Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska vi teckna?

Skrivet av Cecilia med små troll
Jag har skrivit tidigare om vår lilla tjej (nu 20 månader) som vi har misstänkt har en hörselnedsättning. Till slut har vi fått beskedet att hon hör normalt. Trots detta har hon fortfarnde svårt för vissa saker som att höra vad främmande mäniskor säger och uppfatta ljud då något stör eller flera talar samtidigt.

Vi har varit på besök på ÖNH igen och det visar sig att hon trots sina rör ofta har vätska i öronen i alla fall. Hon har andra sjukdomar också som bidrar till detta. Det är alltså förklaringen till att hon "uppträder" hörselskadat trots att hon har normal hörsel.

Vi har fått besked om att hon ska få barnomsorg på en resursförskola och vi samarbetar med en specialpedagog runt lillan. När specialpedagogen var hemma hos oss senast så uppmärksammade hon att lillan gör många hemmagjorda tecken. Det har vi också märkt. Hon tecknar tex "smör" i handen genom att stryka ett finger fram och tillbaka i handflatan och menar då att hon vill ha en smörgås.
Specialpedagogen tyckte att vi skulle börja teckna lite när vi talar till henne som förstärkning.

Ska man göra det? Någon som tecknar som stöd här? Kan ni tipsa om någon bra bok i ämnet? Hur gör man?

Svar på tråden: Ska vi teckna?

Också ny på detta...

Skrivet av  Helena (m E)
som du kanske vet. Vi väntar på undersökning nu för min lilla E, 15 månader. Jag håller på att samla fakta om att teckna och tycker att det verkar vara bra, det är inget som skadar hur som helst, tvärtom.

Bra tankar om att teckna finns att läsa på http://www.teckna.se/varfor_teckna.htm
Vill ni komma igång på egen hand är
http://www.ling.su.se/tsp/weblexikon/weblexikon.html
mycket bra.

Vi har även lånat böcer på biblioteket.

Skönt för er ändå att ni får hjälp av specialpedagog och att er tjej tecknar utan att ni jobbat så mycket på det. Lycka till! (Jag tycker förresten att det är väldigt roligt att lära mig tecken, E tycker också att det är roligt att se när vi tecknar, även om hon kanske inte knäckt koden.)
 

Hej igen

Skrivet av  Cecilia med små troll
Jo,jag har ju läst lite om din lilla tös.Det är underbart att ha fått hjälp med den här specialpedagogen, hon är helt fantastisk. Det började med att vi var oroliga inför lillans start på dagis till hösten och pratade med hennes läkare. Han skrev ett bra och utförligt intyg om hennes problem och skickade till kommunen och plötsligt ringer den här damen mig en dag.

Placeringsassistenten för barnomsorgen hade tyckt att vår lilla hade så stora problem att hon skulle skrivas in på något som heter Stödenheten. Nu är vi inskrivna där och de hjälper till med specialpedagoger med olika inriktning som kommer hem till oss, hjälper oss med placering till barnomsorg,handleder personalen på dagis, hjälper oss med blanketter och intyg som ska skickas och tipsar om vad vi kan söka. Det är jättebra!!
 

Så bra!

Skrivet av  Helena (m E)
Visst underlättar det väl mycket, all hjälp! Undrar vilken hjälp vi kan komma att få, vi vet verkligen inget nu känns det som, även om vi har läst in oss på mycket inom ämnet den senaste tiden. Skönt att läsa att det fungerar bra för er. Längtar verkligen efter att få reda hur det ligger till och eventuellt kunna få hjälp. Jag funderar på att åka och hälsa på teckenförskolan vi har här i stan, då kanske man får bättre förståelse och inblick i vad framtiden kan komma att ge... Ska ta tag i det i morgon! Så, nu känns det genast bättre igen!

