Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

11 månader och hörselskadad?

Skrivet av Helena
Hejsan!

Vår dotter fick genomgå ett hörseltest direkt på bb. Detta misslyckades och en vecka senare fick vi göra ytterligare ett, som även det underkändes. Vi fick snabbt komma till Öron för en mer avancerad mätning och där visade det sig att hon har en nedsättning på ena örat, men att det andra var helt ok. Vid 10-månaderskontrollen gjordes ett boel-test på bvc eftersom hon inte pratar något och vad vi förstår, inte reagerar på ljud, och detta underkändes hon på, varpå vi nu väntar på ytterligare en större undersökning på Öron.

Ni som har erfarenhet, vad tror ni att denna kommer att visa? Varför sade man vid en undersökning att hon hör bra, men det finns inget som tyder på att hon verkligen hör? Vi brukar försöka testa om hon hör, men ofta märker hon inte att vi till exempel är i hennes rum förrän hon ser oss, hon reagerar inte när vi pratar, ropar och smäller.

Hur var era barn som små?
Svar på tråden: 11 månader och hörselskadad?

Vissa döva/hsk barn..

Skrivet av  Lisbeth
kan vara hörande eller bara lätt hörselskadade från födelsen och sedan försvinner hörseln efterhand utan att man kan göra något.. Det är nog därför er dotter hörde bra vid hörselundersökningen när hon var nyfödd..

Av din beskrivning att döma så tror jag att din dotter har en hörselnedsättning av något slag, hur mycket, får undersökningen på öron visa, o även vad den kan beror på ..

Om ni får vänta länge på undersökningen kan ni kanske försöka bli lite mer visuella när ni kommunicerar med er dotter, t ex härma rörelser när ni vill säga något, t ex föra handen till munnen när ni ska säga äta, hålla handen om ett låtsasglas när ni ska dricka, klä på - ta på en låtsasjacka m.m. sova håll flata handen mot kinden och blunda samtidigt, etc.. så hon förstår vad som händer och får "ord" på det...

Lycka till..

 

Tack för svaret + följfrågor

Skrivet av  Helena
En sak som jag kom att tänka på nu är att hon verkar reagera på gitarrspel, munspel och viss musik på tv:n. Är det något ni har hört talas om som är vanligt bland hörselskadade eller kan säga lite närmre vad hon hör?

Kan hörselnedsättning bero på trånga hörselgångar eller att de är fulla av vax eller något liknande som är relativt lätt att åtgärda?

Vi hoppas ju att det inte ska handla om någon allvarligare hörselskada och att hon kommer att kunna få hjälp att höra om det nu är så att hon är i det närmaste döv i nuläget. Samtidigt känns det som att det kan gå bra ändå... Vi får vänta ytterligare 3 veckor på att komma till öron. Men vi vill ju veta nu och helst höra (sic) att det inte behöver vara något allvarligt redan nu...
 

Lite svar på följdfrågor..

Skrivet av  Lisbeth m Tove -01, Hannes 16/10
Ja, hörselnedsättning kan bero på vax i öronen.. Min kusins pojke var nästan döv när de testade honom men det berodde på att hans öron var igenproppade med vax så när de rengjorde öronen så hörde han normalt igen.. Ang att din dotter reagerar på musik, så kan hon ha hörselnedsättning som varierar efter "frekvens", dvs hon kan höra bra någonstans i basen eller diskanten men höra dåligt i övrigt..
Tre veckor går fort, det har funnits andra som fått vänta i månader på att få komma på undersökning.. Ni verkar vara positivt inställda, då ni säger att det kan gå bra ändå.. Hon är ju fortfarande den fina tjej hon är oavsett om hon hör eller om hon har hörselnedsättning av någon grad och det finns mycket hjälp man kan få, (dagis, skola, hjälpmedel, teckenspråkskurser m.m)..

Skriv gärna o berätta sedan hur det gått på hörselundersökningen..




 

Intressant!

Skrivet av  Helena
När man gjorde de första hörseltesterna på bb pratade man om att hon troligtvis har trånga hörselgångar. Tänk om det kan vara så enkelt som vax i öronen, vi kan bara hoppas.

Hon har väldigt ofta kliat sig i öronen och det har vi tolkat som eksembesvär. Undrar om det kanske kan vara öroninflammationer och att hon har haft ont utan att vi har förstått det och att det är det som det beror på... Ja, man har mängder av funderingar nu, så även om tre veckor relativt sätt går snabbt vill man veta så mycket som möjligt redan nu. Kommentera gärna mina funderingar...

