Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har kopierat ett inlägg som jag skrivit på

Skrivet av .:Em o tjejligan:.

dagis-snacket...men vill ha svar från er kloka tjejor oxå om ni kan?





Vi ska byta dagis! Hjälp!!! (2004-12-08 14:37:24) + -

jag har fått plats på ett helt nytt dagis för mina 2 små döttrar som är 19 mån och 3 år. Vi valda att byta pga av att det dagiset vi nu har är väldigt långt bort och med en liten bebis är det rätt jobbigt att åka fram och tillbaka varje dag...vi tänkte väl oss inte direkt för då vi satte dom där från början men vi visste ju att det är ett topp dagis och min stora tjej gått alla år där så då kändes det som ett naturligt val.
Sen så är det så även om jag och maken har svårt för att erkänna det mycket för att i området vi bor i väldigt invandrar tätt, så också pesonalen inom barnomsorgen här. Men mitt problem är att jag vet inte riktigt hur jag känner nu då när jag verkligen fått plats här till dom, min minsta av dom invänjdes ju på dagi bara i höstas och hur kommer hon klara ett byte tror ni?
Sen så är det ju så att hon är rätt blyg och lite tillbaka dragen och likaså min större tjej..känns jättejobbigt.
Sen när jag idag ringde och skulle höra om jag kunde komma ner och hälsa på så svara en kvinna som bröt ordentligt...så då fick jag ju lite eld på mina tidigare fördommar...
Sen så känner jag att eftersom det är helt nytt dagis så vet man ju inte heller hur det funkar i övrigt m personalen och så jag menar dom har ju inte jobbat så länge m varann och har liksom ingen stabil sammanhållning känns det som. Och jag vill inte ha en jätterullning på pesonalen direkt för ungarna eftersom dom oxå kommer att va nya.
Kan nån lugna mig???
Med att jag skrev det där om invandrar tätt är jag har haft flera kompisar vars barn inte riktigt snappat svenska språket så bra pga att fröknarna har haft andra språk som modersmål. Alltå har jag inte några andra åsikter om invandrare annars

Svar på tråden: Har kopierat ett inlägg som jag skrivit på

Ett till inlägg som skrev idag.

Skrivet av  .:Em o tjejligan:.
Var på bvc igår o tog första sprutan...Dannie alltså. Då pratade jag med henne om just det här med att byta, och tom HON rekommenderade oss att INTE byta...hon visste nämligen att det var bara 3 "svenska" barn där pådagis och INGEN av personalen var svenk...Jaha...då försvann ju allt mitt hopp om att slippa åka 2 timmar om dagen till dagis....
Så nu sjunker sakta men säkert allt hopp jag byggt upp de här dagarna..men visst mina ungar blir nog glada om dom får gå kvar.
Nä, jag vet verkligen inte hur jag ska göra, jag blir galen, ska dit imon och prata med dom där.
 

Det är nog det enda

Skrivet av  LottaO m Elias-99 & Joel 030408
rätta, att åka dit och hälsa på. Bilda sig en uppfattning om läget. Var där några timmar....lita på magkänslan....

Vi har fått in pojkarna på Elias gamla dagisavd. Vilket vi tyckte var bra, kruxet är bara att alla 3 fröknarna blir nya efter nyår. Känns inte kul alls...Men det kan ju också bli toppen bra...
 

Hej!

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
Personligen skulle jag inte byta om barnen och vi stormtrivdes med det första dagiset, då skulle det vara värt den extra biten dit tycker jag.

Vi valde ett kooperativ som ligger helt åt fel håll förhållande till våra jobb,och det är lite knöl på morgonen för mig då jag lämnar. Vi fick en annan plats som var närmre men vår magkänsla sa att det dagiset inte kändes bra och vi valde därför det privata kooperativet.
Jag kan säga att vi skrattar av glädje att vi valde det och trivs som fiskarna i vattnet, inte minst Clara.

Det viktigaste är att bilda sig en bra uppfattning om dagisen, vi hälsade på många dagis och ställde frågor och det var utefter det lättare att känna vad som kändes rätt.
Lycka till hur ni är väljer att göra.:-)
KRAM från oss
 

Hej på dig tjejjen!

Skrivet av  Linn v36+Neo-01 & Ronja-03 *på visit*
Är allt bra med er allihopa? Det var ett bra tag sen man såg dig här inne...
Själv så mår vi rätt bra. Har varit lite förkylda men inget allvarligt!
Mitt bäcken har helt hastigt börjat bråka med mig nu... och jag har fått plocka fram kryckorna igen och har inge lätt att röra mig alls. Men men... nu så är det ju så kort tid kvar, så jag är relativt nöjd med den här graviditeten iaf. Om det nu inte blir så illa att jag får gå tre veckor över tiden förstås... Då lär jag väl lessna :0( Men det hoppas jag slippa!!

Ang. att byta dagis, så skulle jag faktiskt inte byta till ett dagis där det fanns mer invandrare än svenskar. Och utan nån svensk personal, så förbättrar ju inte det läget precis!!!
Fast det klart... det är ju inte deras bakgrund som är det viktiga, utan hur bra dom kan språket egentligen... så jag skulle träffat dom och sen tagit ställning.
Eftersom att vi ju oxå bor i ett ganska invandrartätt område, så har jag sagt att ett av mina mål med barnen... är att dom SKA prata svenska! Vägrar acceptera att dom kommer hem och bryter på invandrarsvenska... Har ju ställt dom i kö till Engelska skolan men tvivlar på att dom kommer att gå där iaf. När vi flyttar härifrån, så kommer det ju bli åt Södertäljehållet och inte närmre stan precis... Så jag får hoppas att det finns bra skolor å sånt däråt oxå!

Stor kram på dig!! Och lycka till med dagisvalet!! Vart ligger förresten dagiset som ni har nu?? Är det verkligen en hel timme att åka?? Verkar inge kul alls!!!
 

Vilket svårt val

Skrivet av  Tina med Elias-03
Det känns ju synd att bryta upp från ett dagis där båda trivs men jag förstår samtidigt att ni vill få ett dagis närmare. Jag säger som föregående talare att gå dit och skaffa en egen uppfattning. Hur är det med språket hemma? Bryter din man också eller får barnen höra "ren" svenska hemma? I så fall kanske det inte spelar så stor roll? Det kan ju vara kul för barnen att få lite kompisar som bor i närheten.

*kram* och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv