Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Teckenstöd!

Skrivet av Susanne med Douglas 030122
Hej!
Vi har en son på 13 månader som har en del svårigheter och hans logoped på barnhabiliteringen tycker att vi ska börja stödteckna med honom för att stimulera det talade språket. Jag har frågat inne på Språk- och talstörningar, men inte fått något direkt svar så därför frågar jag även här inne även om vår son inte är hörselskadad och hoppas att det är ok.

Är det någon som har erfarenhet av att börja stödteckna redan med en 1 åring? Hur har det fungerat? Hur lång tid tog det innan barnet tog åt sig och själv kunde teckna? Någons som har lust att allmänt berätta lite?
Tack på förhand!
Svar på tråden: Teckenstöd!

Kanske ett svar

Skrivet av  Klara med Jenny 020331
Hej!

Jag brukar läsa här ibland för att jag har hörselskadade syskonbarn. Jag har lärt mig att teckna hjälpligt med dem och har försökt att föra över en del av kunskaperna på min dotter som är snart 2 år så att hon skall kunna tala något med kusinerna.

Jag har således, sedan hon var mindre än ett år, gått runt och pekat på saker i hemmet tex och både sagt och tecknat orden. Numera tecknar jag bara ibland och hon förstår rätt mycket. Hon tecknar också samtidigt som hon pratar, vilket har gjort det mycket lättare för mig att förstå vad hon menar, för varken tal eller tecken är särskilt tydliga - men kombinationen! Det blir således ett slags stödtecknande.

Vad jag har förstått är det enbart positivt att få tecken som stöd när man är liten, vare sig man har problem med talet eller inte. Det snarast främjar språkutecklingen. Och barn har lätt att ta till sig det. Det är lättare att teckna än att tala, och jag tycker mig märka att jag slapp en del "viljeskrik" genom att dottern, innan hon lärde sig tala, kunde vissa tecken och därigenom kunde säga vad hon ville.

Kommer inte ihåg hur lång tid det tog för henne att lära sig att själv teckna sitt första ord, men det gick fort. Mitt ena syskonbarn lärde sig sina första tecken så fort man upptäckte att han inte hörde och började visa honom tecken (ca 8 mån gammal). Det gick jättefort - och visar väl både att barn har behov av att uttrycka sig och att tecken är lättare att använda än tal.

Hoppas det går bra!






 

Teckna på :)

Skrivet av  Tess med Emil 11/4 -03
Min son har en kusin som är hörselskadad och vad jag förstått av de utbildningar min bror och hans sambo fått gå så säger de att barn lär sig lättare av visuella intryck än av analoga. Det har jag märkt på min son med(som inte har en hörelskada), han är 11månader och förstod väldigt tidigt vad jag ville när jag tecknade i kombination med talet. När jag använder enbart tal blir det svårare för honom än om jag stödtecknar till. Så teckna på du bara och lycka till! :)
 

vart lär man sig tecknen

Skrivet av  snart mamma
Jag väntar mitt första barn men har mycket kontakt med andras barn. Några av dem har olika handikap. Jag har själv mycket nyficken på teckenspråk, men vart lär man sig det. Jag har hört att föräldrar till handikapade barn får undervisning men det gäller ju inte mej.

 

Kurser

Skrivet av  Klara med Jenny
Om man vill gå kvällskurs e.d. kan det finnas kurser hos studieförbunden (ABF etc.) eller hos dövföreningarna, i varje fall i Stockholm. Sedan brukar det finnas en- eller tvåveckorskurser på somrarna, anordnade av folkhögskolor i landet.
 

Tack

Skrivet av  snart mamma
vet du någon adress man kan söka på för att få lite mer info om vad för kurer det finns och framförallt vart å vilka tider.

 

Tecken i tiden

Skrivet av  Christian
Hej!
Det finns kanon bra program till datorn både för barn och vuxna.

Till vuxna rekomenderar jag "Tecken i tidens" CD som går att beställa på http://www.teckenitiden.se annvänd den som en uppslags bok, när det är något ord du undrar över så söker du upp ordet.

Till barn kan jag rekomendera de värse former av Memory ,också till PC min doter tycker det är grymt kul.

Men räkna med att du blir frustrerad efter som tecken språket har väldigt mycket dialekt.


Lycka till!
 

Tack

Skrivet av  snart mamma
Va bra ska titta närmare på det
 

Artiklar från Familjeliv