Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lisbeth!

Skrivet av Birgitta
Det är så härligt så härligt att vara hemma med mina små, så jag sätter mig sällan vid dkärmen (påminner mig för mycket om mitt dagliga arbete på kontoret).

Du undrade lite längre ner vad de gjorde för test senast. Dels var det ottoakusiska emmisioner (som itne var bra), och å vanliga boeltestet med dockskallror och pinglor. Dem tog hon alla!

Hade de inte haft hjärnstamsaudiometirn och OAEn hade de tagit henne för normalhörande.

Men hon är mig underbara lilla flicka vare sig hon hör dåligt eller ganska bra... Släkten verkar gladare än jag. Vi får se hur det ser ut om ett halvår.

Normalt blir det sämre ju mer man testar, sa läkaren (man upptäcker mer och mer), så det är ovanligt det förstår jag.

Såg Du att Alvikskolans hörselklasser fick en förtjänstfana av Kungen på Skansen den 6e juni? Min kille var en av de båda elevrepresentanterna. Jättekul för honom! Och för hela familjen förstås!

Njut av sommaren och barnen!
Svar på tråden: Lisbeth!

Hej...

Skrivet av  Lisbeth
Ja visst är det skönt med sommar - fast det fick gärna vara lite varmare - men värmen kommer väl får man hoppas så man kan åka och bada med barnen ..

Jag vet inte vad ottoakusiska emmissioner -testet är för något, men BOEL-testet vet jag, men jag undrar hur tillförlitligt det är, för det verkar som om det är ganska vanligt att man upptäcker att barnet är lindrigt-måttligt hörselskadat lite senare än så, vid typ 2-3 års åldern pga barnets språk inte utvecklas som det ska..= många hörselskadade barn (med lindrig/måttlig hörselskada) slinker igenom BOEL-testet???

Jag menar inte att låta negativ eller misstro resultatet av den senaste hörselundersökningen på er dotter, det är bara det att det är så ovanligt att hörseln blir bättre även om det kan förekomma.. ??
( de två jag berättade om tidigare vet man ju inte orsaken till deras hörselskador och hjärnstamsaudiometri fanns inte på den tiden.. )

Tyvärr såg jag inte tv-programmet, men roligt för din son att han fick vara en av elevrepresentanterna.. Det är inte var dag man får träffa kungen.

Önskar dig detsamma, att njuta av sommaren och barnen..
 

OAE och Boel...

Skrivet av  Birgitta
Hej igen!

Otoakustiska Emmisioner är det som är känt som spädbarnshörseltest (som görs på en del sjukhus rutinmässigt).

Vad gäller Boeltestet vet jag bara hur det var när vår stora kille inte hörde och inte vände på huvudet efter ljudet. Lillan såg ut att höra och vände sig för att kolla vad det var som lät. Jag har, liksom Du, träffat många som slunkit igenom fast de varit lindrigt/måttligt hörselskadade. Här i Uppsala län görs inte boeltestet alls. Barnen testas först vid 4 års ålder.

Vi räknar inte alls med att lillans hörselskada vuxit bort. Hon är och kommer att vara hörselskadad och hon är vår älskade lilla flicka som hon är. Jag är fortfarande så glad över att det inte var värre (än det först verkade).

Vår stora kille frågar ofta när hon ska få sina hörapparater och jag säger att vi ska dit igen om ett halvår och se hur det ser ut då.

Må så gott!
 

Artiklar från Familjeliv