Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Uppdatering av Linus läget och lite annat

Skrivet av Malin & Linus 030404
Här hemma går livet vidare trotts det hemska som hänt i Asien. Det har tagit på mig hårt men nu försöker jag undvika det för att inte helt hamna under isen.

Linus utvecklas och har det bra. Han klättrar överallt och det blir en hel del bulor. Till skilland från, vad det verkar som, alla andra barn så säger inte Linus så mycket. orden han kan är

Kissekatt
Mamma
Wumm Wumm - bil
Ampa - lampa
akka - alla fåglar

och så en massa som jag inte har en aning om vad det betyder. Men jag börjar ändå undra om han inte borde börja prata mer nu. Han har i och för sig vart sen med allt.

Ja och till en fråga. Hur jobbar era respektive? Sambon jobbar lite olika tider men en vecka kan vara 8-17, 12-22, 13-21, 6-16, ledig fredag. Nu ska jag lämna in dagis tiderna. Självklar kommer han inte gå alls de dagar raul är ledig men de dagar han börjar 12 då? Jag tycker att Linus gott kan vara på dagis då med. Annars lämnar ju han honom innan maten och sen sover han till 14 och sen kommer jag vid 15. Dvs bara lunch, sova mellis på dagis. Vad anser ni?


Svar på tråden: Uppdatering av Linus läget och lite annat

Jag tycker att...

Skrivet av  Marlene & Cecilia...
det är bra att de får in en rutin även på dagis, men lämna du honom på morgonen då Raul börjar 12 det är ju bättre annars har ju de andra barnen kommit igång redan innan Linus kommit dit...

Det är verkligen olika hur de lär sig prata, Cecilia är en babbel fia och allt vi säger säger hon, jag får nog säga att Cecilia är tidig med talet, det är ju några månader sedan hon första gången sa en treords mening t.ex. titta dä bollen
men vi och andra förstår mer eller mindre allt hon säger, kan ju allas namn lite annat utan som Jessika blir äska, Pontus blir ntus.

kram på er..//
 

Hejsan!!

Skrivet av  My och Lucas
Visst känns det som om alla andra barn har börjat tala långa invecklade meningar redan!! Lucas pratar i princip bara på sitt eget språk, några få ord som vi förstår annars bara gallimattias :-)
Lucas ordlista:
Mamma
Pappa
Titta
Bil
Hej
Hej då

Ang dagistider så jobbar ju jag också oregelbundet. När jag har kvällsturer så börjar jag inte förrän kl 14, men jag brukar lämna Lucas till samlingen (kl 9.30) ändå. Tycker att det blir lite kort och trist dag för honom annars, då han ju missar alla aktiviteter.

Kramar
 

Här gör vi så här

Skrivet av  Annelie med Isak - 03 + bf 7/9
Isak går antingen 7.30-17.15 eller 12.30-17.15.
Då kommer han lagom till sovstunden och somnar alltid, men sover ibland bara 10 minuter de dagarna. Sover som en stock de andra dagarna. På onsdagar är jag oftast ledig och Isak hemma.

Isak säger inte heller så mycket: Isak =Pia, Mjölk= Mjé, Nej!, Ja=Da, Sitta=Tetta(Klappar med handen där han eller vi ska sitta), Borta=Tetta(vänder upp handflatorna), Kolla, Tufft!, vad är det?=Vaede(med olika tonlägen beroende på vad det betyder), många djurläten
Några få ord till kan han men inte många.

Mattias kusin sa inget alls tills han var drygt 2, 2,5 år. Sen på bara 2 veckor kom det hela haranger till meningar.

kram
 

tillägg

Skrivet av  Annelie med Isak - 03 + bf 7/9
det var tal om att Isak skulle komma innan lunch så han inte kommer direkt i sovstunden men det är så många 15-timmarsbarn som går 9-11 mån-fre så de tar just nu bara de tider som behövs för att komma till och från jobbet.
 

Hej Malin!

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.34
Här hemma har vi också en klätterapa, ett riktigt yrväder *L* Emma är mycket busig och aktiv och hon pratar inte heller så mycket. Hon babblar mest sådant vi inte förstår, men däremot så förstår hon väldigt mcyket så jag oroar mig inte.

Ord som jag vet att hon kan:
mamma, pappa, hej, hejdå
titta, titta där, docka
dicka=dricka, tappa, tack

Det är vad jag kom på nu! Angående dagistider så kan jag inte inte svara angående din undran. Men jag hade iof hellre lämnat lite innan så han inte bara kommer och äter, vilar och går hem. Om det funkar så skulle sambon kunna lämna honom vid 10 så han hinner vara där en stund innan maten :-)

Kram!
 

Artiklar från Familjeliv