Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man kolla själv om ens barn hör ?

Skrivet av Håkan
Hej! Är nybliven pappa sen en vecka tillbaka. Känns helt underbart :-) Vår nyfödde son är så lugn och fin. Han får mat och sover däremellan. Men han verkar inte reagera på ljud alls och vi börjar misstänka att han har hörselnedsättning eller rent av inte hör alls ! Är det någon som har någon som upplevt liknande situation? Kan man själv testa om han reagerar? Han borde ju reagera lite på vardagliga ljud tycker man?
/Orolig pappa
Svar på tråden: Kan man kolla själv om ens barn hör ?

Reagerar han inte när han

Skrivet av  Lisbeth m Tove -01 Hannes 16/10
sover tycker jag inte det är så konstigt, men om han inget reagerar även när han är vaken är det ju bra om ni fortsätter vara observanta några veckor till... Jag är själv döv och har avböjt hörselmätning på mina barn så tidigt, istället har jag kollat hemma, kollat om de reagerat när jag tappat saker i golvet, om jag höjer rösten, om nån dörr slås igen.. De har reagerat.. (Bör tilläggas att de inte reagerat på vardagliga ljud utan lite mer plötsliga ljud som avviker från det "normala"..) och då har jag nöjt mig med det tills BOEL testet som görs när de är ca 8 mån..
Hoppas att allt är bra med din son, men visar det sig att han har en hörselnedsättning så är det inte någon katastrof... Han är fortfarande eran fina lilla pojke..
 

Grattis till den lille!

Skrivet av  Birgitta
Hej!

Det är jättesvårt att upptäcka hörselskador hos sina egna barn!

Själv har jag två, en sjuåring, vars hörselskada upptäcktes just på BOELtestet vid 8 månaders ålder och min lilla enmånaders, upptäcktes vid det spädbarnshörseltest som gjordes vid tre dagars ålder. Vi måste gå vidare och verifiera skadan.

Bebisarna rukar reagera när de hör mammans röst (i alla fall har våra barn gjort det) mer än när de hör andra saker.

Det går att esta riktigt små barn, men det görs väl främst om man har hörselskadade syskon, eller föräldrana har hörselskador i släkten.

Lycka till och skriv och berätta hur det går!
 

Ett litet tips..

Skrivet av  Lisbeth
vi har en liten gummi kanin som piper när man klämmer på den.. VI provade att klämma på den bakom huvudet på Hannes så han inte skulle se den och han blinkade varje gång vi klämde på den, och vi tolkar det som att han hörde kaninen..
Nu är han lite äldre än din son, 2 månader snart, men det kanske är något du kan prova.
 

Artiklar från Familjeliv