Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Liten rapport från oss!

Skrivet av Cecilia med små troll
Jag har skrivit här lite grann tidigare om min lilla tös. Nu har vi varit på hörcentralen. Hon har fullt normal hörsel! Hurra!

Att hon fortfarande reagerar lite konstigt kunde bero på vanan att inte höra, trodde läkaren. Svårt att sortera intrycken då hon inte är van att höra så bra.

Tyvärr var det stopp i ett av rören så vi ska tillbaka igen och försöka rensa ur det. Annars får de operera henne igen. *suck*

Vi ska få stöd av specialpedagogen på förskolan till hösten med hennes tal så att det kommer igång ordentligt. Hon kommer att gå på en förskola med hög personaltäthet ( 3 vuxna och 10 barn) så de ska ha tid att öva lite extra.
Svar på tråden: Liten rapport från oss!

Åh, vad bra!

Skrivet av  Helena (m E)
Skönt att hörseln är bra, vilken lättnad det måste vara för er! Och det verkar också bli väldigt bra till hösten med förskolan. Är det en specialförskola som hon fått plats på på grund av hörselproblemen? Hur gjordes hörtestet, var det skärmar och pipljud, eller något mer avancerat?

Vi ska testa vår 14-månaderstjej om två veckor. Det verkar som att hon är helt döv nu igen, hon reagerar inte på ljud alls, men blir väldigt glad när hon ser oss, vår lilla stackare. Kanske är hennes rör också tilltäppta... Är det någon vits att kolla upp det, eler kan vi vänta 2 veckor tror du?
 

Förskolan är

Skrivet av  Cecilia med små troll
en speciell allergiförskola och hon har fått platsen med läkarintyg på att hon är extremt infektionskänslig, tillväxthämmad, har astma och behöver stöd med språk.

Personalen har extra utbildning och får dessutom handledning av diverse experter. Jag tror att det kommer att bli jättebra!

Testet var ett vanligt test med TV-skärmar och ljud. Jag tyckte inte att hon reagerade så mycket men audionomen är ju utbildad på att "läsa" barnen så det stämmer säkert.

Stopp i rören åtgärdas bara om barnen har besvär av det, sa läkaren. I vårt fall har lillan klagat ett tag och tagit sig åt det örat så det verkar irritera. Märker ni inget kan hon nog vänta två veckor, det är ju inget farligt i sig.

Hoppas nu att det går bra hos läkaren för er!
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Helena (m E)
Eftersom vi inte vet hur det kommer att gå med E:s tal och hörsel kanske vi också borde ställa oss i kö på allergiförskolan. Även vår tjej är allergisk... Vi blev halvt om halvt lovade en plats där, men sen har vi tänkt att det säkert ordnar sig ändå och hon ska börja på syrrans förskola. Så var det tänkt alltså.
 

Så här tänkte vi

Skrivet av  Cecilia med små troll
Vi ville från början att lillan skulle gå hos storebrors dagmamma. Han har infektionsastma och går därför hos dagmamma istället för dagis för att minska infektionsrisken.

I samråd med läkare och kommunens specialpedagog så började ett annat förslag komma fram. Specialpedagogen ( som är superbra) var på besök hemma och poängterade att lillan behöver ganska mycket tillsyn och hjälp bl.a med tal och dessutom måste hon har solglasögon ute+inhalationer+sin speciella mat.

I en vanlig barngrupp hos dagmamma skulle hon inte få tillräckligt trodde specialpedagogen. Det är ju också naturligt att välja allergiförskola då lillan behöver särskild mat och mediciner på dagtid. Därför har vi valt att från hösten ska hon få börja där och om hon blir bättre med tiden ska hon flyttas till storebrors dagmamma.

Hoppas att ingen tar illa upp att vi för den här diskussionen här för det är ju lite utanför ämnet. Ber om ursäkt i så fall!
 

bra att

Skrivet av  glenn
höra för nu vet ni och kan kämpa vidare med talet hoppas det går bra för er i framtiden mvh glenn
 

Cecilia!

Skrivet av  Anna med Maja 030520
Hej, vi har en Maja på 12 månader(snart) som har dignosen CHARGE, det innefattar en rad missbildningar men en central del är just att många barn är hörselskadade/döva.
Jag vart lite nyfiken på vad Er tjej hade för sorts fel med öronen?
På Maja ska de göra en hjärnstamsmätning för att kunna utläsa exakt hur mycket hon hör - hoppas att det blir snart bara.
Tacksam för svar.
 

Min dotter

Skrivet av  Cecilia med små troll
har "bara" haft vätska i öronen. Det har varit så mycket vätska och dessutom en förtjockning på trumhinnan att läkarna inte med säkerhet har kunnat säga om hon haft en hörselskada också. Nu efter röroperation då de har kunnat mäta hörseln har hon alltså normal hörsel.

Hon har vissa problem i övrigt också. Hon har utreds en del men de hittar inget "fel" på henne. Hon är tillväxthämmad ( nu 19 månader gammal 74,5 cm och 9600g ) och har svår astma. Hon har förträngning på sina tårkanaler och hennes luftrör bildar stora mängder slem så fort hon blir förkyld. Hennes öronproblem kvarstår med mycket vätska och täta inflammationer i öronen.

Det var lite från oss. Jag vet inget om CHARGE som din dotter har. Verkar det som om hon inte hör?
 

Artiklar från Familjeliv