Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vet man

Skrivet av Fia med Emma och Linnéa
om ens barn är hörselskadat? Min tjej är ju döv på sitt ena öra eftersom hon där saknar hörselgång mm men vi börjar misstänka att hon är hörselskadad på andra. Hon reagerar inte på ljud som inte är väldigt höga, pratar ingenting bortsett från gnäll när hon är hungrig eller trött och reagerar öht dåligt på tal mm runt henne. Enda gången vi får respons är när hon ser vårt ansikte och då blir hon glad och skrattar mm även om det inte kommer några direkta ljudbilder som ahhh, ba, da, ma osv. Pga detta så oroar vi oss ganska mkt för hennes språk i första hand och hörseln i andra. Ni som har hörselskadade barn, hur märkte ni det och i vilken ålder? Nea är ju 7 månader nu så hon är inte så gammal än. Ingen tänker göra ett hörseltest på henne i nuläget trots att tekniken finns i grannkommunen(läs Sthlm) utan vi fick en läkartid till december där vi ska kolla lite mer. Då är ju Nea 10 månader och jag vet som språklärare hur viktigt första året är för språkutvecklingen så för mig låter detta helt sjukt. Ska det vara så här?
Svar
Försök till svar
Nej, mna ska inte behöva vänta så länge! När vi efter en lång väntan fick komma till audionom och fick vår misstanke bekräftad fanns det helt plötsligt hur många tider som helst för att undersöka hörseln. Är ni allvarligt oroade, och inte bara normalt "nojiga", ska ni stå på er och se till att få komma till audionom snabbare än så.

Sen kan det handla om helt andra saker, till och med vatten i öronen kan påverka hörseln. Men ni får försöka göra enkla hörseltest hemma, klockor, grytlock och annat. Tyvärr är det aldrig fullt tillförlitligt.

Jag är också språklärare och har sörjt den förlorade första hörseln länge, det ska ju vara så viktigt. Samtidigt har jag mött flera barn som inte hört som små, men efter att ha fått ci vad 3-4-årsåldern har de tagit igen väldigt mycket och man kan inte förstå att de inte hört under de första åren av sitt liv.

Försök förresten teckna med henne. Även om det visar sig att hon hör kommer hon säkert att tycka att det är roligt och stimulerande, och ni får kanske bättre kontakt med henne på köpet. Det är inte svårt, man kan hitta på egna tecken.

Lycka till och berätta mer om hur det går för er!
Skrivet av  Helena (m E)
Vet du vart man vänder sig
om man vill göra ett hörseltest? Önskar att jag inte var en sån mes för jag skulle verkligen vilja kriga och tala om för hela världen om hur detta har behandlats:0(
Skrivet av  Fia med Emma och Linnéa
Börja i en ände...
Jag vet, det är slitigt! Men har du inte redan fått remiss till audionom på sjukhuset så att du kan stöta på där, får du börja med bvc. De kan fixa läkartid och remiss till audionom snabbt om de bara vill. Dessutom kan de göra det kritiserade boel-testet. Var inte mesig, det handlar om ditt barn!

Skulle det visa sig att hörsel är dålig är det viktigt att hörselhjälpmedel sätts in i tid, helst före ett års ålder, men gärna direkt när barnet kommit ut ur magen...

Ta tag i att få tid för hörselkoll nu, sen är det dags att berätta för världen. Nu är det viktiga att du koncentrerar dig på att ge ditt barn vad som behövs.

Lycka till!
Skrivet av  Helena (m E)
jag har läst nedan
och ser att du har kontakt med ÖHN. Även om du inte har förtroende för dem så kan du ringa dit direkt och berätta, kanske går det snabbare på så sätt än att ta vägen över bvc. Ni finns med i deras journaler. Stå på er!
Skrivet av  Helena (m E)
är hon verkligen döv
på det örat där hon saknar hörselgång, eller har hon ett fungerande inneröra.
Har hon haft öroninflammation nyligen (på det andra örat), eller varit förkyld,,,,,,,,,för då är det ju som Helena skriver att hon kan få vätska bakom trumhinnan och då höra sämre.
Men menar du att de inte kollade upp detta öra när det upptäcktes att hon saknade hörselgång.
Hälsningar Åsa.
Skrivet av  bullen71
Vi vet inte!
Det får vi tydligen inte veta förrän hon är tre år då de ska kolla det. Vi får då själva ringa upp för en tid. Detta börjar kännas lite tröstlöst när man ser hur väl alla andra blir omhändertagna och så bemöts vi så här med nonchalans och ointresse. Nea har aldrig haft en ÖI eller haft ont heller för den delen. Inte ens förkyld har hon varit.
Låter jättekonstigt att...
ni inte fått det friska örat kollat på Linnea. Axel saknar ju också hörselgång och hans hörsel på det öppna örat kollades första gången då han bara var en vecka gammal. Fram till nu har vi gått på Hörselvården 1 ggr/halvåret för att kolla hörseln. Läkarna har velat ha koll så att friska örat inte drabbats av hörselnedsättning pga vätska eller infektioner. Nu är han ju snart 4 och vid senaste besöket i sommar bestämdes att vi nu ska gå en gång per år. Låter verkligen som ni råkat ut för nonchalanta läkare. Det borde inte behöva gå så lång tid för en läkartid. Ring och gnäll/skäll och kräv att få komma snarast.

