Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hälsning från oss...

Skrivet av Jeanette m Alexander 24/4 + bf 15/2
Hej, hoppas ni alla mår bra. Vi mår bara bra. Alexander börjar bli en riktig busunge. Han har redan en enorm vilja och blir fruktansvärt frustrerad när han inte får som han vill. Undrar hur det ska bli när han kommer in i trotsåldern??

Annars har vi ägnat mycket tid till att gå på radhusvisningar på helgerna. Är jättesugna på att få lite trädgård och större. Men vad vi upptäckt är att de kommuner vi tittat på inte tillåter barn vara mer än 15 h per vecka på dagis om mamman är föräldrarledig. I vår kommun idag är det ju 30 h. Det kanske låter konstigt att jag inte vill ha Alexander hemma så mycket som möjligt men som jag ser det trivs Alexander väldigt bra på dagis och blir snabbt uttråkad hemma. Att stimulera honom och ta hand om en liten bebis känns svårt. Sen har jag hört att de som bara går 15 h i veckan lätt kan hamna utanför då de är där så lite. Kanske inte stämmer vad vet jag, det är iallafall några av mina funderingar.

Den här helgen är fylld med barnkalas, både idag och imorgon. Nu är det väldigt hektisk tid vi har framför oss. Gjorde ett schema med alla aktiviteter jag och Henrik har inbokade fram till jul och det är alldeles för mycket. Det blir ju så när båda sjunger i kör och har mycket framträdanden, sen är det julfester och julbord m.m. Trevliga saker förstås men det blir ett högt tempo. Man orkar ju inte lika mycket när man börjar bli stor, har ju redan lagt på mig 10 kg och har 12 veckor kvar av graviditeten.

Kram på er och hoppas ni får en härlig helg.
Svar på tråden: Hälsning från oss...

Hej!

Skrivet av  .:Em o tjejligan:.
Vi är precis som ni, altså vi spanar oxå efter ny bostad...och stött på samma problem som ni. Trist.
Men som jag har tänkt så tänker jag ta några kurer (komvux9 distans, då får man nämligen fler timmar på dagis!
Men dock så har vi just spanat in en lägh i Sollentuna och det ska visst vara den värsta kommunen då det gäller barnomsorg...
Men lycka till ni!
Kram
 

hej emma

Skrivet av  annika m ella o patrik
det är skitsvårt att få dagis i s-tuna. manm åste ringa t varenda anordnare för att ställa sig i kö. de släpper i stort sett bara in barn i aug o några i jan. lycka till!!!
 

Visst är det...

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
spännande att titta på nya områden, hoppas ni hittar något snart också. Trist om det är tufft att få barnomsorg bara, har hört att det är svårt i Täby och Nacka också där vi tittat en del.

Lycka till ni med!

Kram
 

jag bor i nacka

Skrivet av  annika m ella o patrik
o barnomsorgen är omöjligt.
 

Trist...

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
det är så dumt att det ska vara så svårt att få plats... Trivs du bra annars i Nacka?
 

Hej Jeanette!

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.27
Vad kul att gå på visningar, vi vill också köpa radhus/hus. Men det får vänta ett tag eftersom jag tänkt att plugga vidare. Angående 15 timmar på dagis, så har vi det här. När jag fick Emma fick man ha dem 25 timmar i veckan men så ändrades beslutet 1/8 2004 och då fick Victoria bara vara 3 timmar om dagen på dagis.

Nu har dem ändrat så man får ha dem 5 timmar 3 dagar per vecka, så när jag blir mammaledig igen så får hon gå 3 dagar per vecka. Att ha 30 timmar per vecka är ju rena lyxen! Jag tycker 3 timmar om dagen är kasst, men Victoria har aldrig kommit utanför gruppen som tur är. Vi var några på avdelningen som var mammalediga eller arbetslösa så hon var inte ensam om att gå dem tiderna.

Hoppas ni hittar något radhus snart!
Kram!
 

Det är visst...

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
lite olika från kommun till kommun hur många timmar man får ha dem på dagis. Lite konstigt att det varierar så tycker jag. Det borde vara lite upp till föräldrarna men jag förstår om det är en ekonomisk fråga.

