Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var på BVC för en vecka sedan...

Skrivet av Anne-Li med Pisan 000715
och gjorde ett hörseltest på dottern. Fick höra att det normala resultatet är 0,2? Och vad innebär det då när min dotters landade på 0,4 - 0,9?

Allt började med att dagmamman påpekade att dottern verkade höra lite dåligt, bla. hade dagmamman satt på Pippi Långstrump, Lovisa tittade på den själv i soffan, volymen var normal men Pisan ropade i alla fall på dm och frågade varför dom inte pratade?

Även hemma har vi funderat, när hon ska titta på film här sitter hon helst typ 2 dm från tv:n och svänger med hela huvudet för att kunna hänga med figurerna, har det med hörseln att göra?

Man brukar se på henne när hon bara ignorerar en, men ofta reagerar hon inte över huvud taget när man pratar med henne innan hon upptäckt att man är i rummet liksom! Först när hon sett att man står där verkar hon uppfatta...

Ni som har lite mer kött på benen, hur kraftig hörselnedsättning har dottern? 0,2 och 0,9 ger mig inget grepp, vad betyder det? Vart slutar skalan liksom?

Vi fick en ny tid på BVC den 30/4, dagarna innan det ska vi köra en Revaxörkur på henne (trots att sköterskan inte kunde se någon blockerande vax) och då får hon göra ett nytt test. (Hon var jätteduktig!)

Kan ni förklara lite närmare vad resultatet betyder?

Tack på förhand!
Svar på tråden: Var på BVC för en vecka sedan...

Kan ju tillägga också...

Skrivet av  Anne-Li med Pisan 000715
att gumman inte har några problem med talet, pratar bra och mycket! De flesta förstår när hon pratar...

 

jag tycker att ni skall begära

Skrivet av  glenn
att få en remiss till hörselvården för en ordentlig test vad dom skalerna som ni nämner vet jag inget om vi själva började tjata redan när våran dotter var 1 1/2 tills hon var 5 på bvc och en massa samtal med talpedagog när vi väl kom till hörselvården så visade det sig att våran dotter var gravt hörselskadad . Så ett råd remiss för en ordentlig kontroll med en gång för det är mycket tid som kan gå förlorad mvh glenn
 

Tack för ditt svar...

Skrivet av  Anne-Li med Pisan 000715
Jo, fast vi väntar på svaret på test 2 tror jag, och visar det liknande resultat kommer vi ju såklart kräva att gå vidare...

Pappan (vi är separerade) hade idag sagt till dagmamman att han nog inte tänker ta med dottern till testet (hans vecka då) för han tror inte att hon har några hörselproblem, han har bestämt att hon har en bokstavskombination! För det första: Varför visar då testet på nedsatt hörseL? (I vilken mån det nu är) För det andra: När blev han expert på bokstavsdiagnoser?

Han har fått för sig att hon har koncentrationssvårigheter, för hos honom kan hon inte ens sitta still och titta på en film! Men, det kan ju ha att göra med att han bara har EN enda film!?

Är så arg idag så det finns inte, fattar inte hur han tänker... Funderar på att ringa BVC och ändra så tiden blir en av mina veckor istället... Revaxörkuren är förmodligen också för jobbig för honom att göra...

Men tack igen för ditt svar i alla fall! :)
 

stå på dig

Skrivet av  glenn
så det inte går så lång tid som det gjorde för oss vi visste att våran dotter hade någon typ utav hörselskada men läkaren på bvc ville inte lyssna på oss utan han ville skicka våran dotter till en psykolog istället för hörselvården men den läkarn har inte vågat se oss i ögonen efter det och idag kan jag säga att våran dotter har tagit igen all tid som gick förlorad hon läser nu på gymnasim i örebro och går i en dövklass och hennes mål är att läsa vidare på högskola mvh glenn (ps. vilket handikapp man än har så gäller det få reda på det i tid så ingen tid går till spillo.)
 

kommentar

Skrivet av  bullen71
Hej Anne-Li.
Jag läser till audionom (ni vet den personen som gör alla tester), och jag fattar inte vad du pratar om för resultat (0,2 o.s.v.),,,,,,,,,kan du beskriva testet, hur gjordes det?
Dessutom har jag ett bokstavsbarn (ev. 2), och när vår dotter var liten så var hon väldigt "döv" i sitt beteende. Så man kan ta fel på dessa saker om barnen är små,,,,,,,,,,men vår dotter hade också en hörselnedsättning p.g.a vätska i mellanörat,,,,så hon blev ju "botad" genom plaströr, och har nu inga problem med hörseln. Men när hon hade denna höselnedsättning så var hennes tal inte normalt utvecklat,,,,,,,,,,när hon var 4½ år förstod ingen utomstående henne,,,,,,,,,bara vi föräldrar och till viss dek mor- och farföräldrar.
Men försök beskriva testet för mig så ska jag försöka förklara resultatet.
MVH Åsa.
 

