Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HUR ska ni alla fira jul?? *nyfiken i en strut*

Skrivet av Jennie med Clara + bf 25/6
Vore så skoj att höra hur ni och dem små ska fira julen.:-)

Vi kommer vara med min släkt på dagen på julafton, vi träffas klockan 13.00 och äter julmat, vi är 20 personer och det är dukat långbord, så mysigt. Varje familj har med sig något till julbordet, mest för att det är roligt att smaka varandras specialiteter men också för att vi är många.
Vi dricker glögg, äter nötter och njuter sedan av Kalle Anka och hans vänner efter det kommer tomten och det blir julklappsutdelning, många paket bär rimm (kula att gissa) kvällen fortsätter sedan där men vi (Nicklas, Clara och jag) bryter upp och far till Nicklas familj och äter igen!!! Och myser tillsammans, det blir ännu en julklappsutdelning och sedan tillbringar vi kvällen tillsammans med dem och promenerar nog därifrån och hem ( ca 15 min) och lämnar bil och klappar till morgon dagen. Nicklas vill nog på kvällen smaka av glöggen och jag har tyvärr inget körkör _ÄN_ och Clara sove så gott i sin vagn!!

Sedan myser vi tillsammans juldagen och träffar några släktingar och på Annandagen så har vi middag här, det blir 12 personer och ingen julmat.:-)
Hoppas det blir en lugn helg och mycket mys, och en del TV, brukar visas en del bra på kvällen under julen.

Önskar er alla en fin jul och lova att KÖRA FÖRSIKTIGT när ni ska ut på vägarna.
KRAM från oss
Svar på tråden: HUR ska ni alla fira jul?? *nyfiken i en strut*

stora familjen hos oss!

Skrivet av  Minifoot m Isac
Det blir 10 vuxna, 2 barn (Isac 1,5 och Marcus 2,5) plus en bebis (knappt 2 mån). Vi ska glögga vid tvåtiden och duka fram gemensamt ett långbord i vårt vardagsrum. Tanterna hjälps åt och tar med sig lite mat, men vi står för det mesta ändå - puh.

Vid tre är det nog Kalle Anka på någon kanal, få se om vi väljer att äta då eller se på TV. Nu finns det ju småbarn som gillar tecknat.

Vid fyra tror jag att vi börjar äta. Det blir lite svenskt och lite finskt i en underbar favoritblandning.

Efter Kalle och maten blir det julklappsutdelning. Jag ska försöka övertala min bror (25 år) att ta på sig tomtemask och hela kittet, men det blir nog svårt. Han är en aning introvert...

Jag tror inte att någon stannar länge. Syrrans bebis är ju så liten så de längtar nog hem efter julklapparna. Annars blir det nog sällskapsspel med ostbricka och matrester. Brorsan har eventuellt planer med polare. Mina föräldrar och svärföräldrar trivs aldrig länge hemifrån, och syrrans svärmor stannar högst lika länge som syrrans familj i övrigt.

Hmm jag kom just på att kanske be brorsan komma tidigt och hjälpa till att bära in bord till vardagsrummet och kanske klä granen också på julafton...

Julekramar,

 

Julafton

Skrivet av  Tina med Elias-03
spenderar vi med min släkt hos min kusin och hennes familj (är alltid här över jul från Schweiz). Vi blir 7 vuxna och 5 barn. Vi brukar starta vid 14-tiden, titta på Kalle kl 15 och sedan äter vi. Ett tag därefter sitter vi och väntar på tomten :-) som kommer tillslut. Tidig kväll är det charader, poängpromenad och 20-frågor som gäller. Juldagen har vi som julafton nr 2 fast med sambons sida av släkten. I år bli vi 7 vuxna och 3 barn. Även där kommer tomten efter maten. Annandagen har vi sagt att vi vill vara ensamma och mysa.

GOD JUL!!

*kram*
 

Här blir det full fart...

Skrivet av  Jeanette m Alexander 24/4-03 + bf 15/2
Alltid hektiskt med jul. Först åker vi till min mamma och fikar samt har födelsedagskalas för mig. (Fyller då). Sen åker vi till Henriks syster och är där hela em och kväll.

På juldagen firar vi med min pappa och mina systrar samt syskonbarn.

På annandagen åker vi till Nyköping och träffar Henriks syster och firar där.

3 dagar i rad blir det alltid men i år känns det extra jobbigt eftersom det är den enda ledigheten i jul. Normalt brukar man ju få åtminstone en hemmadag men inte i år.

