Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har gjort tillväxt-UL

Skrivet av Sofia bf 24/4
Undrar lite om tillväxt-UL. Ligger inom det normala vad gäller s-fmått men mittemellan den heldragna gröna linjen och den nedre sträckade linjen. Skulle bli jätteglad om ni som har gjort tillväxt-UL p.g.a. litet s-fmått kan berätta lite om det. Min barnmorska har inte sagt något om det hela men när jag gjorde könsbestämmande-UL i vecka 25 låg hon på - 11% och då hade jag bättre s-fmått än nu.
Svar på tråden: Ni som har gjort tillväxt-UL

Hej Sofia,

Skrivet av  Jennie bf 3/4 * 6 dgr till bf*
Jag hör till dem som gjort två tillväxt-ul pga av litet sf-mått och lite mage.
Jag låg ett tag på den nedre streckade linjen och nästan strax utanför den, då skickades vi på tillväx-ul i v.32, visade sig då att bebis var hela -26% och vi fick då en ny tid om två veckor. Den andra gången hade bebis lagt på sig hela 518 g och låg på -19% (beräknas väga ca 3000g vid födsel), flöde i navelsträng och fostervattenmängd var/är perfekt.

Nu hoppar jag upp mer och mer på sf-kurvan och ligger precis som du imellan mittlinjen och den nedre streckade, så procenten har nog minskat ännu mera.
Huvudsaken är ju att beis följer sin egenkura och att bebis växer, och att sf-måttet ökar!!
Tycker inte du ska oroa dig, att vara mitt i mellan dessa linjer är ju toppen!!
Sålänge du håller dig innanför den streckade linjen finns ingen anledning till tillväxt-ul!!
KRAM och hoppas du fick några svar, fråga annars igen. Lycka till.
 

Gjorde ett i v.33

Skrivet av  Johanna&Fanny 000821 + bf 21/4
Hej Sofia!
Mitt sf-mått ligger också inom det normala området, men bara ett "hack" upp från den nedre streckade linjen (jag hade sf-mått 31 senast jag var hos BM för drygt en vecka sedan). Magen följer denna "minikurva", och har inte dippat, men för säkerhets skull gjordes ett tillväxt-ultraljud i vecka 33. Det visade att barnet var bara 6 procent mindre än det normala, så det var ju ingenting att oroa sig för.
Jag hade ungefär samma storlek på magen förra gången, och Fanny är född i vecka 42 och vägde då 3205 gram (vilket är 30 procent mindre än det "svenska standardbarnet" enligt MVC-läkaren). Själv vägde jag också 3205 gram när jag föddes cirka två veckor över tiden, så det troliga är att jag helt enkelt får ganska små barn, det är något genetiskt.
 

Tack för svaren tjejer. Man tycker ju att

Skrivet av  Sofia bf 24/4
barnmorskan borde säga till om det var något som verkade oroande, tycker man. Det är trots detta skönt att höra lite med ens "medsystrar" om era erfarenheter. Jag vägde 3500 när jag föddes så det är väl genetiskt som sagt.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv