Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Illa luktande urin?(långt)

Skrivet av anonym idag
När jag går på toaletten luktar min urin vedervärdigt. Har även märkt att jag kan sitta upp och känna denna stank även då jag inte är på toaletten. Trosorna efter en dag luktar stark urin nästan frätande. Vad är detta? Min man vill inte vidröra mig längre pågrund av detta! Är räd att jag blir ensam mama då min man aldrig vill ta i mig eller krama mig längre. Någon med samma problems?
Svar på tråden: Illa luktande urin?(långt)

samt blod ifrån

Skrivet av  anonym idag
mitt urinrör när jag torkat mig hårt. Gnuggat pappret mot urinröret för att se så det är därifrån blodet kommer. Håller jag på att missta mitt barn? OROLIG!
 

Nja...

Skrivet av  Soffan
..inte direkt att urinen luktar illa men jag har fått en "fränare" doft från underlivet...vilket inte gör min sambo så mkt (han behöver ju inte köra ner näsan ).
Men har hört att urinen kan lukta annorlunda när man är gravid, hör med din bm.
Han (pappan) kan väl inte sticka pga att det luktar illa ? Det är ju förmodligen inget du kan göra ngt åt !
Och det försvinner ju efter graviditeten.
Kramar
 

Oj ! Missade det med blodet !

Skrivet av  Soffan
Du ring din bm det kan ju vara ngn infektion eller nåt ! Kommer blodet från urinröret så är det ju ingen fara att det är "missfall" på g. Men det bör ju kollas upp !
Ring genast ! Lycka till !
 

UI? Ring din barnmorska!

Skrivet av  Mitz bf 25/4
Min urin har varit underlig också men inte på samma sätt. Från att tidigare ha varit ljus och klar är den nu mörk ock grumlig. BM säger dock inget om detta när de kontrollerar äggvitan i urinen.
Trist att din man inte vill röra i dig längre.
Kramar kommer från mig istället.
 

Kan vara UVI...

Skrivet av  Eva-Ley
... så ring Bm och få det kollat direkt!
 

Vad är UVI? Och är det farligt?

Skrivet av  anonym idag
Kan jag skada mitt barn om jag har det?
 

UVI...

Skrivet av  Eva-Ley
... är bara en vanlig urinvägsinfektion, och om den går långt, kan den lukta illa och man kan börja blöda från urinröret... Ingen fara för bebben, alltså!
 

Symptom på UVI...

Skrivet av  Mia 16/5
Förra veckan behövde jag gå på toaletten mycket ofta, annars hade jag inga symptom på UVI. Jag ringde min BM som frågade om jag hade haft illaluktande urin eller sveda jag kissade. Detta hade jag inte haft. Efter överenskommelse med BM lämnade jag dock urinprov som visade sig vara positivt, så nu medicinerar jag mot UVI. Enligt min BM ska man medicinera i tidigt skede mot UVI när man är gravid, annars är det helt ok att självmedicinera (t.ex. dricka mycket och dricka surt).
 

Dricker du tillräckligt?

Skrivet av  Lena bf 4:e maj
Kolla med din BM om det är UVI, om inte tycker jag du ska fundera på om du får i dig tillräckligt mycket vätska...
Om man inte dricker nog så blir urinen mer "koncentrerad"; den blir mörkare och ibland till och med grumlig. (man kan se skillnaden på morgonurin och kvällsurin om man dricker nog - morgonurinen är oftast ganska mörkt gul medan kvällsurinen bara är ljust, ljust gul.)
Man ska helst dricka minst 8 glas vatten om dagen = 1,5-2l alltså. Dricker man kaffe eller the är det vätskedrivande så för varje kopp man dricker bör man dricka ett extra glas vatten.

Prova att ha med dig en vattenflaska på jobbet som du kan gå och pimpla ur då och då. Försök dricka 1,5 l varje dag och se om det hjälper :-)

Lycka till!! :-)
 

Det är säkert

Skrivet av  CarolaW bf 030530 + Amalia -00
urinvägsinfektion. Jag hade precis samma problem i början av min graviditet och det var det. Fick penicillin och sedan försvann det!
 

Artiklar från Familjeliv