Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Provar här oxå (lite långt)

Skrivet av Mathea
Jag har en kompis som förlorade hörseln på ena örat för några år sedan. Örat är helt "dött" så hörapparat funkar inte. Sen det här hände har hon blivit mer och mer inbunden. Hon har fått svårt att hänga med och är det för mycket ljud runt omkring så får hon ont i huvudet och blir snurrig och tillslut stänger hon av och bara sitter där och längtar hem. Att gå på stora middagar är jättejobbigt, hamnar hon fel kan hon inte prata med den som sitter vid fel öra och att behöva förklara sig jämt är väl ganska jobbigt misstänker jag. På nattklubben hör hon knappt någonting.

Jag tycker det är så himla synd för hon var tidigare en utåtriktad och social person. Men hon har liksom resignerat och sitter mest hemma.

Precis när det här hände så försökte hon få kontakt med någon förening för hörselskadade lokalt där hon bor men det var bara pensionärer och ganska deprimerande så det rann ut i sanden.

Nu vill jag försöka hjälpa henne lite på traven, finns det NÅT jag kan göra för henne? Vad tror ni? Har ni några tips/erfarenheter?
Svar på tråden: Provar här oxå (lite långt)

Viktigt för din vän..

Skrivet av  Lisbeth m Tove-01 bf 24/10
att få kontakt med andra hörselskadade eller "ettöringar" som en del som är döva på ett öra, brukar kalla sig för, i samma sits, och utbyta erfarenheter och knyta nya kontakter.. nu vet jag inte hur gammal din vän är, men det finns två organisationer som hon kan ta kontakt med, hörselskadades riksförbund www.hrf.se samt unga hörselskadade www.uh.se Unga hörselskadade har verksamhet främst för dem upp till 30 men tror inte de portförbjuder dem som är 30+.. och HRF är för dem som är över 30.. tror det är bättre om din vän tar kontakt med riksorganisationen, för i lokala föreningar är det mest gamlingar o det är ju inte speciellt inspirerande kan jag förstå.. Lycka till..
 

kanske kan jag hjälpa?

Skrivet av  Åsa
Det du beskriver är tyvärr alldeles för vanligt och framför allt när man precis går igenom det! Innan man kanske får den hjälp man behöver med hanteringen av det som sker sk rehabilitering drar sig många undan och försöker förstå, man väljer en enkel väg..att undvika allt det jobbiga så mycket man kan!
Det Du kan göra är att se till att minska gruppen på det sociala umgänget ett tag..dvs träffa henne själv eller med ngn till. minska ljuden då ni ses kanske vara hemma utan stereo eller annat biljud. Se till att hon ser dej tydligt i ett inte alltför mörkt rum. Försök vara lyhörd samtidigt som du måste ha tålamod så att hon hinner ställa om sej...
jag jobbar Unga Hörselskadade och är själv hörselskadad och precis som Lisbeth (hej förresten!) säger är hon jättevälkommen till oss om inte annat kan hon börja med mej om hon vill!
Det finns hjälp att ta sig igenom detta det är vanligare än man tror!
 

TACK!

Skrivet av  Mathea
Tack för era svar och länkar, har skickat hem lite broschyrer till henne så får vi hoppas att det sår ett litet frö till att börja med.
 

Artiklar från Familjeliv