Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om dB

Skrivet av Helena (m E)
Läkaren uppskattade E:s hörsel till 90-95 db, han hann inte göra så noggrann undersökning på båda öronen, men det pekade på att det låg i det intervallet på båda. Jag vet att det finns några som skriver här som har den nivån, och jag skulle gärna vilja veta mer om hur det är. CarolineS? Uppfattar man ljud alls? Går det att säga något om vilka ljud man kan höra bättre än andra? Klarar mig sig med hörapparat, kan det göra nytta för E? Eller är det bara något man gör bara för att?
Svar på tråden: En fråga om dB

CarolineS!

Skrivet av  Helena (m E)
Jag tror att jag har hittat din hemsida! Jag håller på att läsa nu, verkligen spännande. Bra att hitta så mycket information. Nu ska jag läsa vidare.
 

Kul att du hittade ...

Skrivet av  CarolineS
min hemsida! slutar www-adressen på .info? Då har du säkert sett mina audiogram oxo? Jag skriver mkt om min hörselskdada där, då jag känner att jag vill skriva av mig efter att tinnitusen slog till i april.

Ska till läkare snart för att kolla om jag kan vara en CI-kandidat.

Ska även skriva länkar till olika sidor man kan ha nytta av snart, tex sidor till de som tillverkar CI.

Fråga gärna om du vill veta mer, det är bara kul att kunna bidra med information!

Kram!
 

Jo, .info

Skrivet av  Helena (m E)
slutar urlen med. Jag håller tummarna för att det ska gå bra med CI-utredningen 22/6 för dig. Nu har jag tusentals frågor, men försöker att läsa gamla inlägg här igen eftersom jag kan ta till mig dem på ett nytt sätt nu. Och sen söker jag info på nätet, eftersom jag inte vågar ställa alla dumma frågor här, frågor som det finns svar på längre bak... Men tack för att du vill hjälpa till!

Jag har dessutom fått ordentliga musarmskänningar nu, så jag kan knappt skriva här längre. Måste försöka ta hand om mig själv nu, så att jag inte kollapsar fysiskt i det här läget. Har en historia med diskbråck, som har gjort det senaste året dubbelt upp besvärligt... Eftersom det varit ok några månader nu vill jag inte att det ska försämras, men det är svårt att fokusera på sig själv nu. Tack å lov för att de små goa barnen finns så man har annat att tänka på! ;-)
 

Jag hör bara ljud över 90dB...

Skrivet av  CarolineS
på audiogrammet, och det är mycket olika vilka ljud man kan höra. en del hör bättre på basen, och andra hör bättre på diskanten, och några har bäst hörsel i mitten av dB-skalan.

Audiologerna testar i olika frekvenser, Hertz.
Ju lägre frekvens på ljuden, dvs ju färre Hertz, desto mer basljud, och högre frekvens innebär diskantljud. Audiologerna testar på frekvenser mellan 250- 8000HZ, och talområdet ligger i mitten, dvs på ca 500-2000Hz.
Jag hör bättre på diskanten än på basen, det lilla jag nu hör överhuvudtaget.
Hoppas du fått veta lite mer nu..!
Kram!


 

Jag har nedsättning på 90dB

Skrivet av  Lisbeth
och till skillnad från Caroline så hör jag bäst i basen, på 250 Hz: 70, 500 Hz: 75, 1000 Hz: 90 2000 Hz: 105, och efter 4000 Hz har jag i princip ingen hörsel alls.. Ser din dotters hörselkurva ut ungefär som min så kan jag berätta lite mer för dig om hur jag uppfattar ljud med och utan hörapparat..

 

Ok!

Skrivet av  Helena (m E)
Vi har inte sett audiogrammet och jag måste erkänna att jag inte förstår att tolka informationen ännu, även om jag mer och mer börjar förstå detta med Hz och dB. Jag kanske kan återkomma när vi vet mer om det, för att fråga er?
 

Ja...

Skrivet av  Lisbeth
det går så bra så.. Vi hörs..

 

Artiklar från Familjeliv