Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bullen71

Skrivet av Anne-Li med Pisan 000715
Börjar en ny tråd för nu har jag lite mer fakta...

Jag gick ner till BVC igen idag, ensam, för att fråga vad provresultatet egetnligen betydde.

Idag fick jag prata med en annan sköterska (hon som utförde testet var också en vanlig BVC-sköterska, ingen från hörcenter) och hon tittade i pappren och sa att (precis som du sa!) resultaten är felskrivna, där det står 0,2 ska det stå 20! Orkar inte gå in mer på hur arg jag var då, det kommer nog! :) Hon jag träffade idag var i alla fall jättegullig och förklarade ordentligt för mig.

Vid låga/basljud har hon en nedsättning (25 på V öra, 40 på H öra) och vid höga/gälla ljud har hon en nedsättning (40 på H öra och 30 på V öra), "mellannivåerna" hade hon bäst resultat på, minst anmärkningar, dock inte perfekt.

Resultaten har inte redovisats på någon kurva utan på en blankett med en massa små rutor som (om jag fattade det rätt) representerade någonting-med-hertz? Typ 1200, 1500 osv...)

Vi har en tid för nytt test den sista april, jag bad att få byta sköterska så den jag pratade med idag (som i alla fall var lite insatt) ska göra det istället. Hon tyckte dock att det lät onödigt att Lovisa skulle behöva göra en Revaxörkur om inget synligt vax fanns, men eftersom hon inte tittat på lillan själv visste hon ju inte grunden för den rekommendationen.

Jag berättade för henne om situationen med pappan och hans inställning, hon tyckte att jag skulle göra Revaxörbehandlingen under en natt istället för två, och att det lika gärna kunde göras under min vecka, istället för att pappan struntar i det för att det är för jobbigt. Om han inte dyker upp på avtalad tid så får vi helt enkelt en ny under min vecka.

På henne lät det som om vi kommer att remitteras till hörcenter på barnavdelningen, eftersom Lovisa visar på en nedsättning och då ska det självklart utredas som hon sa :)

**Anledningen till att du inte kan svara på mitt sista inlägg i förra tråden är att det bara finns ett visst antal svarsnivåer. Om du hade öppnat mitt inlägg "Tack för ditt svar" och klickat på Svara där hade ditt svar i alla fall hamnat längst ner i tråden :) Svårt att förklara! :)

Du får gärna fortsätta med dina förklaringar! Känns fortfarande lite förvirrat...
Svar på tråden: Bullen71

svar

Skrivet av  bullen71
Hej igen.
Vad bra att du gick iväg och fick ett förtydligande. Resultaten på dessa tester på bvc skrivs som du säger i ett "protokoll" med små rutor och inte i ett riktigt audiogram. Det är nog rutin överallt tror jag.
Ja det var mycket klumpigt att sköterskan skrev fel på det sättet,,,,,,,,,,,,,,och att hon skrev så fel betyder att hon inte riktigt vet vad hon gör,,,,,,,,,,och det i sin tur betyder att hon heller kanske inte gjorde testet rätt eller tolkade Lovisas svar rätt,,,,,,,,,det är inte alltid så lätt att undersöka barn.
Men om svaren är rätt så har hon en nesättning i som är störst i bas och diskant och sämst på höger öra. Mellanfrekvenserna kan ju också vara nedsatta, det kan jag inte uttala mig om. Men så som jag ser resultaten framför mig så är de inte typiska för en vätska i mellanörat,,,,,,,,,,men heller inte typiska för andra hörselnedsättningar heller,,,,,,,,men det kan ju se mycket olika ut.
Jag tycker att du ska kämpa för att få komma till en riktig hörcentral/audiolog,,,,,,där brukar det finnas speciellt utbildad personal som tar hand om barnen, och framför allt,,,,,,,de har alla mätinstrument som behövs och en mycket bättre mätmiljö än den på bvc.
Lycka till och fortsätt att berätta.
Hälsningar Åsa.
 

Jo...

Skrivet av  Anne-Li med Pisan 000715
Sköterskan idag (eller igår nu då) sa det att när vi väl får komma till hörcenter är det 2 st audinomer som utför testet och att Lovisa då får sitta i ett ljudisolerat rum. Hur funkar det då? Alltså, måste hon vara ensam i rummet? Tror inte det funkar så bra...

Tack för förklaringen! Jag fortsätter rapportera...
 

hon är inte ensam

Skrivet av  bullen71
Hej igen.
Nej hon behöver inte vara ensam i rummet, medföljande förälder får komma med in på rummet.
Det är inte säkert att det är 2 audionomer som gör testerna, så jobbar de iallafall inte här vad jag vet. Men den som då gör testet är van att arbeta med barn och kan verkligen detta med hörselmätningar. Man har också möjligheter att göra helt andra typer av mätningar än de kan på bvc, och kan på så sätt komma fram till säkrare resultat.
Lycka till.
Åsa
 

Artiklar från Familjeliv