Kram
 

Hej!

Skrivet av  Tina med Elias-03
Var bor ni som får ha 30 timmar på dagis om du är hemma? Här är det bara 15 timmar. 15 timmar tycker jag också känns lite om barnet trivs på dagis.

Lycka till med husletandet!

*kram*
 

Vi bor...

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
på Lidingö utanför Stockholm. Det är nästan bara Stockholms kommun och Lidingö kommun kring Stockholm som har det så bra med antal h på dagis. De försökte ta bort det här också nyligen men det blev ramaskri så politikerna "vågade" nog inte.

Kram
 

Hej vännen!

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
Kul att "se" dig.:-)

Vad skoj att titta runt efter radhus, en dröm som vi delar med er då, men vi känner att vi vill vänta ett tag, har ju inte bott här mer än ett år.

När det gäller att ha stark vilja så är inte Alexander ensam, Clara har en vilja av stor och hett temprament (efter sin mamma gissar jag), så mycket kraft dem små bär på när dem bli arga.
Jag bävar lite för trotsåldern faktiskt (om den nu kommer och finns)

Här i Linköping gäller 15h på dagis då man är FL, jag tycker 30 timmar låter jättebra, hoppas ni finner något där den regeln gäller.

Tänk att du snart är i mål, snart så är det dax att föda bebis nr två. Så overkligt, jag kan inte ens förstå att jag väntar nr två ännu.
Upplever du denna graviditeten mycket annorlunda än den första?

Ha det gott
KRAM från oss
 

Skönt att höra...

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
att det är fler barn med enorm vilja redan. Alexander har blivit en kasta sig på marken kille när han inte får sin vilja igenom. Lite svårt att tackla ibland men jag vill inte ge vika för då blir det nog ännu jobbigare i framtiden. Annars är han världens goaste kille, väldigt social och glad för det mesta. Det är just när han inte får sin vilja igenom som det blir tufft.

Visst längtar man till hus och lite trädgård... Vi trivs egentligen bra i vår lägenhet men du vet hur det är man vill hela tiden ha större utrymme och sen vi fick barn lockar trädgård alltmer. Idag bor vi på 2 tr utan hiss och det är ju ingen höjdare när man ska kånka två barn och kanske matkassar...

Visst är det häftigt att vi får gå igenom en till graviditet. Det känns lika overkligt den här gången. Har ju dock tre månader kvar så det är fortfarande en bra bit kvar till "mål". Fördelen är att det har gått mycket fortare den här gången. Jag hinner knappt tänka på att jag är gravid. Men vips så sitter vi snart med våra spädbarn i famnen igen...

Har du varit på inskrivning än? Har du fått någon ul tid isåfall? Ska ni ta reda på könet den här gången? Oj många frågor blev det...

Kram
 

Hej igen!

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
Håller verkligen med att tiden går snabbare denna gången, första graviditeten följde jag varje steg i detalj, skrev,läste och styrde men nu finns naturligt inte den tiden längre och vips är det dax att byta vecka.:-)

Jag har fått tid för inskrivning och ul och det sker den 7 december och den 14 december, så det är ett tag kvar men som sagt...tiden går fort.
Vi väljer att INTE ta reda på könet denna gången heller.
Kommer ni göra det? Har gjort?

Något anna tjag märkt är att magen gör sig synlig mycket tidigare, jag är _bara_ i vecka 9 men nog börjar magen ta form REDAN!
KRAM från oss och ha det gott!
 

Halloj..

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
känner igen det där med att läsa i detalj vad som händer med bebisen. Den här gången vet jag knappt vilken vecka jag är i. Magen kom ut lite fortare den här gången men så stor skillnad har det faktiskt inte varit för mig. Det finns säkert en fysisk förklaring... magmusklerna har ju knappt hittat tillbaka till sin rätta plats innan de ska förflyttas igen. Häftig hur det fungerar...

Vi fick veta på ordinarie ul att det med stor sannolikhet är en tjej men vi är inte 100 % säkra så jag utgår från att det kan vara vilket som. Vill inte betala och göra ett särskilt ul för att säkerställa könet.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv