Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av marit
Hej
Hittade hit idag, jag är mamma till en snart 5 årig flicka som är ensidigt hörande. Har funderat en hel del hur det kommer bli längre fram i skolan och så.
Såg att ni längre ner här skrivit om skolan och att det i högstadiet kan bli problem.
Marit
Svar på tråden: Ny här

Välkommen! Välkommen!

Skrivet av  Birgitta
Hej!

KUL att ha Dig här, det blir ju bara roligare om vi blir fler som skriver här.

Skolfrågorna var ett kärt ämne för mig. Jag fick jättebra vägledning av Lisbeth, som är dövlärare.

Dagis gick bra intgrerat och skokan tyckte att det gick bra i skolan, men det tyckte inte vi som förälder. Vår kille blev ledsen och introvert, trött och sluten.

Men nu går han i hörselkalss och vi känner igen honom som han var förut. Han hörde lärarna, men inte kompisarna i hemskolan.

Nu skriker min lilla bebis (som också är hörselskadad)!

Vi hörs! Hej så länge!

 

oxå ny!

Skrivet av  jess
Hejsan är oxå ny här. HAr liksom du ne dotter som är ensidigt hörande (sammanväxt hörselgång). Hon är 9-år. Vi har hela tiden propsat på att försöka skapa en lugn miljö i skolan med dämpade bi-ljud., skrapande stolar babblande klasskompisar etc. Tipsa om tennisbollar på stolsfötterna tar bort massor onödigt ljud! Vi har också bett om att vår dotter ska få sitta nära sin lärare och att hon ska se henne när hon pratar. Likaså att hon alltid ska få sitta med det hörande örat utåt i klassrummet. Vi har aldrig upplevt några problem i skolan, alla har varit tillmötesgående och det har funkat mkt bra för vår flicka hon hänger med och lär sig snabbt! När hon är förkyld är det dock svårt för henne då försvinner oftast hörseln på det hörande örat oxå. Lite tips...
 

Lika välkommen Du!

Skrivet av  Birgitta
Jätteroligt att bli fler föräldrar här!

Vi hörs/skrivs!
 

Artiklar från Familjeliv