Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur få henne att somna själv?? Akut behov av hjälp

Skrivet av Nermsis
Hej! Är inne på tredje kvällen nu då vi försöker få dottern att somna själv i sin säng. Detta efter att det brukar ta 1,5-2 timmar att få henne att somna då man ligger bredvid henne, och både jag och min man blir bara sura och irriterade över att hela kvällen går åt till det. Innan hon bytte till vanlig säng gick det bra att lägga henne i spjälsängen, hon visste att det inte var någon idé att protestera. Då vi bytte till säng började hon ju gå upp av sig själv, och nu har vi vant henne att somna bredvid henne... Nu gråter hon, vi bär henne till sängen, hon kommer med upp så fort vi går ut. Igår somnade hon inte förrän närmare 23.00, och upp till dagis 6.30. Ikväll är hon inte lättare, hon protesterar och skriker då vi bär henne till sängen. Nu har vi hållt på i 1.5 timme. Hur ska vi göra???? Är vi helt ute och cyklar med det vi försöker göra? Ska vi avbryta? HJÄLP, NÅGON!
Svar på tråden: Hur få henne att somna själv?? Akut behov av hjälp

Ingen expert

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
men tricket vi använde oss av var att få Vincent supertrött, då gick det. Sängen ska kännas inbjudande... Om han inte gäspade så var det liksom ingen idé att lägga honom. Ändå trissade han runt ett tag men om man låg brevis så gick det efter ca 15-30 min. Nu har han sovit i vanlig säng i ett år och nu somnar han själv som oftast med välling och nappen tryggt brevid, bara att gå in och hämta vällingflaskan när han somnat sen.

Jag har ju ingen aning om vad som passar er dotter men man kan ju inte binda fast dem i sängen...
Önskar lycka till!
 

Vi gjorde så här

Skrivet av  Bi m Emelia nov02 + Nathael marso4
Emelia har ju alltid haft någon av oss brevid sig när hon somnat sedan hon föddes men för ett tag sedan började vi tycka att det tog för lång tid (1-1,5 timmar). Så på dagen pratade vi om att i kväll ska du ligga själv i din säng och somna och mamma och pappa finns kvar utanför rummet. På kvällen körde vi den vanliga kvällsritualen med tanborstning, pyamas och så låg vi brevid och läste saga. Sedan sa vi gonatt, sov gott och gick och satte oss precis utanför hennes dörr med öppen dörr så hon såg oss. Hon skrek och grät och vi sa (från vår stol) "Nu är det natt och alla ska sova, Mamma/pappa sitter här så du ser mig, gonatt och sov gott". Några gånger smet hon upp men då gick vi genast in och bäddade ner henne igen. När hon blev "för" ledsen gick vi in och kramade henne tills hon lugnat sig och sa gonatt igen. Hon försökte förståss hålla kvar oss. Men efter ca en timme somnade hon själv. Dagen efter pratade vi om hur duktig hon varit och att på kvällen skulle vi göra likadant. Andra kvällen var likadan med undantag för att hon somnade efter 45 minuter, tredje efter 30 minuter och inte lika mycket på gränsen till hysterigråt. Och otroligt nog fjärde kvällen sa hon inte ett pip och efter en vecka ville hon att vi skulle stänga dörren när vi gick. Detta var för 2 månader sedan och vi har haft kvällar då hon har svårt att komma till ro och är ledsen men då går vi in och kramar henne och pratar med henne en stund. Oftast ligger hon och läser högt själv ur några böcker tills hon somnar med boken över ansiktet.

Är hon trött på kvällen eller sover hon kanske för mycket middag?

Hur som helst, för oss funkade det att vara bestämda men samtidigt närvarande och medkännade samt att spela på hennes vilja att vara stor och duktig genom att berömma henne.

Kanske kan ni pröva en mellanvariant där ni istället för att sitta utanför rummet sitter på en stol brevid sängen och läser en egen bok medan hon somnar?

 

Så har vi det...