Jag hör av mig när vi vet mer, men som sagt, det blir ingen katastrof om det skulle visa sig att hon inte hör bra. Vi har förresten börjat "teckenspråka" lite med henne, det är givande!
 

Kommentar t dina funderingar..

Skrivet av  Lisbeth
Ang eksem/öroninflammationer - så finns det ju de som har hög smärttröskel, att de inte berörs speciellt av öroninflammationer (jobbade en gång på ett barnläger och där fick en av deltagarna öroninflammation men hon sa inget o visade inget att hon hade ont i öronen, så det uppdagades inte förrän hennes mamma kom på besök och hon kände ju sin dotter väl så hon såg på en gång att dottern hade öroninflammation, o det kändes lite pinsamt för oss att vi ledare ej förstått det..)
Men jag tror att det är bra om ni inriktar er på att er dotter kanske är döv/gravt hörselskadad och inte hoppas för mycket på något annat, så blir besvikelsen inte alltför stor, om det visar sig vara så...

Kul att det går bra med ert "hemmagjorda" teckenspråk. Är det så att hon är döv/gravt hörselskadad så kommer hon att ha nytta av att ni börjat teckenkommunicera med henne redan nu...

Ha det gott


 

Hej Helena!

Skrivet av  Birgitta
Jag förstår Din oro precis och är övertygad om att det kommer att bli bra till slut för hemma familjen.

Precis som Du fick vi Positivt utslag på spädbarnshörseltesten (=misstanke om att något är fel på hörseln), som vi begärde direkt när lillan föddes. Vi har fyra barn och vårt äldsta är hörselskadat, men inte de två mellanbarnen. Jag förstår att NI bor i Huddingetrakten, eftersom där är det enda stället det görs rutinmässigt på nyfödda.

Vår äldsta pojke upptäcktes hörselskadan just på Boeltesten (den görs för övrigt inte där vi bor nu).

I morgon ska vi på hjärnstamsaudiometri med lillan, hörselskadan upptäcktes i det landsting vi bor nu, men vår kille går kvar där vi bodde förut, så vi ska byta och ha barnen samlade på ett ställe.

Jag blev väldigt väldigt ledsen över att lillan är hörselskadad, fastän jag visste hur gärna brorsan ville ha ett hörselskadat syskon... Jag blev förvånad över min reaktion, efterosm vi tycker att han är så fin och att han har ett jättebra liv trots sitt handikapp.

Precis som Ditt barn var han sen med talet, men vi kom igång med tecken som stöd, som Lisbeth beskriver, lite egna rörelser till det man säger är en jättebra hjälp.

Du skrev lite om vad Du känner. Klart att NI är ledsna, men får man fråga om vad som känns tyngs för Er?

Skriv och berätta hur det går på hörseltesten!




 

Hej Birgitta!

Skrivet av  Helena
Jag har läst lite i snackgruppen tidigare om bland annat din familj. Det är bra att kunna läsa om andras upplevelser i det stadiet som vi nu befinner oss i. Det vi främst känner är att vi vill veta nu hur hennes hörsel är, inte behöva vänta. Och sen har jag läst om att vissa barn struntar i ljud av olika anledningar, så jag funderar på om det kan handla om någon form av autism, men jag tror inte det för hon verkar helt normal i övrigt. Vi vet ju ännu inte om hon är hörselskadad och om det är "obotbart", så vi tar inte ut någon sorg i förskott så att säga. Men vi är säkra på att om hon är det och behöver extra stöd, kanske specialdagis och -skola, så får vi anpassa oss efter hennes behov, och det känns skönt att vi kan utan några större probelm. Vi bor inte i Huddinge utan tillhör Östergötland där man inte heller gör boel-test rutinmässigt.

Jag läser gärna mer om dina barn om du vill berätta mer.
 

Berättar gärna mer...

Skrivet av  Birgitta
Hej Helena!
Det var första gången jag hörde att de gör spädbarnshörseltesten rutinmässigt annat än på Huddinge. Bra att veta.

Vi var och testade igen i fredags och det är ställt bortom allt tvivel att vår lilla bäbis är hörselskadad.

Jag är lite på språng nu, men återkommer i veckan.

Må så gott så länge!