Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Döv-hörselskadad

Skrivet av Suss
När jag tittar här på diskussionsforumen så hittar jag inget forum som tar upp de dövas situation och det slår mig att de döva uppfattar inte sig själva som handikappade. De får sin gemenskap genom teckenspråket som fungerar bra för dem.Jag har t.o.m hört att vissa döva vill inte ha hörande barn för då kan de inte förstå sina förälrar till 100%. Knepigt va? Jag har också flera gånger hört att det är svårare att vara hörselskadad än döv. För de döva har ett eget språk teckenspråket. Vi hörselskadade som inte har teckenspråket står där mittemellan två världar. Så nu har jag bestämt mig för att lära mig de dövas teckenspråk så jag kan vara i en av världarna.
Svar på tråden: Döv-hörselskadad

Jag är stolt för den jag är...

Skrivet av  Johanna
och har lärt mig tsp sen jag var i 2-årsåldern..Men lever i den hörande världen. Känner att det passar mig bäst.
Jag har aldrig känt av det här med vilken värld jag passar in utan smälter in i vilken värld som helst tack vare att jag har bägge språken.
Så jag tycker att det är en jättebra satsning för föräldrar som ger barnet både svenska och tsp..

Okej, ha det så gott i regnet!!
 

Fortsätt vara stolt

Skrivet av  Karolina
över den du är. Det är jättebra att du fått möjlighet till att lära dig tsp sedan barnsben. Du har verkligen fått förnuftiga föräldrar. Du har fått valmöjligheter som jag och många aldrig fick och det är jag mycket, mycket bitter över nu.
Blir glad över att höra att du trivs i den hörande världen men har möjlighet att söka dig till de döva om du kan tsp. Det är så det ska kunna vara.