Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här och jag själv är döv..

Skrivet av Döv mamman
Hej!
Jag läste några olika rubriker vad som innebär osv. Berättar lite kort om mig!
Jag är döv och har en dotter som är 2 år, hon är hörande, hon har tvåspråkig, tal och teckenspråk.
Hon kan mycket och vet vad som handlar om, hon vet att jag är döv och pappan är hörande..
Jag har gått i vanlig skolan med hjälp av assisent som kan teckenspråk ända till nioende klass och flyttade till örebro där börjar jag på gymnasiet för döva.. Otroligt att jag har lärt mycket som jag missat mycket i hela uppväxt fast hemma fanns några hsk barn som jag umgås oxå, Jag levt i hörande värld när jag var yngre. Nu lever jag både döva och hörande värld..
Jag tycker ni som har hsk/döv barn ska ta kontakt med sdr (sverige dövas riksförbund) eller Hörselvården eller dhb.. Där kan ni få hjälp och ni får kurser tex teckenspråk osv..
Om ni bor på mindre ort så ta reda på var finns döv/hsk barn så kan ni försöka slå ihop med dem..


MVH // Döv mamma med hörande barn
Svar på tråden: Ny här och jag själv är döv..

Välkommen hit!

Skrivet av  mammaHA
Jag är mamma till en hörselskadad flicka på 6år.Hon pratar inte(har övriga funk.hinder ochså)så vi föräldrar tränar teckenspråk sen 2 år tillbaka.jag tycker det är jättekul att teckna men skulle önska att fler skulle kunde det.Framförallt för min dotters skull men även för alla andra som ska klara sig i vardagen.Än en gång välkommen!
 

Välkommen! Välkommen!

Skrivet av  Birgitta
Hej!

Själv har jag fyra barn varav två är hörselskadade. En åttaåring och en 9-månaders. De andra och även jag hör normalt.

KUl att läsa om Dig!