Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur mycket hör man

Skrivet av nya mamman
om man har en nedsättning på 50-60 dB? Min lilla dotter, som fortfarande är en liten bebis, verkar enligt hittills gjorda mätningar ha en sådan nedsättning på ena örat. På det andra örat hör hon nästan ingenting. Vore intressant att höra om någon som har en sådan typ av hörselskada kan beskriva vad det är som man har svårare och lättare att höra (dvs utan hörapparater). Följer med intresse denna sida!
Svar på tråden: hur mycket hör man

beror på var skadan sitter

Skrivet av  bullen71
Om skadan sitter i ytterörat eller mellanörat så har man alltså ett friskt inneröra och då går det att jämföra med en frisk person som har en stor vaxpropp,,,,eller om du provar att stoppa rejäla hörselskydd i öronen och gå omkring och lyssna,,,det kan ge en nedsättning på 50-60 dB.
Men om skadan sitter i innerörat så blir ljudet inte bara svagare utan också förvrängt. Alltså lika svagt som experimentet jag beskerv innan men dessutom en förvrängning av ljudet.
Kan inte beskriva mer än så eftersom jag är audionomstudent och inte hörselskadad, men jag hoppas att du fick något litet svar iallafall.
ka till med din lilla dotter.
Åsa.
 

Hej nya mamman

Skrivet av  Helena (m E)
Jag börjar känna mig som en gammal mamma nu, har hunnit med mycket hörselsnack det senaste dryga året... Min dotter hörde ok enligt hörselscreeningen på bb, men hörseln försämrades snabbt tydligen och hon blev döv, vilket vi annade länge, men fick bekräftat när hon var över ett år. Vi har aldrig riktigt märkt att hon reagerar på ljud.

Nu har hon fått ci, helt fantastiskt vilka hjälpmedel som finns. Förhoppningsvis kommer hon lära sig både höra och prata. Vi lär oss teckenspråk också och kan se ganska positivt på allt, trots att det känns hårt ibland.

Har du tagit kontakt med hörselföreningar? För oss har det varit väldigt givande att prata med andra i samma situation, det är inte samma sak att prata med läkare och de andra som jobbar inom hörselvården tycker jag.
Jag vet inget om er och era erfarenheter, men skriv gärna och berätta hur det går för er. Jag antar att det är utprovning av hörapparat på gång?
 

måste bara hålla med

Skrivet av  bullen71
i detta med att träffa föräldrar i samma situation. Jag har själv barn med funktionshinder (bokstavsbarn) och det är otroligt givande att träffa/chatta med andra föräldrar med barn med samma problem.
Hälsningar Åsa, audionomstudent.
 

tack för svaren!

Skrivet av  nya mamman
Jo, hörapparater har min lilla tjej fått sedan hon var två månader gammal (hon är nu sju månader). Ungefär samtidigt började jag och min man att lära oss tecken och vi både tecknar och pratar mycket med henne (vi går på teckenspråkskurs, vilket är riktigt roligt!. Vår målsättning är att hon ska bli tvåspråkig, och det känns som en trygghet att veta att oavsett hur hennes talutveckling blir så har hon allltid teckenspråket plus att det också finns implantat. Vi funderar just nu mycket på det här med implantat på det ena örat som hon är nästan döv på, men tydligen görs detta först om man märker att hörseln inte fungerar tillfredsställande på det andra. Så det är bara att vänta och se och hoppas att hon inte förlorar för mycket tid, om det skulle visa sig att hon inte hör tillräckligt för att uppfatta tal med sitt ena öra. Men det känns som att vi är i trygga händer när det gäller hörselvården, man följer ju hela tiden upp med hörselmätningar (audiogram). Det känns som att hon "både hör och inte hör" beroende på avsånd, vilket öra som är vänt mot oss osv. Jag upplever dock att hon reagerar på ljud och tal (speciellt när hon har hörapparaterna på), hon jollrar t.ex. mycket och "svarar" när man pratar med henne. Vi har kontakt med andra familjer i samma situation och det känns alltid bra att få diskutera och få tips. Just nu är det oerhört påfrestande med hörapparaterna , eftersom hon sliter ut dem och stoppar dem i munnen ca 10 ggr per timme... Ständig tillsyn, pust (är ju rädd för kvävningsrisk dessutom)! Hoppas verkligen att detta är en fas som går över. Bara att härda ut.. Tack igen för svaren!