Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag undrar några saker *långt*

Skrivet av Anna-Maria m. Anton & Victor
Vad använder ni för AD- droppar? Vattenlösliga eller de med olja i? Anledningen till att jag frågar är: Att jag kommer aldrig ihåg att ge AD dropparna. Har såna med vatten, då sa en kompis till mig att varför ringer du inte till BVC och be att få såna med olja istället. Så sagt och gjort jag ringde till BVC, då svarar hon att de har inte AD droppar med olja här på vårat BVC. Därför att det har pratat med barnläkare och konstaterat att de med vatten i är mycket bättre. Men jag har funderat och det är väl bättre att de får såna med olja än att de inte får några AD droppar alls, eller?

Nu är det så här att på onsdag ska Victor på 18 månaders kontroll på BVC och då tänker jag ta upp det här med dem. Är det riktigt att jag ska behöva gå på apoteket och betala 46 kr för en flaska AD droppar. När de på BVC här i kommunen får de gratis. Det tycker jag är helt fel. Oj, det blev långt som vanligt det här. Hoppas att ni orkar läsa.
Kram på er
Svar på tråden: Jag undrar några saker *långt*

Hej!

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
BRA att du skrev ett inlägg om AD-dropparna, har totalt glömt bort dem och måste skaffa nya! TACK!

Här får man AD-droppar gratis på BVC fram till barnet nått en viss ålder, minns inte riktigt vilken dock. Dem har att erbjuda både dem med eller utan olja, vilka som är bäst har jag ingen aning om(trodde dem var lika bra), det enda jag vet är att dem med olja kan stå framme i rumstemperatur (lättare att se dem) medans dem med vatten måste stå i kyl!? Har jag rätt nu, så det inte är tvärt om?
Iaf har vi därför haft dem med olja av den anledningen att de stått framme och jag har lättare kommit i håg dem.:)) Hänger du med!?

Tycker du ska höra med dem igen när du ksa dit! Lycka till.
KRAM från oss
 

Hej Jennie

Skrivet av  Anna-Maria m. Anton & Victor
Här får man oxå AD-droppar gratis till en viss ålder. Kommer dock inte ihåg hur länge. Precis, du har så rätt. De med vatten i ska vara i kylskåpet och de med olja i ska vara i rumstemperatur. Det var ju anledningen till att jag ville ha med olja. Nu har jag iof fått de med olja i av en kompis.
Kram på er
 

vi har

Skrivet av  Myzan & Co
de med olja.
har fått de med vatten en gång men glömde dom bara eftersom dom stod i kylen.
nu efter sommaren så har jag iog glömt AD-dropparna men men...
hoppas på att det inte gör så stor skada, de äter iaf massor med frukt och grönt.
har en kompis som aldrig gett sina barn AD-droppar och det är inget fel på dom :)
kan inte tänka mig att det skulle vara skillnad på dom i olja och dom i vatten...
kramar från oss
 

Just det

Skrivet av  Anna-Maria m. Anton & Victor
Vi glömmer oxå dem med vatten i för att de står i kylen. Nu har jag fått med olka i av en kompis. De har AD-droppar på Öppna förskolan där hon går, så hon tog en flaska åt oss.
Kram på er
 

Vi har olja

Skrivet av  Tina med Elias-03
och det har de på BVC också. Men där är vi ju så sällan att vi har köpt själva 3 ggr redan.

Försök att skapa en rutin med AD-dropparna så är det lättare att komma ihåg. Elias får alltid 5 droppar på skeden innan han börjar äta frukost.

*kram*
 

Hur sällan då? :)

Skrivet av  Stream och Imre
Jag blev bara nyfiken eftersom jag går med Imre på alla kontroller jag kan ;] Nu blir det lite mycket eftersom vi träffar läkaren regelbundet också..
 

Vi var

Skrivet av  Tina med Elias-03
där förra veckan men innan dess var det drygt 6 månader sedan. Gången innan dess var nog ca 3-4 månader innan. När dropparna har varit slut har liksom inte stämt in med våra besök. De två senaste gångerna har de inte frågat om vi behövde några heller (och jag är för mesig för att be om det). Från början köpte vi också för de talade inte om för oss att vi skulle få av BVC.
 

Ahh, då förstår jag!

Skrivet av  Stream och Imre
Det var ju inte så sällan ändå.. Mer missflyt som du skriver.
 

En till som går sällan

Skrivet av  Elisabeth med Axel 28/4+3 till
Vi har inte varit på BVC sedan januari, ska dit i december för läkarbesök+vaccination.
Kram från
 

Vi får AD-droppar i olja..

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
visste inte att det fanns en annan variant. Kan inte tänka mig att det skiljer något mellan dem. Om det gjorde det är jag säker på att alla BVC skulle ha samma sort.

Kram
 

Vi har dem som

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.26
är vattenlösliga och tror knappast dem skulle vara varken bättre eller sämre än dem som är oljelösliga. Jag brukar alltid ge AD-dropparna i samband med frukost och då glömmer jag inte dem även om dem står i kylen. Vad fuskigt att ni får era droppar, här får vi minsann köpa dem själva. Vet att det skiljer sig runt om i landet.

Kram!
 

Vi har aldrig

Skrivet av  Anna-Maria m. Anton & Victor
Fått in någon rutin på AD-droppar. Nu har vi de med olja i och då komer vi ihåg dem. När de kan stå framme. Vaddå får ni inte dropparna gratis? Här tror jag att man får dem gratis tills barnet fyller två år om jag inte minns helt fel.
Kram på er!
 

Nej i Göteborgs

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.26
kommun får man inte AD-dropparna gratis, tyvärr :-(
 

Artiklar från Familjeliv