Idag har varit en eländig dag, och det beror framförallt på att en kvinna från sjukhuset ringde och sa att hon ville flytta fram tiden för undersökningen. I stället för onsdag nästan vecka ska det eventuellt bli torsdag. Inte så mycket att bråka om, men man blir ledsen ändå. Det värsta var att hon inte kunde lämna besked förrän på tisdag och att det beror på om läkaren vill jobba extra på torsdag. Dessutom var hon otrevlig och hotade med att skjuta på undersökningen några veckor om vi krånglade eftersom hon har makten!

Hoppas vi slipper möta otrevliga personer framöver, det känns inte direkt som att man behöver det.

Ojoj, nu har jag skrivit en dagbokssida igen... Men det är verkligen skönt att kunna skriva av sig! Tänk vad mycket landstingen tjänar på att Aff finns, det skulle kanske kosta mer med kuratorhjälp annars. ;-)
 

Kolla den här webbadressen..

Skrivet av  Lisbeth
http://www.teckenhatten.com/
Man kan beställa material därifrån för att komma igång med tecken hemma..

Jag har ingen egen erfarenhet av tecken till hörande barn men vet att tecken aldrig gör någon skada utan bara nytta för dem som har svårt komma igång med talet så jag tycker att ni kan prova med det, och att er dotter redan börjat skapa tecken tycker jag visar att det är något som kommer att fungera hos er...

Lycka till..

 

Åh,tack!

Skrivet av  Cecilia med små troll
Vilken bra länk. Där fanns ju mycket information om just detta med att teckna som stöd för språket. Vi ska försöka att börja teckna lite till lillan.
 

här tecknas för fullt!

Skrivet av  Minna med Nelson 021105
När jag blev mamma för ett och ett halft år sedan råkade jag snubbla över amerikansk forskning om att teckna med hörande barn. Tyckte det lät spännande och köpte boken Baby sings. För oss är det bara en kul grej och sonen hör helt normalt. Han kan nu över 40 tecken och tycker att det är superkul att kunna kommentera omgivningen och säga vad han vill ha. Enligt den amerikanska forskningen är det bara en fördel för hörande barn att lära sig tecken då dom har ett stort behov av att kommunicera innan dom kan tala.

Sonen, Nelson är nu ett och halft år och kan inte prata särskilt mycket ännu men han kan säga till när han har bajsat eller om han vill dricka vatten eller om han ser en cykel genom fönstret.

Det viktiga är att tecknena är enkla och att man upprepar dom varje gång man säger ett ord. börja med några få och bygg sedan på. Vi har blandat med egenkomponerade, svenska och amerikanska tecken. Och så fort sonen plötsligt kan säga ett ord verkar tecknet bli betydelselöst för honom. driften att lära sig prata är större. Vi känner oss därför inte oroliga att vi blandar tecken från alla håll. huvudsaken är att de passar.

Så jag tycker absolut att ni ska köra på tecken.
lycka till och kram
 

Teckna på!

Skrivet av  Klara med Jenny 2 år
Hej!

Tänkte bara säga att det aldrig kan skada att teckna med barnet - tvärtom - och som jag har förstått det tänker Du nu börja litegrann med Lillan. Min dotter som är två år tecknade en hel del innan hon började tala - och det var väldigt praktiskt. Nu när hon pratar bra väljer hon i princip alltid talad svenska framför teckenspråk. Tyvärr, tänkte jag säga, eftersom hon har döva kusiner som jag vill att hon ska kunnna tala med även om hon själv är hörande. Men vi ska försöka fortsätta med lite teckenspråk parallellt. I vårt fall är även lite teckenspråk bättre än inget alls.
Lycka till!
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Cecilia med små troll
jag har nu lånat lite böcker på biblioteket om teckenstöd och har också börjat lite smått härhemma. man känner sig ju superfånig men storebror har redan lärt sig flera tecken och tycker att det är roligt. Han är ju lillans största idol så jag hoppas att det hjälper.

Hon blir nu mycket frustrerad om vi inte genast förstår vad hon menar och får raseriutbrott.
 

Artiklar från Familjeliv