Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dilemma! "långt"

Skrivet av Ulrika m. en pajas
Jag har min son varannan vecka och han ska börja i skolan (6-års) till hösten.
Dilemmat:
Hans far bor i en förort där det är nära till stökig miljö och skolan ligger vid en ganska trafikerad väg. Skolan ligger ca. 5 min. gångväg från huset. Fördel: Hans äldre bror går där, kommer att börja mellanstadiet då sonen börjar 6-års.
Jag bor väldigt centralt men med grönområden runt om och en lite mindre skola även här är det ca. 5 min. gångväg till skolan som inte ligger vid en speciellt trafikerad väg.
Problemet för oss båda (mig och pappan) är att oavsett vart han börjar skolan så är det minst 20 min. bilkörning för att lämna honom på skolan och då känner jag att det kanske vore lämpligt med ändrat boende till varannan helg för någon av oss. Dels för att slippa en massa skjutsande, men framför allt för att sonen kommer att ha alla kompisar där han går i skolan med den påföljd att de veckor han är hos den som inte har skolan i närheten så blir det ganska ensamt, eller tänker jag fel?
Jag funderar och funderar så det knakar. Pappan funderar inget ö.h.t. för honom är det solklart att sonen ska gå i samma skola som storebror.
Om jag visste att pappan är den som tar sonen hela tiden så skulle jag nog utan tvekan släppa honom på heltid, men problemet är att det är farmor och farfar som har barnen ganska mycket (dom är jordens gulligaste, men alla barnbarnen får göra precis hur dom vill där, inga regler ö.h.t. och det går ju bra om det rör sig om enstaka tillfällen dom träffas, men varje dag.... nix, det stämmer inte med min övertygelse).
Svar på tråden: Dilemma! "långt"

Skolskjuts

Skrivet av  Sofia*
Får han inte rätt till skolskjuts de veckor han bor hos den andre föräldern? En av grannkommunerna här vägrade det och fick backning av regeringen har jag för mig! Går det buss så kommer han ju kunna åka själv så småningom. Det låter ju bättre med en liten innerstadsskola än en stor förortsskola.
 

Tack!

Skrivet av  Ulrika m. en pajas
Hade inte en tanke på att man kan få skolskjuts. Ska genast kolla det.