Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lisbeth

Skrivet av bullen71
Hej Lisbeth.
Jag håller helt med dig om att många läkare bara ser det rent medicinska, och det är synd. För det är en kris att få ett besked om ett handikapp hos barnet, och krisen måste få ta sin tid att komma igenom.
Så till din fråga om audionomutbildningen och vad den innehåller:
Nej den innehåller inget teckenspråk (vi har framför att de ska ta bort vissa delkurser och lägga in valfria kurser där, t.ex teckenspråk), men som du nog också vet så lär man sig inte teckenspråk över en natt, och att lära sig ett språk utan att ha någon att praktisera det på är rätt så svårt,,,,,,för att inte tala om att bibehålla kunskapen sedan.
Det ingår viss kunskap om dövas liv, men inte mycket,,,,,,,,,men faktum är också att de flesta patienter jag kommer att möta är gamla/äldre människor med åldersnedsättning och de är inte hjälpta av att jag kan teckenspråk iallafall (för de kan inte teckenspråk). Som audionom träffar man inte så många döva, förutom när de ska diagnostiseras,,,,,,,,,,min svåger är döv och han har ju ingen kontakt med audiologen idag,,,,,,de kan ju inte hjälpa honom. Han har kontakt med tolkcentralen och med de som sköter det tekniska som texttelefon och signallampor,,,,inte en audionom.
Jag kanske har missuppfattat dig, men det känns som att du verkar missnöjd med utbildningen (och att jag måste gå i försvar)?
Hälsningar Åsa.
Svar på tråden: Lisbeth

Ojoj -

Skrivet av  Lisbeth
inte är jag missnöjd med audionomutbildningen, o det var inte alls meningen du ska gå i försvar..
Jag vet ju inte alls vad som ingår i utbildningen, det är bara det att jag i mitt drygt 30-åriga liv bara har träffat på en enda audionom som kan teckenspråk (och hon hade en döv syster så därför kunde hon teckenspråk) och det tycker jag är lite synd, visst , förstår att de flesta ni kommer att möta är gamlingar med nedsatt hörsel, men det finns en och annan "döv" som använder hörapparat, och "min" audionom är svår att avläsa o hon kan inget teckenspråk alls, inte ens handalfabetet.. Det skulle ju underlätta om audionomen kunde lite handalfabetet och några tecken inom "audionomområdet" vid t ex utprovning och inställning av hörapparaten... och så tycker jag att man visar upp en positiv bild av teckenspråket genom att kunna det litegrann själv, speciellt om man jobbar inom området hörsel.

Och på frågan om ni får lära er något om "dövas liv" tänkte jag mest på vore bra om ni kände till litegrann, iofs får föräldrar mer info av kurator m.m. vid ev besked om hörselskada/dövhet men ibland händer det att man får vänta och då kanske det vore bra med lite "lugnande besked" från audionomen och kankse föräldrarna har lite frågor direkt på plats?? ja jag vet ju inte så mycket vad som händer då..

Hälsningar

Lisbeth
 

ingen fara

Skrivet av  bullen71
Jag ville bara dubbelkolla. Jag vet inte om jag skrev det i något annat inlägg,,,,,,,,,men vi hade ett erbjudande att gå en tecken som stöd-kurs på frivillig basis,,,,,som en studiecirkel. Jag vet inte om det gav så mycket,,,,,,,,det var 5 träffar tror jag,,,,,och teckena de lärde sig hade inte direkt med utprovning av hörapparat att göra utan var mer vardagliga. (Jag gick den inte då jag kan rätt så mycket teckenspråk genom att min svåger är döv).
Och detta med att veta något om de dövas liv,,,,,,,,ja det får vi hoppas att de lär sig med tiden (jag anser att jag kan en del om det redan *ler*,,,,,min man är ensidigt döv också),,,,,ju fler patienter man träffar desto mer får man ju se att det är livets slut att få en hörselskada och då kan man ju förmedla detta vidare till nästa patient som är orolig. Jag tror också att det kan vara svårt att lära sig detta teoretiskt,,,men det kommer nog med lite erfarenhet. Men vi har som sagt läst en del om det.
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv