Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Cancer/NF2/döv?

Skrivet av M
Vår dotter är 6 år och har genom en operation av hjärntumör förlorat hörseln på ena örat. Hon har en tumör kvar på den andra sidan och klarar hon cancern kommer hon ändå att bli helt döv tror dem så småningom, troligtvis. Jag undrar en del över vilka hjälpmedel som finns och om det är möjligt att behålla sina hörande kompisar?
Svar på tråden: Cancer/NF2/döv?

Tror att...

Skrivet av  Birgitta
det brukar vara Cochlea Implantat, som rekommenderas när man blir döv i unga år. Men det kan kanske någon annan berätta mer om. Teckenspråk blir det väl som komplement, eftersom man behöver kunna kommunicera på standen och i badhuset (när CI inte fungerar).

Själv har jag två hörselskadade barn. En med hörapparat och den andra ska få det med. Den älldsta killen har bara normalhörande kompisar på hemorten (i skolan har han hörselskadade, eftersom han går på en hörselskola).

Ledsen att höra om Ert dilemma. Håller tummarn för att det ska gå bra för Er!
 

Tror att...

Skrivet av  Birgitta
det brukar vara Cochlea Implantat, som rekommenderas när man blir döv i unga år. Men det kan kanske någon annan berätta mer om. Teckenspråk blir det väl som komplement, eftersom man behöver kunna kommunicera på standen och i badhuset (när CI inte fungerar).

Själv har jag två hörselskadade barn. En med hörapparat och den andra ska få det med. Den älldsta killen har bara normalhörande kompisar på hemorten (i skolan har han hörselskadade, eftersom han går på en hörselskola).

Ledsen att höra om Ert dilemma. Håller tummarn för att det ska gå bra för Er!
 

Kompisar och vänner

Skrivet av  Myran
Hej M!
Blev berörd av ditt inlägg. Hoppas verkligen att er tjej mår bra nu och att hon får fortsätta att bli bättre.
Har själv ett dövt och ett hörselskadat barn. Mina barn är födda med sina hörselnedsättningar. Jag har upplevt att mina barn behåller sina hörande kompisar om de har föräldrar som ställer upp på mina/sina barn och visar att ett dövt barn är precis likt ett hörande, bara med den skillnaden att man har olika språk.
Om er dotter förlorar hörseln även på det andra örat kommer ni att behöva teckenspråk. Ni kommer att få erbjudande om utbildning kallad TUFF. Där träffar ni föräldrar med döva barn som också är nybörjare i teckenspråk.
Sen finns ju CI. Men det kräver att man har en anatomi kvar, dvs att snäckan i innerörat finns bevarad och att hörselnerven har en viss funktion kvar annars går det inte att operera. Därför är teckenspråk och kontakt med dövvärlden det säkraste och bästa "hjälpmedel" er familj kan få.

Lycka till med tillfrisknandet!!!!!!

 

Blir hon helt döv..

Skrivet av  Lisbeth
så överensstämmer jag med Myran, att det viktiga är att föräldrarna till din dotters kompisar ställer upp också.. Själv är jag född döv och har gått i dövskola men umgicks med hörande i simklubben.. Det är lättare att umgås om man har något gemensamt intresse.. så om din dotter och hennes kompisar gör något gemensamt på fritiden så är det lättare att hålla vänskapen levande trots hon kanske blir döv efter behandlingen av den andra tumören... Men först o främst vill jag säga att jag hoppas att din dotter blir frisk igen från sin hjärntumör..

Skulle hon bli döv på det andra örat också, och det inte går att sätta in ett cochlea implantat så finns det skolor för döva och hörselskadade på sex orter i Sverige.. Där får hon säkerligen nya kompisar..

Skriv gärna och berätta hur det går för din dotter..

 

Artiklar från Familjeliv