Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En ny till!

Skrivet av Fia, Emma-01 och Linnéa 19/2
Vi födde för fyra dagar sen en liten ettöring som heter Linnéa. Ännu vet vi inte så mkt mer än att vi kommer få operera hennes öra lagom till skolstarten och att hon är döv på örat. Tänkte iaf presentera mig här inne.
Svar på tråden: En ny till!

Ojoj, ni tar nog rekordet..

Skrivet av  Lisbeth
Linnea är bara fyra dagar gammal och du "aktiverar" dig redan för hennes ensidiga dövhet.. Det kommer säkert att gå bra för tösen, med såna föräldrar hon har.. Jag känner igen dig från vinterbarn 00/01, visst är du med där också?? Grattis till tösabiten förresten..

 

Det ska böjas i tid

Skrivet av  Fia, Emma -01 och Linnéa 19/2
det som krokigt ska bli... Jag gillar helt enkelt att vara förberedd och kunna planera min tillvaro innan det händer ngt.
Jo,det är jag som hänger inne på vinterbarn 00/01 förresten. Vilket av dina barn är orsaken till att du är härinne då?
Tack för gratulationerna förresten:0)
 

Ja orsaken till att..

Skrivet av  Lisbeth
jag befinner mig här är att jag själv är döv, och så jobbar jag som lärare på en skola för döva och hörselskadade barn, fast inte nu för tillfället, är mammaledig, fick sonen Hannes i oktober -03.
Jag hoppas att jag med min närvaro här kan dela med mig av mina egna erfarenheter och ge goda råd..

Ha de..
 

Hej Fia!

Skrivet av  Pling & Axel -00 (mikrotia) + bf 9/4
Först och främst STORT grattis till er Linnéa!

Så ni har också fått en liten ettöring. Axel föddes ju också med mikrotia på sitt högeröra. Vi har varit på besök i Malmö hos S-O Wikström som gör rekonstruktioner av ytteröron från barnets eget revbensbrosk. Han verkar oerhört kunnig och sympatisk. Fast det dröjer ju ett tag innan vi beslutar om en ev. operation. Vi väntar till Axel själv är medveten och önskar en operation. Kan ju säga att Axel klarar sig alldeles utmärkt med sitt ena öra och än har han inte reagerat speciellt på att han har ett litet "special-öra". Han säger att han har ett stort och ett litet öra - och så är det bra med det!:o)

Du får gärna maila om det är något mer du undrar.
([email protected])

Kramis!

 

Hej!

Skrivet av  Fia, Emma -01 och Linnéa 19/2
Jo, jag såg ditt namn när jag kikade in här. Kommer inte ihåg att Axel var en ettöring men Hanna med Rasmus berättade det när hon fick veta.
Det köndes skönt att få kika in lite på er hemsida de första nervösa dagarna för både mig och maken för då fick vi åtminstone ett treårsperspektiv på det hela:0) Vet du ngn bra hemsida som mankan kika in på där info finns om ettöringar mm. Maken är så orolig för att det ska finnas andra missbildningar också som inte upptäcks än. Vore bra om han fick läsa på lite. Läkaren från ÖNH var ju inte strålande direkt utan frågade omedelbart om det fanns andra konstigheter(hans ord!) på Linnies kropp... Det finns inte men tydligen var det enligt honom väldigt ovanligt att man bara hade ett öra och sen inte hittade några andra fel OM man inte hade liknande missbildningar i familjen för då var det ärftligt. Som du förstår så var han inte superpedagogisk:0( Jag känner igen en dålig läkare när jag ser/hör honom men maken blev orolig och trots att vi pratat med en annan barnläkare som var betydligt mer lugnande och dessutom skulle kolla upp med en annan mer erfaren läkarkollega så finns tankarna kvar hos Mårten.
Jag ska spara din mail om det går bra så kankse det dyker upp ett mail en dag.
Kram!
 

