Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur många tänder har era barn nu?

Skrivet av Lottis m Alicia -03 & lilleman 041226
Vi var hos tandläkaren med Alicia i onsdags och vi visste ju innan vi kom dit att hon hade fått alla tänder utan de fyra bakre tänderna. När tandläkaren tittade så visade det sig att hon fått tre av de bakre tänderna o har alltså bara en tand kvar o få. Hon har nu 19 tänder. Tycker hon är extremt tidig o få sina tänder och alla tänder har dessutom kommit i den ordning de sägs att de ska komma i.

Undrar därför hur många tänder era junibarn har nu? Lite nyfiken bara om dte finns någon mera med nästan hela munnen full *ler*.
Svar på tråden: Hur många tänder har era barn nu?

neo har

Skrivet av  Vanessa m Neo
fått alla nu. han jobbar på några just nu som har kommit igenom tandköttet.......
 

12-14

Skrivet av  Tiistla m. Pontus
Vet inte säkert hur många tänder Pontus har fått nu men det är minst 12 som är helt uppväxta. Längre bak i munnen har jag inte fått ta mig någon ordentlig titt på länge utan att riskera att bli av med ett finger *ler*.

Men han ska också på sitt första tandläkarbesök om en vecka så vi får väll se om de hittar nåra flera på G då.

Pontus var ju väldigt sen med sina tänder men när de väl kom vid 14 månader så kom det hela munnen full på en gång! =)
 

Här har munnen varit full..

Skrivet av  Carro m fyran Amanda 20/6
länge redan, Amanda fick sina tänder länge sen nu. Hon var väldigt tidig med det och tandborstningen är jätteviktig. Alla mina har varit tidiga med att få sina tänder men Amanda var nog först med de bakersta. Min äldsta började också tappa sina tidigt, innan hon var 5 år och har nu som 10-åring tappat nästan alla mjölktänder. Så det är i mina ögon lite jobbigt att barnen får tänderna så fort, skulle gärna fått de lite senare med tanke på att tänderna ska de ha hela livet sen :-))
 

16 st har Felicia...

Skrivet av  Kicki me Felicia 24/6-03 + bf 28/1-05
Alla utom de 4 sista.
Tycker nog att Alicia e tidig för de sista brukar dyka upp vid 2-2½ har jag för me de säger.
Men de e ju bara bra så hon kan tugga bättre. :))

Har lilleman fått nåt namn än då? Lite nyfiken!
 

Ca 14

Skrivet av  Camilla med Anton 22/6-03
tror jag att det är i Antons mun. Men de har definitivt inte kommit i den orndningen de skall. Han saknar fortfarande en tand fram på nedre raden.
 

Här är munnen full

Skrivet av  Pia o Sebastian 22/6 (+Johannes 99)
tror han har fått alla nu om inte någon enstaka längst bak fattas.
 

13 st som har kommit fram

Skrivet av  Sara med Alice + 2 storebröder
En av dem är en hörntand, och de andra 3 hörntänderna är på väg att komma fram när som helst nu. Sedan är det bara de sista 4 kindtänderna kvar.

Jag håller med om att det är ganska tidigt att redan ha fått alla tänder utom en. Men det är ju väldigt olika det här med när tänderna kommer.
 

12 tänder

Skrivet av  MrsHyde & Jacob
Jacob har 12 tänder: 8 framtänder och 4 kindtänder. De 4 bakersta kindtänderna och hörntänderna fattas.
 

Fullt snart

Skrivet av  Annie m Alvin 4/7
Alvin fick sina första tänder tidigt och nu är det nog lättare att räkna de som saknas. Hi, hi!
 

12 st fina små tänder....

Skrivet av  Helena m Emma 8/6-03 (Cissi 6/1-97)
sitter i Emmas mun just nu. =)

19 var ju massor.... ;)
 

8 st..

Skrivet av  Malin m. Gabriel-99 & Nellie-03
har Nellie fått. Men jag känner att en, ev. två, till är på gång. Vad skönt för Alicia att vara "klar" nästan! Det kan ju vara lite besvärligt, särskilt när de bakre tänderna ska upp.

Malin
 

Artiklar från Familjeliv