Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni med långa barn-ang bilbarnstol

Skrivet av Myran m Isabelle 0209 & Emilia 040701
Ni som har långa barn hur gör/har ni gjort med bilstolen?
Isabelle är 98cm lång och huvudet börjar nu sticka upp en hel över kanten på hennes Britax Two Way Plus.
Men vad ska man välja istället, finns det någon stol med högre ryggstöd?
Jag har kollat runt på marknaden och det verkar som att Two wayen är en av de största vändbara, sen kommer ju bältesstolarna som jag helst _inte_ vill ha än.
Svar på tråden: Ni med långa barn-ang bilbarnstol

Din stol är inte för liten

Skrivet av  Åsa m A&E
På NTFs hemsida
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default10111.asp

under bilbarnstol kan du läsa:

"Stolen är urvuxen när barnets huvud sticker upp med en tredjedel ovanför kanten, ungefär i höjd med överkanten på barnets öron, eller när stolens rekommenderade viktgräns har passerats."

Du har alltså flera cm kvar innan öronen börjar synas överkanten iom att ryggraden bara växer ca 2cm per år (benen växer ca 5cm) för ett barn över 2år. Britax two way brukar pass upp till minst 110-115 cm långa barn.

Däremot när det gäller babyskyddet så är det för litet när huvudet sticker upp.
 

Tack för svar Åsa

Skrivet av  Myran m Isabelle 0209 & Emilia 040701
Än så länge håller sig öronen nedanför kanten i alla fall men det är inte långt kvar. Precis som sin pappa har hon en låååång överkropp och korta ben :).
 

Håll uppsikt

Skrivet av  Åsa m A&E
så att knölen bak på huvudet vilar mot ryggstödet så är det lugnt. Förstår du vad jag menar?

När bakhuvudet inte längre har stöd så är stolen för liten och tyvärr är det nog frammåtvänt som gäller. Men även om det känns nära nu så blir det mer plats igen när vinterkläderna åker av så jag tror starkt ni kommer kunna ha stolen till minst 3år.

Men sedan är det nog inget att göra, sorry
 

Jodå

Skrivet av  Myran m Isabelle 0209 & Emilia 040701
förstår precis vad du menar med knölen bak i huvudet :)
Vill ju helst att skruttan ska åka bakåtvänd till minst 4år men har insett nu att det nog blir en omöjlighet.