Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har nu

Skrivet av Ann-Britt
varit in på hörcentralen och hörapparater är på gång åt sonen.De tyckte att han ska prova på båda öronen,fick själv välja modell,det var ju bra.
Hörselnedsättningen ska vara ärftlig,vi vet bara inte varifrån,ingen av oss har problem.Kan det komma från morfar som visserligen är bullerskadad men man vet ju inte vad som fanns före det.Min systerson har samma problem.Skönt att det är på gång.
Svar på tråden: Har nu

Lycka till, skönt att vara på g...

Skrivet av  Birgitta
Hej!

Håller tummarna för att allt ska gå bra.

Om han är hjälpt av sina hörapparater återstår att se, men han måste ju få prova. Det är en låååång väg innan man är hjälpt av dem (vant sig vid dem, 1000 timmar har jag läst, men det talar väl hörselvården om för Er).

Vår son är ärftligt hörselskadad och de berättade i samband med det att de inte riktigt vet hur hörselskador ärvs. Att inte Ni (och inte heller vi är hörselskadade) är inte så konstigt, för hörselskadade får nästan alltid hörande barn, sa audionomen till oss. Vi har också släktingar som är bullerskadade, men även det kan vara genetiskt (inte själva bullerskadan). Alltså att personer utan anlag hade klarat sig från smällen utan att bli hörselskadad.

Vi tänker inte så mycket på varför (syrerist vid förlossningen eller genetiskt) vår kille blev hörselskadad längre. Ingen av oss är hjälpta av det, vi vill göra vad vi kan för att vår gullige kille ska få en bra barndom (det vill vi ju alla det vet jag!).

Kram och lycka till! Skriv och berätta hur det går!
 

Ärftlighet

Skrivet av  Maria i dövsvängen
Dövhet är oftast ärftligt men det kan dyka upp så sällan som vart 3e eller vart 5e led. Det kan mycket väl finnas i släkten men typ 200 år tillbaka i tiden och vem vet om ens farfars farfars farfar var döv - nä.
Maria hörande men i dövsvängen
 

Artiklar från Familjeliv