många kramisar!
Skrivet av  Pling & Axel-00 (mikrotia) + Erik -04
Hennes hörsel har aldrig
kollats utan läkaren som tittade på henne när hon var nyfödd sade bara att allting såg normalt ut(kikade bara in en minisnabbis) och sade åt oss att ringa om tre år för en koll av det drabbade örat. Det friska örat kollades inte men de sade att om hon fick en ÖI så skulle vi kontakta ÖNH på en gång istället för husläkaren. That\'s it! Nu vet jag ju att det fanns sätt att kolla hennes hörsel och nu är jag arg!!!!!!!! Den tekniken ska en kompis iväg på idag med sin nyföding så den finns på sjukhuset.
Hela den här grejen med Neas öra är ett stort skämt. Häromveckan skulle vi iväg för att göra en lite operation på hennes öra. Hon har ytterligare en diagnos på sitt drabbade öra, en lite utväxt som en vårta ung i strl, som skulle tas bort. Vi fick vid 2månaders ålder veta att vi kunde ta bort den men de ville vänta till sex månader. Vid sex månader så fick vi en remiss som skickades in och tiden för operationen kom. Vi gick dit och fick veta att hon skulle vara vaken under operationen trots att vi väntat i sex månader för att hon skulle sövas och sen fick vi gå därifrån i oförorättat ärende för hon var för stor för en vakenoperation... Ny kallelse om ett år igen och så fick vi skäll för att vi inte kommit direkt från BB... Direkt från BB fick vi ju en remiss till ÖNH som inte sade ett skvatt om detta extra bihang och sen var cirkusen igång. Behöver jag säga att jag börjar känna mig ltie matt???? Vart ska jag vända mig för att få en hörselkoll? Måste det alltid vara så här??? MEd Emma fick jag tvinga mig till en tid för koll av allergier eftersom hon var mager och växte dåligt och mådde ännu sämre men det var normalt. När vi väl fick det kollat var hon allergisk mot det mesta(mjölk, fisk, ägg,soja, alla röda bär frukter grönsaker, bönor mm)
Kram!
Man blir ju helt stum...
när man läser din berättelse. Förstår om det känns jobbigt att inte bli omhändertagna så som ni borde av sjukvården. Det måste ju vara prioritet nummer 1 att kolla så att det öppna örat funkar normalt på ett mikrotit-barn. Det kan man ju inte avgöra bara genom att titta i örat. Vi har gjort OAE (det som görs på alla nyfödda på vissa BB -dock inte här) plus andra hörseltester nu när han blivit större. Här har läkarna än så länge inte intresserade av att testa mikrotitörat eftersom hörseln på det friska örat är bra. Nu är ju Axel också så stor att vi märker att han hör bra. Tror att det är svårt att avgöra själv på så små barn som Linnea. Minns att jag var lite orolig ett tag när det gällde Axel eftersom vi de första månaderna inte fick några tydliga svar på OAE. OAE är ju en ganska känslig metod som störs av tex vätska och vax i hörselgången. Kan också ge lite svårtydda resultat om barnet har trånga och mjuka hörselgångar.
Vi går till Hörselvården på universitetssjukhuset i Lund. Jag vet inte exakt var ni bor, men en Hörselvårdsklinik eller likande borde ju finnas på närmsta större sjukhuset. Ring dit och KRÄV att få komma. Påpeka gärna att mikrotitbarn på andra ställen i landet kollas noga och regelbundet från att de är nyfödda.

Många styrkekramar!!!!!!
Skrivet av  Pling & Axel-00 (mikrotit) + Erik 2/4-04
nu tappade du bort mig
du skriver så här:
hennes hörsel har aldrig kollats utan läkaren som tittade på henne när hon var nyfödd sade bara att allting såg normalt ut(kikade bara in en minisnabbis) och sade åt oss att ringa om tre år för en koll av det drabbade örat. Det friska örat kollades inte men de sade att om hon fick en ÖI så skulle vi kontakta ÖNH på en gång istället för husläkaren. Thats it!

Stop!! Han kan väl inte kolla in i ett öra där det saknas hörselgång??? Eller menar du att han kollade i det normala örat? För anars vill jag veta om den läkaren har röntgensyn eller? *ler*.
Helt klart dåligt skött,,,,,,,,,,,,,,,så klart ska man kolla hörseln på det friska örat för det går ju att göra på mycket små barn, både med OAE och BRA.
Lycka till när du ska bråka.
Åsa.
Skrivet av  bullen71
Hmm
Är jag så dålig på att skriva:0) Självklart kollade de det friska örat men som sagt bara en minititt då de konstaterade att det såg ok ut bortsett från massa gegga från förlossningen.
jo jag misstänkte
väl att det var i det friska örat han kollade *ler*,,,ville bara dubbelkolla så vi inte pratar om olika saker.
Hur som helst så är det urdåligt att inte kolla upp det normala örat redan när barnet är nyfödd för att få bevis på att allt är ok.
Fortsätt tjata, bråka och gnäll,,,,,,,,,,var såna är otroligt jobbiga föräldrar som vården ger upp för,,,,,,så att ni får en ordentlig undersökning.
Och också kolla upp om det skadade örat verkligen är helt dövt (om ni inte redan vet det,,minns ej vad du skrev om det), för annars finns det ju hjälp att få även för det örat.
Lycka till.
Åsa.
Skrivet av  bullen71