Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julhysteri

Skrivet av hillevi med elliot 030420
Modern skulle inhandla en stycken leksaksspis till barnet i julklapp. Hon hade sett att de hade just en sådan som hon mindes från sin egen barndom på BR leksaksaffär - och tänkte att "mitt på dagen kan det väl inte vara så mycket folk."
Joho, det kunde det och minst hälften var förvirrade pensionärer.
Den andra hälften bestod av hemmavarande mammor med minst ett vidhängande barn som tiggde om allt som fanns i butiken. Det var ganska mycket.
"Mamma kan jag få en sådan där studsboll? Alla på mitt dagis har sådana studsbollar!"
"Mamma, varför ska bara Pelle få en vattenbazooka? Jag vill också ha en. Pelle får alltid allting som är roligt, jag får aldrig något som är roligt. Det är orättvist!"

Modern suckade och hoppades att barnet aldrig skulle bli sådan där. De fick flytta ut på landet, eller något. Där var barnen säkert mer tacksamma och nöjda. Hon letade ivrigt efter Micki-spisen, som dessutom skulle vara på rea, den var 90 kronor billigare nu än för en månad sedan, tänk vilken tur! Men hon hittade bara utställningsexemplaret. Nu började den vilda jakten på ett butiksbiträde. Så fort hon fick syn på en ung man eller kvinna i röd t-shirt, så försvann de innan hon hade rundat traven med julspel.
"Hallååå, kan någon hjälpa mig? Jag kroknar snart. Hallåååå!"
Det var en gammal dam i hatt och med en peruk som snarare såg ut som ett uppstoppat djur än någons hår.
"Hallåååå, personalen?"
Modern tänkte inte låta denna gamla dam hinna före henne. Då kunde hon få vänta ända till julafton på att få köpa spisen och hon som hade tänkt Vara Ute I God Tid för en gångs skull.
Hon fick tag i en röd tröjärm på en kille som försökte kila runt hörnet. Han såg lite förvånad ut och ryckte tillbaks tröjan och rättade till kragen.
"Ja?"
"En leksaksspis. Micki."
"Den står där borta".
Han tänkte smita, men hon fick tag i livremmen.
"Nej, det gör den inte alls. Bara ett utställningsexemplar. Ska jag köpa utställningsexemplaret?"
Han lossade moderns grepp runt hans livrem och kliade sig i huvudet. Han klev bort mot utställningsspisen och tittade runt, sedan kliade han sig igen.
"Jag ska se om det finns några fler på lagret."
Modern misstänkte att det var en fint. Hon ställde sig för säkerhets skull på vakt utanför dörren till lagret med händerna på höften och särade ben. Här skulle ingen kunna smita förbi utan att hon märkte något.
"Hallååå, personaaalen, vart tog flickan vägen? Hon skulle ju hjälpa mig de mjuka djuren. Jag tror jag måste sätta mig. Var kan hon vara, jag har letat överallt."
Det tog en väldigt lång tid nere på lagret. Hur stort kunde det vara därnere? Kanske som en underjordisk värld? De hade kanske ett helt tunnelssystem som de åkte runt i på någon slags trampcykel? Och vad stod BR för i BR Leksaker? Barnens Rätt i samhället? Knappast. Bränn Rubbet, snarare.
"Är det någon som vet vad en Monsterix är för något?"
Det var en farmor som läste innantill på en önskelista.
"Eller en Mouse Trap? Kan det vara ett spel?"
Hon tittade sig förvirrat omkring. Alla tanter i gången skakade på huvudet. De hade inte en susning. De hade nog med sina önskelistor.
"Sådana där Pokemonkort, vad kostar dem? Vilka man ska välja? Är det inte väldigt dyrt för några kort? Vore det inte roligare med en docka?"