Hej igen! (långt)

Skrivet av  Pling & Axel -00 + bf 9/4
Det låter ju verkligen som ni stött på en riktigt opsykologisk läkare. Speciellt i början är man ju så klart jätteorolig när barnet visar sig ha ett litet fel som man inte stött på tidigare. Innan Axel föddes hade jag aldrig sett någon med samma typ av missbildning. Klart att man blev chockad och undrande. Nu i efterhand kan jag ju säga att det är ett väldigt litet problem som inte påverkar oss eller Axel i det vardagliga livet. Vi är lite extra rädda om hans friska öra och försöker skydda hörseln där med hörselskydd när vi tex. snickrar eller gör något annat högljutt. Vad jag förstått i möte med andra mikrotitbarn och föräldrar så finns det vissa andra fel som kan hänga ihop med mikrotit. Att det skulle vara vanligt är absolut inte min erfarenhet. De flesta vi träffat har "bara" mikrotit. Några har dubbelsidig och vi har även stött på barn som haft underutvecklad ansiktsmuskulatur/skelett. Jag tror att just underutvecklat/skevt ansikte är den vanligaste missbildningen som kan hänga ihop med mikrotit. Fast det ser man ju ganska snabbt och det är ju också ett ytligt fel som går att rätta till.
Mer att läsa om mikrotit och operationer finns på S-O Wikströms sida på:

www.plastsurg.mas.lu.se/op/msb/mikroti/mikroti_s.html

Mer utförlig info bla. om ev. orsaker och associerade missbildningar finns på www.earsurgery.com


Kramisar!
 

är adressen rätt?

Skrivet av  jess
Hej!
JAg blev nyfiken på sidan du rekomenderade men kan nte hitta den. Är adressen rätt?
 

Adresserna funkar för mig!(imt)

Skrivet av  Pling & Axel -00 (mikrotia) + bf 9/4
j
 

Grattis, grattis! Och välkommen!

Skrivet av  Birgitta
Grattis till lilla flickan! Åhh, vad härligt med en nyfödd. Superföräldrar, det måste hon ha, lilla prinsessan.

Själv har jag fyra barn två med hörselskador, den äldsta, 7, och den yngsta 4 mångader.

Lycka till!

Vi hörs!
 

Hej och tack!

Skrivet av  Fia, Emma-0101 och Linnéa-0402
Några superföräldrar är vi ju inte men jag gillar att planera och vara förberedd:0) En fråga till er som redan kommit förbi detta har jag också. Hur går det att försäkar dessa ettöringar? Får man öht ngt försäkringsbolag som ställer upp och försäkrar? Hoppas att ni vet!
Kram!
 

Vet inte om försäkringar...

Skrivet av  Birgitta
Vi hade försäkrat vår kille, då hörselskadan upptäcktes. Vi vår inget för den...

Nu har vi en liten till som är hörselskadad och det upptäcktes ju direkt. Vi har inte tagit tag i det här med försäkring än... tack för påminnelsen. Vi vet inte heller hur det kommer att gå.

Jag har en extra barnförsäkging som är gemensam för alla barnen genom mitt jobb. Den kommer i vart fall att täcka för olyckor och annat. Men vi får ta tag i försäkringen direkt... tack för påminnelsen...
 

försäkring

Skrivet av  jess
Vi har vår dotter försäkrad hos trygg och hansa. De skrev en liten text om hennes öra och givetvis täcker inga försäkringar det.Tyvärr det är ju vid sådana tillfällen som vid ev. operation som man skulle kunna behöva lite hjälp. Förrutom lilla örat är hon helt full försäkrad.
 

välkommen!

Skrivet av  jess
grattis till Linnéa! För våran tjej har det aldrig inneburit några problem att var "ettöring". Hon har förklarat för sina kompisar sedan hon var liten att hennes öra inte hann växa färdigt i mammas mage och när hon blir stor ska hon kanske operera så hon får två öron. Idag är hon 9 år, förklarinen håller ännu och hon är helt motståndare till ev. operation i nuläget. Hon gillar sitt öra som det är. att hon är ensidigt döv har heller inte inneburit problem ännu så länge. Hon sitter nära fröken och vi har bett om lugn i klassen för att hon ska höra vid information. Hittills har det funkat.
Lycka till
 

Tack

Skrivet av  Fia, Emma-0101 och Linnéa-0402
för välkomnandet och svaret. Skönt tt höra om lite större barn också och er förklaring ska jag lägga på minnet för den var himla bra. Kort och koncis:0)
Kram!