Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Idag är jag sjuk :((

Skrivet av Jennie med Clara + bf 26/6
Har haft ont i magen hela kvällen igår och natten, somnade när Clara nattades och sov tills i morse, gick upp 05.45 och hade då fortfarande ont i magen!!
Kände mig dessutom ganska illamående. (Känns som katarr)
Jag valde att ringa mig sjuk då det knappast går att arbeta i mitt kroppsliga jobb med magvärk.
Nu känns det bättre(har sovit tills nu) och sitter då med dåligt samvete för att jag är hemma. (Typiskt mig)

Clara är på daigs, N lämnade henne i morse.
Hur är det egentligen, får man ha sina barn hemma då man är sjuk? Jag har läst härinne någonstans att man INTE får det men N hade frågat fröken i morse och hon sa att man fick det om man ansåg sig såpass kry att man orkade ta hand om sitt barn.
Nu kände jag iofs att det nog var mycket roligare för Clara att vara på dagis och leka en med en trött/hängig mamma men vid andra tillfällen kan det vara bra att veta.
Jag planerar iaf att hämta henne tidigare en planerat.

Hur ser eran dag ut idag? Jobbar ni eller är ni lediga?
KRAM från oss
Svar på tråden: Idag är jag sjuk :((

Hej vännen!

Skrivet av  Anna-Maria m. Anton & Victor
Vad tråkigt att du har blivit sjuk :-(. Jag hoppas att du snart blir mycket bättre. Jag har som vanligt ångest, men det är jag ju van vid. Bara jag kan få bli fri elendet någon gång. Tomas är ledig idag, så han har lovat att jag ska få gå på stan en stund alldeles själv :-). Det ska bli så skönt.
Här kommer massor med krya på dig kramar från oss!
kram på dig!
 

Hej!

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
Ja det är inget vidare, men nu känns det bättre i magen, är dock såå trött! Men det gissar jag har med graviditeten att göra.

vad tråkigt med din ångest, att du måste ha den.:( Skönt att din man är hemma idag iaf, så kan ni dela lite på uppgifterna.
Hoppas du får en trevlig stund på stan, mycket bra med egentid.:))
KRAM från oss
 

Usch då :(

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.25
Inte roligt att vara sjuk och ont i magen är jobbigt! Inte skall du ha dåligt samvete för att du är hemma, du mår ju inte bra!

Självklart får du ha Clara på dagis när du är sjuk, det är snarare så att hon skall vara på dagis om man är sjuk eller att någon annan tar hand om barnet. För när man är sjuk orkar man inte ta hand om barn (beror iof på hus sjuk man är)

Men vet att om man bli långtidssjuksriven måste man ha någon form av barnomsorg/passning till barnet för att få sjukpenning.

Hoppas du snart blir frisk!

Krya på dig Jennie och massor med kramar!!
 

Glömde ändra

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.26
att jag är i vecka 26 nu, det är viktigt *L*
 

Hej! (låångt)

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
Nej, att må dåligt är ingen "hit", känns som katarr och kanske har det med graviditeten och jobbstress att göra!? Känns bättre nu iaf men tröttheten har övertagit min kropp sedan några dagar tillbaka, jag känner mig som en zombi!!

Det var just så jag hade hört när det gäller att lämna på dagis när en förälder är sjuk. Jag undrade mest om det MÅSTE vara så, jag menar ibland kan man ju vara hemma för exempelvis ont i en rygg eller liknande (Om man har ett arbete med tunga lyft) och då kanske man ändå vill ha sitt barn hemma, för det är ju inte samma sak egentligen.
Eller om jag mår illa pga av graviditet och inte kan arbeta, men jag känner ändå att jag vill vara hemma och då även ha mitt barn hemma. Hänger du med i mina funderingar??
RÖRIGT det blev.:)))

Men jag har hört precis som du, konstigt egentligen tycker jag.
Man kan ju vara sjukskriven för deppression eller likande och det är ju stor skillnad på att arbeta och att vara tillsammans med sina barn som är ens familj?!
Tex så kommer ju jag få havandeskapspenning två månader innan bf-datum då jag har ett sådant jobb så jag inte klarar att lyfta stora farbröder mm, men jag är ju inte _sjuk_ för det!? Måste Clara vara på dagis då med? Kanske du har en aning??
Intressant ämne iaf som jag skulle kunna skriva om massor.*Skrattar*
Men nu ska jag ge mig.
Ha det gott, KRAM från oss
 

Hej igen Jennie!

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.26
Det viktiga är att du har barnomsorg för att få ersättning från fk när det gäller både sjukskrivning och havandeskapspenning. Men om du vill ha Clara hemma någon dag då och då under din havandeskapsperiod behöver ju knappast fk få veta det eller? Men du kan inte säga upp platsen och ha henne hemma och få havandeskap.

Visst är det skillnad att jobba och vara hemma med sin familj, men dem har ju sina regler. Men mår du riktigt dåligt alltså har väldigt ont i fogarna kan det väl vara skönt med lite barnomrsorg för Clara. Då får du tid och rå om dig själv!

Kram!
 

Hej igen!

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
Jodå jag vet nog att dem har regler alltid.*Ler*
Ibland tycker jag bara dem är knasig

Visst kan det vara skönt att vara hemma och ro om sig om man mår dåligt, expelvis foglossning som jag hoppas jag slipper denna gången.
Men mår jag jättebra så får jag ju havandeskapspenning iaf (pga av riskfyllt arbete) och då är det allt bra mysigt och ha sin stumpa hemma ändå.:-) Men det är som det är...Nu vet jag iaf! Tack för ditt svar.
 

Krya på dig stumpan!

Skrivet av  Erika med Emilia
Hoppas att du blir bra snart!
*kramar*
 

krya-på-dig kramar från oss :) *IMT*

Skrivet av  Myzan & Co
 

Krya på dig! *kram* (imt)

Skrivet av  Tina med Elias-03
.
 

Krya på dig!

Skrivet av  Elisabeth med Axel 28/4+3 till
Kram från oss, Axel har varit sjuk i nsart 5 veckor med bara uppehåll några dagar, har hunnit med 3 besök på barnakuten pga hans astma dessutom,
fy för hösten och alla infektioner!
 

Nej vad trist..

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
att vara sjuk. Hoppas du kryar på dig snart.

Jag skulle personligen inte vilja att Alexander var hemma ifall jag var sjuk. Är jag sjuk vill jag ta det lugnt och det kan jag inte om han är hemma.

Kram
 

Hej sjukling

Skrivet av  Malin & Linus 030404
Hoppas du känner dig bättre nu. Idag har jag jobbat och sambon vart hemma med febrig Linus. Men i morgon ska han till dagis för han hade 37,8 i morse sen efter det har han varit feberfri.

kram
 

Artiklar från Familjeliv