Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snart blir jag galen! (långt)

Skrivet av Rebecka -98/-02
Av att inte få något besked angående Gabriels ev. nedsatta hörsel. Idag var det femte audiogrammet som han gjorde och tredje testet av otoakustiska emissioner (är 16 mån).

Tidigare har vi bara träffat en audionom varje gång och sist testade hon inte otoakustiska emissioner pga att Gabriel hade så mycket vax, så vi fick en tid idag för att först ta bort vaxet och så skulle man testa om. Men så börjar de med audiogram och emissioner och då frågade jag om vi inte skulle ta bort vaxet först? Då sa hon att det gör läkaren sen, han var upptagen nu! Jag fattade inte poängen riktigt. Kurvorna av de otoakustiska emissionerna var inte så bra. På vä öra var den helt platt.

Så tog vi bort vaxet och så gjorde man om audiogrammet. Men inte emissionerna. Är inte det konstigt?

Och läkaren hade inget att säga, för audiogrammen är så svårtolkade pga att Gabriel inte kan sitta still under testningen. Bara att allt tyder på att hörseln är nedsatt.

Så fick vi en tid om en månad igen för ett nytt audiogram. Så sa jag det att jag tror ju inte han sitter mera stilla då, han är ett MYCKET aktivt barn. (Och började så smått undra hur många audiogram han ska behöva göra innan vi får veta något...) Då säger hon att han får väl kanske testas med elektroder (vad är det förresten?) men det får doktorn avgöra som han träffar nästa gång. Kunde inte doktorn avgjort det idag undrar jag då? Han var ju ändå överläkare på kliniken.

Snart fattar jag inte nåt, börjar bli trött på det hela...
Svar på tråden: Snart blir jag galen! (långt)

Min erfarenhet är

Skrivet av  annan mamma
att Du måste ligga på och tala om vad Du vill. Alltså att han ska testas NU, och argumentera för Dig, att Du blir galen av att inte veta!!

De elektroderna som audionomen pratade om kan vara hjärnstamsaudiometri, då sövs barnet kort tid och en mätning görs med elektroder som sätts fast på hjässan för att se om det blir ngn reaktion när ljud sänds in i örat. Det gör inte ont eller är farligt.

Ring dem på måndag!!
Kram en annan mamma
 

Artiklar från Familjeliv