Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Mia med Alexander
Jag har inte skrivit i detta forum förut, har liksom skjutit upp det och hoppats in i det sista att det "inte skulle behövas". Vi började redan tidigt misstänka att vår son inte hör som "vanligt". Reagerar inte på ljud, men har ändå ett "bra tal". Han ljudar olika, mamama osv., Han är nu snart 1 år, men är för tidigt född, så sen i utvecklingen med annat. Boeltestet gick inte bra, varit 2 ggr på öron. 1:a gången testade de trumhinnorna=bra, samma saker som typboeltestet=negativt och med en bentelefon(leder ljud direkt in till innerörat)=bra resultat. Andra gången samma resultat och vi fick även träffa en läkare. Blev remiss till en öronkonstroll där vår son måste vara sövd och de skall testa vad det verkligen är för fel. Någon som har erfarenhet av detta? Jag upplever att han reagerar sämre nu är för några månader sen (även fast talet har utvecklats), kan det vara för att han har varit mkt förkyld och blvit påverkad? Som ni märker så är mycket oklart och olika saker ställs mot varandra. Vi kanske för tid för den 3:e kontrollen om några veckor. Långsam väntan... Kram Mia
Svar på tråden: Hej!

Jag tror att ni gjort...

Skrivet av  Birgitta
hjärnstamsaudiometri. Det brukar man göra under narkos, om barnen är lite äldre. När de är så små som min yngsta, tre månader, får de sova ändå de sover ju också mer då).

Hoppas att utrednignen snart är klar för Er del. Det tar lång tid innan de kan ge klara besked om hörselskador är min erfarenhet. Ohc de vill vara på den säkra sidan innan de säger något klar till föräldrarna.

Själv har jag två hörselskadade barn, en sju åring med hörapparater på båda öronen och en tre månaders, som inte är färdigutredd. Mina andra två hör bra.

Lycka till, hoppas att utredningen rullar på smidigt. Skriver mer senare... måste ta lillan nu!
 

Tack för svar, men..

Skrivet av  Mia och Alexander
vi har ännu inte gjort hjärnstamsaudiometri, vi väntar på kallelse dit. Hoppas att vi får den så snart som möjligt. Dina barn som är hörselskadade, "pratade" de mkt när de var små? Märkte du ngn skillnad på det sättet mot dina "normalhörande" barn?
 

Min tjej

Skrivet av  Helena
Min tjej pratar inte alls. Hon är ungefär lika gammal som din Alexander, men har aldrig sagt något som man kan kalla joller, aldrig mamamama... Hon reagerar inte på ljud eller prat, däremot har hon alltid haft gulliga grimaser för sig - hon tror väl att det är så man pratar... Ibland gnyr och gråter hon och hon skrattar helt underbart.

Vi gjorde en hjärnstamsaudiometri när hon var några veckor gammal och den visade att hon har en liten nedsättning på ena örat. Boel-test och liknande test misslyckas hon på. Troligtvis har hennes hörsel påverkats av öroninflammationer, och det är konstaterat att hon har vatten i mellanörat, ingen vibration alls på trumhinnorna vid tymptest. På fredag ska vi till öronläkare med henne och då ska det förhoppningsvis beslutas att hon ska få rör. Jag vet inte om det här är till någon hjälp för er, men jag har insett att om man ska få tid till läkare måste man stå på sig... Ring och se till att få tid för hjärnstamsaudiometrin! Vår remiss hade slarvats bort, så om jag ine ringt hade det nog dröjt längre.
 

Förkylning påverkar hörsel..

Skrivet av  Annelie, 5 brnsmor.
Hej Mia!
Även jag är ny. Gör mitt andra besök i rutan! Om man FRÅGAR..får man svar! Eller i allafall mera kunnskaper!!
Min dotter är nu 10 år. Men hon hade öroninflammation tror det var 5 ggr första levnadsåret. Och det var förkylningar ett i ett. JA, hörseln bli sämmre när man är förkyld. Vi har även hörselnedsättningar i släkten.. på båda sidor (mamma o pappa). Så vi fick kolla upp vad det kunde vara. Läkare misstänkte vätska bakom trumhinnan, i mellanörat...!! Då fick hon operera plaströr.. Då var hon 3 år. Det kom ut en del vätska men... ändå var hörseln inte så bra. Ser ut som hon ärvt min hörsel. Det går sakta men säkert neråt så nu går hon på döv-skolan klass 4 och hon trovs toppen. Hon älskar skolan. En härlig dotter som jag älskar och kan "skryta" om. hihih
Jag, fick åka 10 mil hemmifrån när jag gick i hörselklass (och där fanns inte teckenspråk, bara slinga o tekniska hjälpmedel!) jag bodde hos annan familj under veckorna och saknade min mamma och alla syskon. Min dotter behöver inte uppleva detta. Vi har flyttat till Härnösand inte bara för hennes skull utan för hela familjen behvöer teckenspråk och här finns mera teckenspråkig miljö. När jag ser hur bra hon och syskonen trivs här så ångrar jag inte flytten hit. Familjen får vara tillsammans. Det känns viktigt. Det vi kan sakna är släkten som är kvar. 35 mil dit så man ses på längre loven...!!!
 

vi har aldeles nyligen....

Skrivet av  Cissi med David
Hej, har inte skrivit här förut då allt känns lite nytt nu, men det verkar som vi är ett litet steg före er så jag ska berätta om vår David snart 9 mån. Han fick dåliga resultat på hörseltestet redan på BB (på HS) så vi var på ett antal kollar med bl.a hjärnstamsaudiometri i sommras men han var för bråkig, vägrade sova och plockade av sig elektroder och annat kul. så till slut bestämde de sig för att söva honom men ville vänta lite tills han blev större. sen gick hela hösten tills läkaren på 6-månaderskollen i dec. skrev en remiss för att sätta fart på dem, och fart blev det! (de hade tappat bort hans första remiss! ) så han fick direkt en kallelse för vanligt audiogram nu i januari och när det inte gav resultat, tid för sövning. fick inget resultat alls på testet och efter ett audiogram till så vet vi nu att han är gravt hörselskadad-troligtvis helt döv.Han har iallafall fått två hörapparater att tugga på, som han inte reagerar alls på fast de tjuter för det mesta.(när han inte tuggar på dem alltså).
Apropå pratet så bablar han oavbrutet och säger mamama och papapa när har är sur.
 

Artiklar från Familjeliv