Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vetenskapsmagasinet

Skrivet av Helena (m E)
Har ni sett att program 1 handlar om CI-operationer? Mycket intressant tycker jag. :-)

Repris idag och 6 november.
Svar på tråden: Vetenskapsmagasinet

Missade programmet..

Skrivet av  Lisbeth
suck!!! Blir till att fråga runt om någon har spelat in programmet..

Har E fått sitt CI inkopplat ännu?? Hur gick det?? Bra hoppas jag..

 

Hej!

Skrivet av  Helena (m E)
Synd att du missade det, men du vet säkert det mesta av det som sades ändå.

E har fått sitt CI, men tyvärr blev det en besvikelse. Av 22 elektroder verkar det bara vara 12 som går att använda. Vi vet inte vad det kommer att innebära för hennes språkliga utveckling, men hoppas att nästa implantat får en bättre funktion. Det vore intressant att veta om det blivit likadant för någon annan och hur det barnet utvecklats. Vi vågar inte riktigt hoppas, men har märkt att hon reagerar på ljud lite. Hon har bara varit inkopplad några dagar ännu.

Jag vet förresten hur du ser ut, såg dig i en tidning. :-)
 

Va..

Skrivet av  Lisbeth
i vilken tidning??? Det var ett tag sen jag var med i nån tidning vad jag kan minnas?? Eller var det nån gammal tidning du hittade?? Berätta gärna..

Vad synd att CI;et inte fungerade till fullo på E.

Vi har ju ganska många elever med CI på skolan men jag vet inte hur det är med deras CI, om de kan använda alla 22 kanalerna eller om det är olika från elev till elev..

Det går säkert jättebra för E ändå, om ni satsar på teckenspråket, oavsett hur andra operationen går, så hon kan ha det som säker och trygg bas och sen lär hon sig säkert att höra och förstå en del ljud, och göra sig förstådd via tal mer eller mindre.....
 

Gammal tidning

Skrivet av  Helena (m E)
Det var i De dövas tidning jag har lånat från flera år tillbaka. Det var ett svar med bild på en fråga som jag inte minns.

Vi försöker att tänka att E:s implantat kommer att ge den hörsel hon behöver, hon är flitig att använda CI:t i alla fall. Och självklart använder vi tecken hela tiden och försöker jobba upp vårt teckenförråd. Det är en styrka att kunna många språk, och väldigt roligt att lära sig teckenspråk.
 

Ja då vet jag...

Skrivet av  Lisbeth
vilken tidning det var o i vilket sammanhang...

Om jag minns rätt så var det nånting med fråga om huruvida man skulle behålla namnet "dövas" i Sveriges Dövas Riksförbund eller om man skulle ändra till typ "Sveriges Teckenspråkigas förbund..." ?? Känns det igen??

Ha det gott

Lisbeth..
 

Artiklar från Familjeliv