Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hörsel och tal? ( lite mer info)

Skrivet av Cecilia med små troll
Stort tack till er som svarat mig nedan då jag har undrat om min flickas hörsel. Det har varit mycket med lillan nu ett tag och det är därför jag har varit sen med att svara. Ber om ursäkt!

vi går hos en ÖNH-läkare som verkar bra. det var även hon som opererade tösen. Hon tror att hennes hörsel ska bli bättre då vätskan försvinner och hon tror heller inte att hon har någon hörselnedsättning. De dålia resultaten på hörseltesten har med vätskan att göra har vi fått höra. Vätskan och öi har irriterat trumhinnan och gjort den stel.

I nuläget har flickan dessutom hunnit få två öi efter det att rören sattes och då blev hennes hörsel märkbart sämre. När hon är besvärsfri så kvarstår problemet att hon har svårt att uppfatta vad vi säger om flera talar samtidigt eller om det är andra ljud i bakgrunden. Hon verkar tolka mycket av vad vi säger med hjälp av vårt kroppspråk och har svårt att förstå främmande människor. Hon ser helt frågande ut om någon främmande vuxen frågar om hon vill ha kaka tex. Frågar vi samma sak så skiner hon upp och svara "ta" vilket betyder "tack".
Hon tar även fel på liknande ord som "titta" och "sitta" fast det är klart nu är hon ju liten ännu.

Hon ska på återbesök på hörcentralen för ännu ett hörselprov nästa vecka och då får vi se hur det går.

Helena, vi har fått göra det där lyssna-på-ett-ljud-testet och det har fungerat ganska bra. Tösen koncentrerar sig en stund i alla fall och så brukar audionomen växla mellan lite roligare ljud som en tupp som gal eller en hund som skäller. Jag känner inte till något annat test men jag vet inte mycket om saken alls.

Svar på tråden: Hörsel och tal? ( lite mer info)

Ok!

Skrivet av  Helena
Håller tummarna för att testet visar på bra resultat. Vi har också fått tid, men först om några veckor. Hoppas på bra reslutat även här.
 

Jag håller tummarna

Skrivet av  Cecilia med små troll
för er också då. Jag kan beskriva testet lite närmare om du är nyfiken. Förstod inte riktigt om ni hade provet det, eller ej?
Har din lilla börjat prata något mer nu?
 

Tackar

Skrivet av  Helena
Vi har testat henne lite lite på det sättet med ljud och två skärmar som visar bilder, men sedan gjordes en tymp som visade raka streck och deet var ingen idé att fortsätta testa hörseln vid det tillfället.

Min lilla E låter ibland nu, men något som kan liknas vid ord har vi inte hört. En liten rolig grej är att hon kan rörelserna till Imse Vimse, men det spelar ingen roll om man sjunger eller inte. Hör hon? Tja, vi vet inte alls!
 

Artiklar från Familjeliv