Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

FRÅGA OM FORSKNING......

Skrivet av Sara med alex + v.36
Någon som vet hur det går kring forskningen när det saknas flimmerhår i öronen?
Kanske något tips om någon hemsida där man kan hitta mer info om just detta?
Tacksam för svar!
Svar på tråden: FRÅGA OM FORSKNING......

Inga svar

Skrivet av  Helena
Tänkte bara vidarebefodra det lilla jag har hört på området, men det finns säkert andra som vet mycket mer.

Det jag har hört är att man ganska länge trott att man skulle veta mer om det än man vet idag. Men att till exempel för dem som skulle kunna bli aktuella för ci idag är det ingen idé att vänta eftersom det kommer att dröja så pass länge innan man kan ersätta flimmerhår. Jag hittar inget skrivet som styrker det jag har hört, men det finns som sagt säkert andra här som kan svara mer.
 

Stamceller

Skrivet av  Mattias, pappa till 2½-åring med bilat. CI
Läste i illustrerad vetenskap att forskare i USA har lyckats framställa "hårceller som liknar örats egna" och detta mha stamceller. Vad detta innebär i praktiken vet jag inte eftersom det inte stod mer än så.. Men jag antar att problemet ligger i att få in dem på rätt plats, och troligen är det en bra bit kvar innan man kan börja använda sig av denna teknik.
 

bilat. CI

Skrivet av  tvåbarnsmamma
Hej!! Ursäkta jag undrar om vad bilat. CI är. Kan ni förklara??
 

Bilateralt CI

Skrivet av  Helena (m E)
Bilateralt CI är cochleaimplantat på båda öronen. CI är alltså en avancerad "hörapparat" där några delar är inopererade och några bärs utanpå och ser ut ungefär som en hörapparat. Min dotter har också bilaterala ci nu, fick sitt andra förra veckan, så snart kan hon höra med båda sina öron.
 

Lite nyfiken..

Skrivet av  Lisbeth
Vilket CI fick din dotter??? Medel el Cochlear??
 

Cochlear

Skrivet av  Helena
På båda sidorna. Har du erfarenheter av de olika implantaten som du kan tänka dig att dela med dig av?
 

Nä tyvärr...

Skrivet av  Lisbeth
personliga erfarenheter har jag inte, men som lärare har jag mött elever med såväl cochlear som medel.. Jag tror inte det är några större skillnader i ljudupplevelser mellan de två olika märkena, men cochlear har lite finare "design" på sina yttre delar enligt min åsikt..
Jag undrar vad det är som avgör valet mellan medel och cochlear, det var mest därför jag ställde frågan, hur diskuterades detta?? Vad är det för skillnad?
 

Artiklar från Familjeliv