Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hörselskadat barn med cochleaimplantat

Skrivet av Åsa
Hej

Jag undrar om någon med ett gravt hörselskadat barn skulle kunna berätta lite ifall de gjort ett sådan inplantat.Vi håller på med en adoption av en flicka som troddes vara döv på båda öronen först men sedan visade det sig att hon var gravt hörselskadad.Doktor jag pratade med sa att hon skulle få hörapparat fortast möjligt och sedan att man skulle kunna operera in implantaten.Om så blir fallet hur blir vardagen för dessa barn.Kommer de att kunna höra och prata som vanligt eller?
Denna flickan som vi ev kommer att adoptera är i dagsläget ca 5½ månader.
Kommer man att behöva använda teckenspråk också eller.Alla som vet något om ämnet får gärna berätta.Ni kanska har inplantat själv eller känner någon som har.Sedan ser jag att vissa undrar kring vårdbidrag.Är det någon man skulle kunna söka för denna tjejen och i så fall hur mycket är det på ungefär?
Vi är helt nya på detta området så all information mottages väl.
Ni kan svara mig direkt om ni inte vill svara på listan.
Min epost: [email protected]

Fortsatt trevlig pingst/Åsa

Svar på tråden: hörselskadat barn med cochleaimplantat

Lite nyfiken bara..

Skrivet av  mammaHA
Välkommen till sidan!Jag kan inget om implantat,bara det man läst i tidningar.Jag skriver för att jag är mer intresserad av er lilla adoptiv-flicka.Var kommer hon ifrån?Vi har adopterat en flicka från Polen för 4 år sedan.Hon har en hörselskada på båda öronen och har hörapparat.Vi,föräldrar går på tsp-kurs och jag tycker det är jättekul och intressant.Vår dotter har lärt sig många tecken och är mkt villig att lära sig mer.Lycka till med er lilla adoptionsflicka.Jag lovar att allt kommer att ordna dig för er-och henne!
 

om det blir någon adoption

Skrivet av  Åsa
Hej

Om det nu blir någon adoption utav detta så kommer hon från Asien.Hur fungerar det med teckenspråk är det svårt eller.Det rör ju inte bara oss som föräldrar då utan då berörs ju även andra i omgivningen mer eller hur.Berätta gärna mer om du vill

mvh/Åsa
 

Det är jättekul med tsp!

Skrivet av  mammaHA
Jag berättar gärna!Visst var det väl jobbigt när man fick höra att man skulle måsta lära sig teckenspråk.Man tyckte synd om vår dotter och man tyckte synd om sig själv.Och man tänkte alltid-hur blir det framöver?Men jag har lärt mig ta ett steg i taget.Vi har gått tsp-kurs i 2 år gm.pedagogiska hörselvården i vår kommun.Vi kommer nog att gå flera år till för vi är så trögfattade(ha,ha).Vi lär vår dotter teckna eftersom.Hennes första tecken var godis(ha,ha)så det har alla i vår omgivning fått lära sig.Eftersom hon inte pratar så blir det så att våra föräldrar ochså måste lära sig tecken för att förstå henne.Men det kommer så naturligt eftersom.Hon visar tecken för törstig,kaka,bada,gå ut,sova,skor,jacka m.m.Det hon inte kan teckna visar hon så tydligt ändå med att peka,ansiktsuttryck.Jag ska vilja säga TA HAND OM HENNE!!!För jag vet att man sätter sig in i sitt barns behov och jag tänker inte nu på att vår dotter är annorlunda fast omgivningen gör det(tyvärr).Jag har inte ångrat en enda dag att vi adopterade denna annorlunda,underbara,charmtroll.Det finns hjälp för alla!Lycka till och säg hur det går!Du kan maila mig [email protected]
 

Det finns en förening...

Skrivet av  CarolineS
som hter Barnplantorna, och där kan ni läsa mer om Cochleaimplantat på barn!
Här är länken: http://www.barnplantorna.o.se/
Själv är jag vuxen hsk med grav hsk, o ska ev få komma o CI-utredning i höst, pga sista hörselresten har försvunnit nu.
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv