Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fått bra tips idag!

Skrivet av Helena (m E)
Idag har vi på ett kalas träffat en väldigt trevlig kvinna som jobbar lite med handikappade barn och som har lärt oss lite mer tecken. Hon arbetade för tllfället med en döv kille på 5 år. Hon tipsade oss om det självklara, som vi inte kommit på själva, att ta foton på vardagsföremål, platser och vänner, och att genom att visa foto på affären eller bilen tex för att E ska förstå vart vi ska, för att hon ska kunna peka på ärtor när hon vill ha det osv. Hon kom med många kloka ord, och det känns toppen att få mer att ta tag i. Enkla saker som kan hjälpa E och oss mycket!

Dessutom ringde en kurator i fredags och tala om lite mer om vad vi har framför oss. Teckenförskoleverksamhet i stan, hur man arbetar med hörselskadade barn här och hur många som finns. Inte så många i närheten, men det kunde man ju inte förvänta sig. Tyvärr kommer inte någon teckenspråksundervisning igång förrän till hösten, och då endast en dag i månaden för föräldrar. Eventuellt skulle vi åka till Örebro tillsammans för att bekanta oss mer med verksamheten där. På måndag ska vi få prata med en specialpedagog för vidare information, sen blir det utprovning av hörapparat. Mycket blir det, men det är så skönt att äntligen få diagnos och hjälp, och vi hoppas att slippa vänta länge på vidare utredningar ang CI. Även vanliga läkarbesök väntar oss, ögon och allmänbesiktning om jag förstår det hela rätt.

Nu har jag skrivit dagbok igen. Men vet ni att jag är väldigt glad för mina gamla inlägg idag om hur vi tänkt och trott, och tyvärr är jag ingen vanlig dagboksskrivare, så ni får stå ut med mig eller ignorera mina inlägg. :-)
Svar på tråden: Fått bra tips idag!

Inga problem..

Skrivet av  Lisbeth
med att du "för dagbok" här... ;-)

 

Artiklar från Familjeliv