Bullen71

Skrivet av  Anne-Li med Pisan 000715
Testet på BVC: Lovisa fick ha på sig ett par maffiga hörlurar och sköterskan satt med nån maskin (ett par knappar, en skruvratt och en stor display med massor av små små lampor som representerade olika styrkor antar jag..?) Hon tryckte på sina knappar och Lovisa hade en hink med små röda flörtkulor, när hon hörde att "råttan pep i lurarna" som sköterskan sa, skulle hon lägga en kula i min tomma hink...
Lovisa var jätteduktig, det syntes verkligen på henne när det pep för hon blev verkligen konfunderad! :) (Först var jag orolig att hon bara skulle ösa bollar över mig för att det var roligt, men hon verkade göra "rätt", pekade vilket öra det pep i osv.)
Sköterskan visade en lapp där andra barns resultat var ifyllda (med namnen övertäckta såklart!) och alla andra barn hade 0.2 i resultat i alla rutor, utom Pisan som hade olika värden i alla fält? Hann inte titta så mycket på lappen så jag vet inte vad värdena var ifyllda på för något, om det var dB eller så...
Sköterskan tyckte att vi skulle komma tillbaka en gång till innan man remitterade, dels för att för säkerhets skull göra en Revaxörkur först, och eftersom Lovisa inte hade några problem med att göra provet.

Varken jag, dagmamman eller någon annan i vår närhet (förutom pappan då) tycker att hon har några koncentrationssvårigheter eller så, hon är aktiv men inte överaktiv i jämförelse med andra barn i samma ålder. Hon sover bra, som jag skrev innan pratar hon fullt förståeligt, även när hon stoppar folk på stan (alltid) förstår de vad hon säger :)
Visst, det är möjligt att hon KAN ha en bokstavskombination, vi är inga experter! MEN, om nu provet visar en nedsättning kan ju inte pappan bara bestämma sig för att skita i det! Får hon en bokstavsdiagnos nån gång - då tar vi ju det! Såklart! Men, om hon nu dessutom har en nedsättning på hörseln, då måste vi ju ta hand (dåligt ordval) om det också, vi kan ju inte blunda för det bara för att han fått för sig något liksom...

Vore jättetacksam om du kan hjälpa mig lite att förstå vad BVC pratar om, hann inte samla tankarna riktigt på förra besöket så frågorna kom efteråt! (Vi skulle fått en tid ca en vecka efter första besöket egentligen, men får vänta tre veckor pga semestrar och fullbokningar...)


Litar inte värst på BVC egentligen men börjar där i alla fall, de upptäckte ju inte hennes hjärtfel (varken sköterskor eller läkare) utan sa att allt såg normalt ut och att hon följde sin viktkurva och bara hade en släng av kolik. Visst, tre dagar efter BVC-läkarens utlåtande att allt var normalt låg vi på akuten och en barnläkare där sa direkt att hon var kraftigt undernärd!? Sondmatning genast, kraftigt blåsljud hördes över hela bröstkorgen, 1 cm stort hål mellan kamrarna och isolering 1 månad i väntan på operation i Göteborg väntade...

Förresten! Hur går man vidare om BVC krånglar? Kan man få hjälp via vanlig VC om BVC segar/drar ut på tiden om de eventuellt kommer fram till något?

Tack så mycket för ditt svar!
 

Glenn

Skrivet av  Anne-Li med Pisan 000715
Jo, jag står på mig! Litar inte ett dugg på BVC egentligen men när jag ringde sjukhuset och frågade om hörseltest så rekommenderade de BVC först. Får väl se vad de kommer fram till, men hur det än går där kommer jag nog begära ett andra utlåtande... Vill vara säker! (Om du läser i mitt svar till Bullen71 förstår du varför jag inte litar på BVC)

Tack för stödet!
 

svaret hamnar lite fel, men

Skrivet av  bullen71
Jag kunde inte svara där jag skulle svara (alltså efter ditt sista inlägg till mig), så jag svarar här.
Jag kan inte fatta vad resultaten betyder. Jag fattar vad audionomen har gjort (för jag antar att det kom en audionom från er hörselklinik och gjorde testet?), men jag fattar inte hur hon kan presentera resultaten så.
Decibel mäts inte så,,,,,,,,inte med noll komma (0,) utan mäts i större tal.
Om man pratar om audiogram (blanketten man använder) så är normalvärdena -10-+20 dBHL (decibel hearing level betyder det). Alltså om man får värden som ligger däremellan så säger man att man hör normalt.
OM din dotter nu skulle ligga över dessa värden (ritas nedåt på blanketten) så kan det bero på flera olika saker, och man måste då göra fler tester för att kolla var felet sitter. Ofta är det ju så på små barn att de har vätska i mellanörat (som min dotter hade) och det är rätt så lätt åtgärdat med väldigt god prognos.
När skule ni få göra om testet nu då?
Ni kan begära remiss via BVC eller vanliga vårdcentralen. Där jag bor är det iallafall remisstvång till audiologen (hörselvården),,,,,,,,,,,var bor ni i Sveriges avlånga land? (om du vill berätta).
Jag kommer att kolla in här med jämna mellanrum,,,berätta gärna om hur test 2 går. Eller maila mig privat på [email protected] om du vill.
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv