Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sängfråga...

Skrivet av LindaK m Minna 030510, Erik 041110
Vad har era små för säng, både själva stommen och madrasstyp samt har ni valt speciella kuddar som oassar de små?
Minna ligger fortfarande i spjälsäng. (en ngt större variant ärvd gm åren fr 60-talet!) Jag har ialf svårt att se hur hon skulle klara att ligga i vanlig säng utan att ramla ur så som hon rör sig under nätterna! Men de kanske vänjer sig och vet var "sängen slutar"?!?
Svar på tråden: sängfråga...

spjälsäng än här

Skrivet av  Monica
Linus får ligga i den så länge han inte börjar klättra ur den eller hata den. Han sover jättebra i den så den hänger med länge till.
 

När sonen fick sin stora säng...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...var han ca 1 år och 7 månader. Vi hade en gammal träsäng med ribbotten och jag hade köpt en tjock skumgummimadrass samt en "trillinteur"-bräda på IKEA till den. Madrassen passade fint, men brädan var det värre med... Den fick vi ta och köpa reglar till på närmaste byggvaruhus och använda för att skruva fast eftersom den inte passade för fem öre.
Sedan så lade vi ett stort gosedjur lite fastkilat under brädan så att det dels skulle vara mjukt där om han rullade in i det och dels så att "stoppet" fanns ännu längre ner på sidan än vad brädan gjorde (den räcker ca 1/3 av sängens längd). Sedan, efter att sonen somnat brukade vi lägga lite kuddar och gosedjur lite nedanför hans fötter så att han skulle känna när han inte skulle åla längre om han vände på sig eller nåt i den stilen. Det funkade över förväntan. Han har fortfarande ett gosedjur under brädan, men det är mest för att det är lite mysigare så, och kuddarna kunde vi sluta med efter någon månad. Han har ännu aldrig trillat ur sängen (jo, när han varit vaken och busat runt har det väl hänt, men aldrig sovandes...) så de vänjer sig helt klart.
Så snart vi känner att vi har råd med en till säng så kommer Emma flytta ur sin spjälis också.
 

Vi bytte säng...

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
...åt Arvid för ca 1 månad sedan. Han sover numera i en vanlig 90-bred säng utan ben. Det är alltså en resårmadrass för vuxna men utan ben. Vi hade den redan på hans rum för gos & mys, så när han helt plötsligt vägrade spjälsängen en dag var det bara att börja natta honom i den stora sängen istället.

Arvid har aldrig trillat ur sängen. Vi var rädda att han skulle göra det, och de första nätterna la vi kuddar, filtar etc på golvet bredvid sängen. Det slutade vi snabbt med. Arvid ligger mycket mer still i den här sängen än han gjorde i sin spjälsäng eller när han ligger inne hos oss och sover.
 

Vanlig säng utan kant

Skrivet av  ÅsaL
Min son sover i en vanlig 90 säng utan kant. Dok är det en låg modell så fallhöjden är inte stor!
Dom första veckorna hade vi en madrass på golvet ifall han skulle ramla ur. Det hände två ggr och har sedan dess (snart ett halvår sen) inte hänt.
Vi har en IKEA Nosa, med skumgummimadrass modell tjockare från Jysk. Han har två kuddar,
n vanlig vuxen och sin kuddde från spjälsängen. Oftast väljer han dock att sova utan kudde. Och täcke.
Min son har dock aldrig sovit i spjälsäng i större utsträckning utan har sovit med oss i vår dubbelsäng om det har nån betydelse
 

Växasäng

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
Mina två delar på en växasäng, ligger i varsin ände (i alla fall när de går till sängs!). Har de gjort ett tag nu, och det funkar utmärkt :)

Var lite osäker först jag med, eftersom båda är mer eller mindre virvelvindar i sängen, men de verkar känna var kantstödet är trots att det inte täcker hela kanten...
 

En gammal kökssoffa

Skrivet av  Sofia m Pamela
som både min mamma och jag har sovit i. Mormor och morfar specielbeställde den till deras hem så den är bara ca 180cm lång. Än så länge har hon sin madrass från spjälsängen för vi har inte hunnit köpa en ny så her vi satt jättenallen vid fotändan där madrassen ninte räcker till.

Anledning till att vi bytte nu var att den redan stod i hennes rum pga av platsbrist och nu till jul fick hon en rutchkana och en spis så vi behövde utrymmet. Det funkade bra med sängbytet. Det tog några dar innan hon vande sig men nu går det bra. Lite bökigare att få henne att ligga kvar när hon inte vill sova fast det brukar lösa sig.
 

Tilde och spjälisen

Skrivet av  Fuksen m Tilde
var aldrig särskilt goda vänner :-)

Hon sov mest mellan oss, tills hon fick en 1.05 resårmadrass att vräka sig i :-)Den står på små tassar, i princip direkt på golvet.

I början (från i våras tills nu i höstas ngn gång, sov hon i vårt rum, på madrassen som stod mellan väggen och vår säng.

Sen ett par månader sover hon i eget rum och har hittills bara rullat ur en gång. Vi puffar in en kudde under bäddmadrassen som skydd, och bredvid sängen ligger en tjock matta...

kuddar har hon två helt vanliga, eller ja, en till henne och en till övernattanda förälder *ler*
 

varför så bråttom??

Skrivet av  johanna m Vincent
Så länge de små inte klättar ur spjälisen är den både trygg och betydligt säkrare än en vanlig säng... anser vi :-)

http://www.babyfriends.nu/medlem/vincentfolkesakarias/
 

vera

Skrivet av  verne & vera
har en spjällsäng från IKEA och en vanlig skumgummimadrass från samma ställe. Hon har en liten kudde och sover alltid utan täcke (jag brukar lägga det tomma påslakanet bredvid, men hon vägrar ha det på sig.

Hon har inte börjat visa några klättertendenser än i sängen (eller ur rättare), och jag resonerar väl också som så, att så länge hon har den, vet vi var hon är :) Dock börjar den så smått se lite liten ut... Jag har en liten förhoppning om att hon kan ha den tills vi ska bygga ut och därmed få en ordentlig trappa, som man kan barnsäkra lite bättre än den vi har. Detta blir förhoppningsvis i vår/sommar.
 

Adam sover i säng

Skrivet av  Johanna m. Adam
eller rättare sagt en 90-resår madrass på golvet. Jag har läst att inte förrän man är sex år finns den reflex som hindrar en från att rulla ut ur en säng. Därför valde vi att lägga madrassen direkt på golvet.

Adam flyttade till säng (från spjälsäng) när han fick eget rum. På så sätt funkar sängen, bäddad, som myshörna på dagarna. Det har funkat jättebra, och Adam är så stolt över att sova i stor säng.
 

Artiklar från Familjeliv