Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är min son döv?

Skrivet av Micke
Har en grabb på snart 6 veckor.
Märkte redan på BB att han reagerade på ljud, sen har han alltid rryckt till kraftigt vid oljud, typ bildörren stängs, dricksglas mot bordet, hostningar av oss föräldrar mm. Men för ca en vecka sen finns inte längre dessa ryck, han tittar inte mot oss föräldrar om vi pratar med honom. Har även varit på MVC med honom där dom försökte kolla hörseln, ingen reaktion. Nu har vi blivit remitterade till en audionom om några dagar. JAg känner att allt hopp är ute samtidigt som min sambo tror på "omständigheter" hit o dit. Kan det finnas något hopp för vår grabb eller är det så har dövhet börjar????
HJÄÄÄLP
Svar på tråden: Är min son döv?

Hoppet finns kvar!

Skrivet av  Helena
Om det skulle vara så att han verkligen är döv eller hörselskadad behöver det inte vara någon katastrof alls, tro inte det! Det finns hjälpmedel (hörapparat och CI bla), ni har tid att lära teckenspråk etc. Det kommer att vara er älskade son oavsett! Njut av sonen i stället för att oroa dig så mycket du bara kan.

Bra att ni får en snabb tid så att sonen utreds, sedan vet ni. Nu är er enda uppgift bara att njuta av den lilla fantastiska varelsen, med eller utan eventuella defekter. Det ordnar sig!
 

Vill ju bara veta

Skrivet av  Micke
hur det ligger till. Har grymt svårt för allt just nu.
Visar det sig att han är döv så får jag "sörja" nån dag och sen börja gilla läget (så känns det just nu). Men jag måste veta för att kunna agera. Ska dit på tisdag för undersökning, skulle först få en tid om "2-3 veckor" men efter att man ringt och tjatat lite så fick vi en tid efter ca 3dar.
KAn ett barn lära sig att tala med CI eller är det bara ljudnyanser barnet uppfattar?
Funkar CI om man är helt döv?
Nån som har koll?
 

Svar om CI

Skrivet av  Helena
Jag har träffat helt döva barn som fått ci och de både talar perfekt och hör skapligt. Helt otroligt! Är det så att han är döv kommer du sörja mer än en dag, men du kommer också att få en enorm kraft som kommer att komma lillkillen till gagn tror jag. Han är bara 6 veckor så förutsättningarna är de bästa.
 

Självklart kommer jag

Skrivet av  Micke
att sörja mer än en dag, men faktum är att det känns som att jag redan börjat ställa mej in på att han är döv/hörselskadad (tror alltid det värsta) så jag vill egentligen bara ha ett konkret besked för att kunna gå vidare. Tack för svaret ang.CI.
Helt jävla otroligt att dom kan lära sig att snacka med en sån. När du skriver "hör skapligt", vad menar du då? Hör dom tal, kan jag prata med min son alltså? Eller är det ljud dom hör?
 

Mer om CI

Skrivet av  Helena
Jadu, de flesta som har fått ci som barn kan uppfatta tal riktigt bra, men räknas ändå som hörselskadade. Och visar det sig att din son är döv så kommer du troligtvis kunna prata med honom, lyssna på musik, spela tvärflöjt och vad du nu önskar. Kika in på http://www.barnplantorna.o.se/ om du vill veta mer om CI.

Något som ändå är viktigt är teckenspråket, och de flesta ci-barn blir minst tvåspråkiga, teckenspråk och svenska. Sen läser många barn engelska, franska och så också.

Berätta hur det går för er!
 

Fan vad glad

Skrivet av  Micke
jag blir! Tackar för svaren Helena.
Känns grymt lättare att döv inte måste betyda DÖV.
Jag ska dit imorgon och lovar att berätta hur det går.
Tack än en gång.
 

Det gick så bra som

Skrivet av  Micke
det kunde gå. Vi var hos en audionom som satte
nån grej, typ hörlur i örat på grabben, som skulle ge ifrån sig ett klickljud som sen i sin tur skulle studsa på håren i innerörat och tas upp i en mick.
(så fattade jag det iallafall) Enligt audionomen var bägge öronen ok och hon ville avsluta "ärendet" där. Men jag har krävt och skall få en senare undersökning om ca 6mån. Jag är nu enormt lättad o ena sidan o andra sidan vet jag inte om jag kan lita blint på detta test. Nån som vet, kan jag det? För faktum kvarstår: Pojken reagerar ingenting på ljud numera, samt att BVC:s test inte gav någon som helst reaktion.
Men men, nu känns det ok iaf.
Tack för ordet och svaren jag fått.
 

Så skönt för dig! :-)

Skrivet av  Helena
Forsätt att vara uppmärksam på den lille. Det test som gjordes är inte hundraprocentigt, men väl värt att lita på. Det som är viktigt är att du fortätter att vara uppmärksam, för man kan inte vara helt säker att hörseln kommer att förbli bra i all evighet.

Fortsätter du att oroa dig för den lille är det viktigt att stå på sig för att komma fram inom vården har jag lärt mig. Men njut och måla inte upp fan på väggen i onödan. Barn är små i början. :-)

Lycka till med allt, det var trevligt att ha dig på besök här!
 

OAE

Skrivet av  bullen71
heter det som du beskriver och det finns 2 olika sorters OAE (egentligen fler, men inte i klinisk användning). Den som brukar användas på små barn är ett test som visar om barnet hör bättre eller sämre än 30dB. Och om allt såg bra ut så hör han alltså bättre än så. Normalvärdena för en vuxen människa är -10 till +20dB, och det man testar på bvc när barnet är ca 4 år är alla frekvenser på 25dB.
Jag tror inte du behöver oroa dig, men eftersom du ändå är orolig så är det ju lika bra att du får en ny kontroll senare.
Lycka till med sonen, och försök njut av honom och inte bara oroa dig.
Hälsningar Åsa, audionomstudent.
 

Tackar så mycket

Skrivet av  Micke
för era svar och råd. Försöker nu att inte tänka på detta allt för mycket. Men hur det än visar sig bli med pojken i fortsättningen så känns det jävligt schysst att kunna komma i kontakt med folk som gått eller går samma väg och vet vad det handlar om. Att snacka med föräldrar till "vanliga" barn ger inte en 10-del så mycket. På denna korta tid som jag har varit så orolig har jag upptäckt att allt inte alltid behöver vara "normalt" för att ändå fungera, och vilken enorm empati och vilja att hjälpa det finns på framförallt detta forumet.
Tack och lycka till med era guldklimpar.
 

Det är inget fel på dövhet

Skrivet av  Busligan
Micke. Vad du än beslutar dig för, så är din pojke fullt normal även om hörseln saknas.

Oroa dig inte så mycket, gå gärna en teckenspråkskurs redan nu även om han skulle visa sig att höra fullt normalt sedermera - för teckenspråk är både rolig och nyttig att kunna.

/ Busligan, som själv är döv ;)
 

Artiklar från Familjeliv