Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här.....jobbigt att inte veta

Skrivet av Karin med tre
Hejsan!
Är mamma till tre barn och min mellankille har en hörselnedsättning som stadigt försämras. Allt upptäcktes på 4-årskontrollen. Han är nu precis 7 år fyllda och ska börja ettan i höst. Han hör bra i basen, har ett djupt dipp i mitten och sen går det upp lite i diskanten, för att sen gå ner igen. Tyvärr så kommer förmodligen diskanten att försvinna med tiden. Förhoppningsvis bevaras basen så att han kan bli hjälpt av hörapparat. Han har fått sina första hörapparater nu, men vill inte ha dem på sig. Ingen annan har ju det säger han. Man känner sig så ledsen och hjälplös!! Han undrar varför just han inte hör bra och vad svarar man? Värsta scenariet är väl att hörseln försvinner helt, men det var inte så troligt enligt läkaren på KS. Vi har legat och gråtit flera kvällar, min man och jag, för sonens skull.
Det är nåt som ärvts recessivt tydligen. Ingen av oss hör illa. Jag är så rädd att han ska tappa vänner och bli utanför. Det känns så hemskt att hörseln blir sämre och sämre och inget kan vi göra......
Kan nån här peppa och komma med lite kloka tankar??
Svar på tråden: Ny här.....jobbigt att inte veta

jag har ett barn med annat handikapp

Skrivet av  bullen71
Min dotter har problem inom npf,,,och jag gjorde så att jag informerade klassen (+ föräldrar), när hon fick sina diagnoser. Då fick alla veta varför hon är på ett visst sätt och inte reagerar som de andra barnen på olika saker. Barnen (och föräldrar) fick också höra att det inte var något farligt att fråga fröken eller mig om det var något man undrade över.
Jag vet inte om detta kan hjälpa er, men det var iallafall ett tips.
Ett annat tips är att gå med i en förening för hörselskadade (om ni inte redan är med), så att han får se att han inte är ensam med HA.
Lycka till.
Kram Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv