Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är du hörselskadad med hörapparat?

Skrivet av mammaHA
Jag har en dotter,6 år med hörselnedsättning på båda öronen,40 dB.Hon har sen 2 år fått hörapparater som verkar vara bra för henne.Hon har även andra funktionshinder,bla.autism.Så hon har inget tal utan vi kommunicerar med teckenspråk(nybörjare är vi)och även med gester,ansiktsuttryck mm.Nu till min undran...Kan någon berätta för mig hur det är att ha hörapp?Vilka ljud är jobbigast?Hur är det utomhus?Jag vill veta så mycket som möjligt hur ni och min dotter har det.
Svar på tråden: Är du hörselskadad med hörapparat?

Hejsan!!

Skrivet av  He77
Jag själv är inte förälder, men jag är barndomshörselskadad och har haft hörapprat sen jag var runt 7-8 år.

När man har hörapp så blir ju ljuden högre så at man ska höra dem bättre, men detta gäller även det jobbiga ljuden, de förstärks också som tex buller av en trafikerad väg eller de här hemska bakgrundsmusiken som brukar vara i tv programm, blir svårt att höra vad som sägs samtidigt...men detta lär man sig ganska fort att sortera bort och man inriktar sig på det man "vill" hör, så fungerar i alla fall jag.

De moderna hörappraterna kan "hjälpa till" att göra så att man hör mindre bakrunds ljud, den soller lite själv.

När jag utredes så fick mina föräldrar lyssna i en sak hur det skulle låta för mig med hörapp...vilker var bra få då förstod det hur jobbigt det var med saker som låter tex en prasslig påse. Detta fick även min klasskompisar göra för att det skulle förstå min situation bättre....så fråga på hörcentralen om du inte kan få pröva den här grejen så att du kan sätta dig in det hela.

Vill du vet mer så kan du alltid maila mig på [email protected]

Kan väll också berätta det att jag har en systerson som har svår autism med utveckling störning + eplepsid, så jag vet vad du som förälder har det!!

Kram!!
 

Artiklar från Familjeliv