Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. uppdelning av hemarbete.

Skrivet av kattmamman
Det vore intressant att veta om de pappar som inte kan/hinner/vill ta ut föräldraledighet är de samma som inte "ser" vad som behöver göras och behöver tjatas på för att göra sin eller åtminstone _en_ del hemma. Jag minns hur vi diskuterade innan barnen var födda hur mycket var och en av oss skulle vara hemma och att många menade att de minsann _ville_ vara hemma så mycket som möjligt, mannen kunde/ville/hann inte.

Någon svarade att lösningen för att den andra förälderna ska ta sin del är att börja jobba och jag tror att det ligger mycket i det! Jag tror det är naivt att tro att man själv kan lyfta i stort sett hela föräldraledigheten och vara hemma på heltid med barn och den andra föräldern ändå ska ta hälften av ansvaret för barn och hem.
Svar på tråden: Ang. uppdelning av hemarbete.

Nu fattar jag nog inte...

Skrivet av  Mysaan med boysen
riktigt hur du menar faktiskt! Jag är hemma med barnen och tar all ledighet jag får eftersom jag annars ska gå arbetslös. Dessutom så passar det inte min sambo att vara pappaledig eftersom han klättrar på väggarna efter 2 veckors semester.

Vi gör som så att när han är på jobbet så har jag givetvis ansvaret själv för barnen. När han kommer hem så tar han barnen så jag kan diska, laga mat och vika tvätt osv. På helgerna delar vi lika. Givetvis har jag lite större ansvar eftersom jag är hemma men jag kan lämna gubben hemma med alla barnen och dra iväg över en helg om jag vill och han klarar sig galant.

Detta fungerar för oss och tack vare att sambon jobbar skift får han lika mycket vaken tid med barnen som jag nästan.
 

Nu förstår jag kanske

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
inte ditt inlägg rikigt, vad frågan var men jag svarar gärna för hur vi gjort:

N och jag delade Fl så gott som, jag var hemma ett par månader mer. Vi kommer göra likadant vid nästa barn.
Det fungerarde fint.

När det gäller hemarbete tror jag nog nästan min man gör mer än mig i det långa loppet.
Vi nattar alltid varannan natt, vi tar hand om Clara lika mycket och lagar mat ungefär lika ofta (jag gör det nog lite mer).
Min man tvättar alltid och städar gör nog jag oftast men N hjälper ofta till.
När det kommer till bilen, fixa trasigt, handla, skriva flytta grejor mm så gör min man det mest.
Jag står för inredning och inköp av barnkläder mm.:-)
Det var ungefär så vi har det.
KRAM från oss
 

Förstår nog inte...

Skrivet av  My och Lucas+bf 5/3
riktigt meningen med ditt inlägg, om du har någon fråga eller ej, men försöker att förklara hur vi har det här hemma:

Jag tog all föräldraledighet. Detta pga att J har en egen firma utan anställda och om han skulle varit hemma någon längre period så hade alla hans kunder valt att få jobbet gjort av någon annan firma dvs J hade gått i konkurs. Dock så har jag jobbat på helger och storhelger sedan Lucas var ca 6 månader, så lite av hemmalivet har allt J kommit i kontakt med.

Vad gäller arbetet här hemma så nattar vi Lucas ungefär varannan kväll, J går oftast upp på morgonen och tar hand om Lucas, när jag lämnar på dagis så hämtar J, och när J lämnar på dagis så hämtar jag. Oftast så handlar jag hem, detta pga av mina oregelbundna arbetstider som gör att jag kan vara i affären när det är som folktommast. Jocke städar toaletterna och köket, jag resten av huset. Jag brukar tvätta, J sköter alla husdjuren, jag sköter oftast bilen (tvättar den, lämnar på service etc). Vi hjälps åt att köpa kläder till Lucas. tycker nog att vi har en ganska jämn arbetsfördelning här hemma.

Kramar
 

Jag är hemma på heltid

Skrivet av  Anna m. Johanna och Leo i Seattle, WA
med två barn (OK, Johanna går på preschool 7.5 timmar i veckan) och jag sköter all markservice. För tillfället jobbar min man så mycket så när han väl är ledig vill vi hitta på skojigare saker. Snart ska han dock förhoppningsvis jobba mindre så då kan han spendera mer tid med barnen.

När vi båda jobbade så delade vi lika på allt. Jag jobbade även några månader mellan barnen och då delade vi också lika.
 

Vi har inte...

Skrivet av  Jeanette m Alexander 24/4 + bf 15/2
delat upp något utan jag har tagit allt förutom de öronmärkta pappadagarna. Men då har Henrik varit hemma samtidigt som mig de första 10 månaderna då han satt och skrev på sin examensuppsats hemma. Förr oss var det därmed bäst att jag tog det mesta. Men han har ju ändå tagit hand om Alexander mycket dagtid. Det fungerade perfekt. Annars har vi en kväll var i veckan som är öronmärkt för oss själva. Sen kan det bli fler beroende på vad det är för saker vi vill göra.

Så vi har nog lyckats ganska bra med jämställdheten. Det är inte alltid så att statistiken talar sanning. Vi gömmer oss bakom den och har haft en ojämställd fördelning men inte i verkligheten.

 

Artiklar från Familjeliv