Kram och god jul!
 

grattis i förskott...

Skrivet av  Marlene & Cecilia...
till dig då eftersom du fyller snart,kan tänka mig att det är lite speciellt för din mor & far eftersom de låg inne och födde dig på julafton (mycket att tänka tillbaka på)

kramar..//
 

Vi ska fira...

Skrivet av  Marlene & Cecilia...
med makens släkt på julafton 8 stora 3 små äter väl 12-13 (länge) tittar på Kalle som varje jul och sedan vid 17-18 kommer tomten och sedan delar vi ut julklapparna på kvällen kommer vi nog (jag) spela spel med de 2 större (8 o 12) och bara ta det lungt efter som vi dagen efter ska sitta i bilen 2½ timma för att åka till min famlij 7 stora och även där 3 små äta lite mera mat och bara mysa...
Fast för mig börjar julen redan på torsdag så ska jag och Cecilia till min pappa en snabb sväng på fika och hämta Cecilia´s paket...

kram på er alla...//
 

vi

Skrivet av  Myzan & Co
firar den tredje julen i rad här hemma :)

alla som vill är välkomna och dom som inte vill slipper ;)

i år blir vi 12 vuxna och 4 barn =
- jag, Pär, Vincent & Felix
- min mamma + sambo
- min pappa
- min lillebror
- min lillasyster + make + son 2½ år
- min svärfar
- min väninna
- min väninna + make + dotter 3 dagar yngre än Vincent

gästerna kommer runt kl.13 då vi äter gröt och dricker glögg.
alla kollar Kalle (utom jag + några till som står i köket)
julbord efter Kalle
sen kommer tomten (min lillebror) och vi öppnar paket, äter godis, fikar osv.

kramar från oss
 

Så här gör vi..

Skrivet av  Erika med Emilia
.. Jag, jonny o emilia åker till mina föräldrar redan imorn kväll. Fixar inflör julafton då min morbror och hans familj kommer och min mormor och hennes älskade (;) Vad ska man kalla honom när dom inte bor ihop? *ler*
Min bror o hans fru kommer dit imorn dom oxå.
Kl 12 blir det glögg o pepparkaka. Kl 13 blir det julmat. Sen blir dte Kalle och fika. Sen blir det lite dötid för pappa ska iväg och vara tomte hos alla grannarna. (3 familjer) Sen kommer han tillbaka till oss och är tomte. Sen blir det paketöppning i flera timmar!!! Vi har så fånigt att vi öppnar i en viss ordning. Först delas alla klapparna ut, sen öppnar först den yngsta, sen den äldsta, sen den näst yngsta och sen den näst äldsta osv. Det tar TID! Efter det är det gröt och lutfisk och sen "fri lek" *skrattar* Vi brukar spela lite spel och kolla film o lite sånt. Om vi är vakna efter 24 så brukar vi fiara min morbror som fyller år då men i år ska dom åka hem på julkvällen för dom får inte plats att sova över nu när min bror och hans fru är med (dom är med vartannat år). Så juldagen blir väl lugn. Annandagen bär det av hem till mormor och äter kalkon. Då kommer min andra morbror dit med sina barn oxå blir det julklappsbyte med dom. Och efter det bär det av till min morbror som fyller år på juldagen och firar honom eftersom vi inte gör det dagen innan. Och sen hem och stupa i säng och upp o jobba på måndag.
Puh.. det blir en hektisk jul!

God jul vännen!

\'kramar*
 

Nu passar jag

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v. 33
på att svara :) Vi kommer att fira julafton hemma hos svärföräldrarna där Anders syster och man med två barn är och Anders lillebror som är singel. Vi blir totalt 7 vuxna och 4 barn. Jag tror vi skall vara där runt 12 och då dricker vi lite glögg. Julbordet äter vi runt 13-14 och sedan är det Kalle Anka för dem som vill :)

Sedan blir det julklappsutdelning och det tar oftast tid med så mycket julklappar som barnen får. Efteråt brukar vi fika med något gott och sedan sitter vi och pratar och bara har det mysigt och trevligt.

På juldagen åker vi till min bror där min mamma har firat julafton. Där äter vi julmatsrester till lunch sedan blir det någon god middag (inte julmat) på eftermiddagen/kvällen. Vi brukar ha tomte igen för barnens skull och delar då ut julklapparna.

Innan min pappa dog så var vi alltid halv julaftonen hos mina föräldrar och halva hos Anders föräldrar, det funkade bra eftersom dem bor så nära varann.

Kram!
 

Artiklar från Familjeliv