Nu kom killen upp från lagret. I samma sekund kastade sig fem tanter över honom med sina frågor, inklusive peruktanten. Modern fick hålla sig i dörrkarmen för att inte falla omkull av vinddraget. Men killen var luttrad, här fick ingen förtur på grund av åldersskäl.
"Damen här var först."
Han menade modern. När blev hon en dam? Så gammal var hon väl inte. Hon såg inte ut att vara en dag över 37. Åtminstone i viss, skum belysning."
"Tyvärr", sa han.
"Den är slut på lagret. Men vi ska få in nya i slutet av veckan."
Modern höll undan tre tjocka tanter med ren råstyrka.
"Men jag vill gärna ha det här avklarat i dag. Kan jag inte få köpa utställningsexemplaret?"
Killen kliade sig i huvudet igen. Hade han löss? Eller bara billig hårgelé som täppte till porerna?
Peruktanten klamrade sig fast vid hans vänstra bakficka. Just nu verkade det vara det enda som höll henne uppe.
"Jo, det ska nog gå bra. Men du får själv kontrollera att den är i bra skick."
Modern lämnade killen åt sitt öde. Tanterna slet i honom som rovdjur.
Hon inspekterade spisen, visserligen hade den ett litet märke, men då kanske hon fick den ännu billigare. Hon lyfte upp den och gick iväg till kassan. Det var två mammor och en tant före henne. Mammorna försökte konversera med expediten.
"Jaha, senast vi var här skulle du just resa iväg till Thailand, har du varit där nu? Var det trevligt?"
Expediten tittade förvirrat på mamman. Vem var hon? Hur visste hon att han hade varit i Thailand? Hade de inte varnat honom för att svara på personliga frågor på introduktionskursen?
"Var det bra så?"
"Det kanske inte var så soligt? Du ser inte så brun ut? Men det var kanske ett tag sedan du kom hem nu, tiden går ju så fort innan jul, man hinner ju inte med."
"Tack, nästa, tack."
Det var en annan mamma med två snoriga ungar som säkert var hemma från dagis. Nu ville de ha alla vilda djur de kunde hitta. Speciellt de som stod i ett ställ vid kassan.
"Nej, ni får bara varsin."
Barnen valde och valde och valde. Och valde och valde och valde. Och valde och valde och valde och...
Modern ställde ner spisen. Det här kunde ta tid.
"Om jag får gå före?" sa tanten.
Snorbarnens mamma nickade trött.
Tanten köpte någon slags bil som kunde bli en robot. De kom i olika storlekar. Hon hade visat ingående för modern medan de väntade. Modern hade försökt kväva en gäspning.
"Tänk vad de kan hitta på nuförtiden."
När hon hade skrivit på kvittot sneglade hon över expeditens axel.
"Vad är det där?"
Hon pekade på något på en krok på väggen bakom.
"Säljer ni mycket av de? Är det populärt?"
Modern suckade.
Snorungarna hade valt klart. Det blev en giraff och en tiger. Surprise. Valrossen och Vildsvinet var nog högoddsare.
Modern ställde upp spisen på disken. Expediten blinkade.
"Men..."
"Det var det enda exemplaret som fanns kvar", sa modern.
"Monika!"
Han skrek på någon kvinna som såg ut som Morticia i Familjen Addams.
"Ja?"
"Varför säljer vi den här?"
"För att de andra är slut. Jag frågade...", sa modern.
Monika-Morticia lyssnade inte.
"Vi får in fler i eftermiddag", sa hon.
"Men jag vill inte, jag orkar inte", försökte modern.
"I eftermiddag", sa expediten.
Modern suckade och lutade sig mot stället med vilda djur så alla sköldpaddor trillade ner på golvet i en stor sköldpaddsorgie. Någon bakom henne kluckade skadeglatt. Det var peruktanten. Hon hade en gosetiger i ena handen och en rosa gris i den andra. Hon såg mycket nöjd ut.

ps.fler alster på
http://supermamman.se
Svar på tråden: Julhysteri
Inga svar finns