Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här!! Våran Lucas är döv...6 månader

Skrivet av Peter_65
Hej.
Jag heter Peter Hermansson.
Helt Ny här!!

Jag och min fru har 3 barn, Rasmus 5 år, Ida 3 år och lilla Lucas 6 månader.

Lucas har vid 2 stycken BOEL tester visats ha 0% hörsel, efter första testet fick han rör i öronen eftersom dom misstänkte vätska i mellanörat. Efter operationen visade det sig att så inte var fallet men att trumhinnorna var stela och inflamerade. Vi har nu fått en remiss för hjärnstamsaudiometri inom ett par veckor där vi troligtvis kommer att få ett mera konkret besked.
Men vi märker redan nu i vardags livet att hans hörsel inte fungerar.

Våran äldsta son Rasmus föddes med dubbelsidig läpp,käk och gom spalt, så vi vet att man behöver planera sin framtid när något inte är riktigt "rätt" med våra barn.

Vi bor nu i Högsjö, ett samhälle med lite drygt 1000 invånare, vi har dagis, förskola och grundskola upp till 6:e klass. Sen finns det en högstadie skola i Vingåker ca: 1.5 mil härifrån.
Men....vilka förutsättningar har ett dövt barn här?

Vi har ca: 6 mil till Örebro och jag jobbar ett 5-skift där jag jobbar 12 timmar per dygn i fyra dagar och sen är ledig i sex dagar. Det innebär ju faktiskt att vi skulle kunna flytta till Örebro och jag tillsvidare skulle kunna behålla mitt nuvarande jobb. Jag är dessutom musiker på deltid med en rep.lokal i Rosta (Örebro) dit jag nu pendlar en gång i veckan.

Vi vill ju givetvis försöka flytta innan Rasmus blir 6 år och skoltiden börjar, det känns fel att utsätta honom för en flytt när han börjat i grundskolan.

Jag behöver lite stöd ifrån er som flyttat till en annan ort för att ge den lille all chans i världen att få den hjälp han behöver.

Lite långt första inlägg....men här står vi, jag och min familj helt utan vetskap om bidrag hjälp eller vad vi ska göra....

Ett litet tips till er som tycker att det känns hemskt och jobbigt när ni fått beskedet om att erat barn inte hör.....
KÄRLEK KAN INTE SÄGAS MED ORD! BARA MED KÄNSLOR!

MVH
Peter Hermansson
Svar på tråden: Ny här!! Våran Lucas är döv...6 månader

Hej Peter..

Skrivet av  Lisbeth
Din sista rad; Kärlek kan inte sägas med ord, bara med känslor! var väldigt bra.. så sant så..

Jag är själv döv och vår familj flyttade till "dövskoleorten" när jag skulle börja skolan.. Året var 1977 så det har runnit mycket vatten under bron sedan dess, mycket som har förändrats, men om du vill kan jag skriva lite mer om det..

Ni bor 6 mil från Örebro.. Det finns många barn som taxipendlar till "dövskoleorterna" med det avståndet, så det är inte absolut nödvändigt för er att flytta, men vad gäller den sociala situationen för er son när han blir större, är det kanske en ide att flytta så han får lite närmare till sina kamrater och kan hälsa på dem efter dagis och skoltid.. Ni verkar dock ha bra förutsättningar inför en flytt redan med tanke på ditt jobb, och jag instämmer med dig att det är bättre att flytta innan Rasmus börjar skolan så det inte blir jobbigt för honom med skolbyte och nya kompisar..

Vad gäller bidrag så får föräldrar till döva/hörselskadade barn bidrag från försäkringskassan men det var ett tag sedan det gällde för mig, så gammal som man blivit, så säkerligen finns det andra här som kan ge dig mer aktuell information.

Hälsningar

Lisbeth


 

Hej Peter! Välkomemn och grattis till Lucas!!

Skrivet av  Birgitta
Hej!

Kul att ha Dig här, ju fler som är med och skriver desto roligare tycker jag (och säkert alla andra med).

Själv har jag två hörselskadade barn, en kille på 7 och en flicka på fyra månader. Mellen dem har jag två normalhörande, som är 5 och 3.

Vår kille har hörapparater på båda örnonen går i skola fem mil bort. Vi testade hemskolan, men det gick inget vidare, han hörde itne vad kompisarna sa, annars gjorde skolan allt vi kunde önska oss, men han bleb bara ledsnare och ledsnare..

Vi hörs, måste amma lillan, hon gillar visst inte datorn...

Lycka till!
 

Flyttade till Örebro 02.

Skrivet av  Myran
Hej Peter med familj.
För två år sedan flyttade vi till Örebro med vår son. Han är döv och vi bestämde oss tidigt för att flytta eftersom vi ville att han skulle få närheten till förskola/skola och inte minst få möjlighet att ha ett rikt socialt liv. Han stormtrivs och vi har inte ångrat vårt beslut en enda gång! Dessutom har vi nu fått en liten kille till, som också är hörselskadad.

Jag rekomenderar varmt att flytta. Har man möjlighet tror jag att det är det bästa för hela familjen.

Lycka till!
 

Hej Peter!

Skrivet av  Christian
Jag heter Christian och har en hörselskaddad dotter.

Vi flyttade från Norrköping till Hampetorp.
En liten ort mellan Vingåker och Odensbacken.

Detta var en bra lösning för oss, så att jag kan pendla till mitt jobb och Alice går idag på Kattungensförskola i Örebro.

Du får gärna ta kontakt med mig på 0708-230151

Mvh
Christian
 

Artiklar från Familjeliv