Skrivet av  *Sara med Mika02&magen v11*
Ha ha... Sen vi bytte till en vanlig säng så har det strulat en hel massa. Mika har alltid varit svår att lägga, men nu är det omöjligt. Vi försöker alltid lägga henne vid 19-20, men det funkar bara var tredje gång, de andra dagarna kan det ta upp till två timmar. Fast nu har vi gett upp. Somnar hon inte inom 10 minuter är hon helt enkelt inte tillräckligt trött, så då får hon vara uppe tills hon är riktigt riktigt trött och somnar på 3 minuter. Som tur är leker hon jättebra för sig sjävl så sent på kvällen så vi kan ändå fixa med vårat eller kolla på tv utan att behöva underhålla henne. Ho är inte heller grinig eller ledsen utan bara glad och pigg och busig.

fast nu har vi nog kommit fram till att vi får ta bort hennes sovstund på dagen (aldrig längre än 1 timme) så hon är trött på kvällen. Det kommer nog vara jobbigt i en övergångsperiod med mycket gräll redan klockan 5, men förhoppningsvis blir det bra.

Hoppas ni kommer på något...
 

Jag skulle...

Skrivet av  Venus
sluta! Vet precis hur jobbigt det är att natta flera timmar på kvällen, men det löste sig helt automatsikt när vi tog bort middagssömnen! Så det är mitt tips, mindre sova på dagen, uteaktiviteter och sen bad, saga släcka och kanske sjunga en sång. :)

Hoppas det läser sig! *kram*
 

Vi gjorde likadant

Skrivet av  Ia med Lovisa och Ludvig
som ni ungefär, fast i slutet på våren. Lovisa hade då varit jobbig att lägga en lång period så till slut bestämde jag mig för att gå ut istället för att sitta hos henne och bli irriterad. Första kvällarna kom hon upp igen, men då bar jag in henne och nattade om. Sa bara att "nu ska Lovisa sova, god natt, sov gott", mjukt men bestämt.

Det som är viktigt för Lovisa är att ha rutiner kring läggningen. Ruckas det på dem så blir det svårare. Helst ska allt gå i en följd med tandborstning, pyjamaspåtagning och nattning. Blir det för lång tid däremellan blir hon uppspelt och kan inte komma till ro. Under tandborstningen så försöker vi få henne att varva ner. Småpratar lite och försöker undvika att skoja för mycket. Skratta får man så klart göra, men inte busa.

I vissa perioder har hon velat läsa en liten bok tillsammans med den som nattar, och ibland har det räckt med att jag sjunger lite för henne innan jag säger god natt. Om hon är mycket stirrig så sitter jag med henne i knät och sjunger samtidigt som jag masserar benen och fötterna lite lätt. Då brukar hon slappna av. Bestämdheten är viktig också, börjar man vela så nappar hon på det och ska upp igen...
 

Vi har med alla barn

Skrivet av  Maria m Hampus 020927
coolat ner framför tv vid 19.30-tiden o barnen har somnat i vår famn efter 15min-30min.
Sen har vi burit in dem i sina rum.
De har aldrig vaknat o kommit upp på kvällen/natten.
När de har blivit så stora att de själva säger att de vill gå o sova har de lagt sig o somnat i sina rum.
De har aldrig behövt skrika sig till söms.
Vi har aldrig känt behov av att vara ensamma uppe på kvällen utan barn, det här har bara kännts mysigt för oss.
Lycka till!
 

var det jag som skrev det där inlägget?

Skrivet av  ~*Nina med Jennifer & Lucas*~
haha-det känns precis som det skulle kunna vara mina egna ord för precis sådär har vi åxå haft det nu i en period sen vi böt säng..

men för drygt ett par veckor sedan så gav jag mig 17 på att det skulle funka bättre, hon skulle somna fortare och jag skulle inte bli irriterad över att hon inte somnade.. ! inte ge upp och verkligen visa vem det är som bestämmer! och faktiskt så funkar läggningen mycket bättre nu! vissa dagar kan det ta upp emot en timme, men annars har det funkat bättre och bättre för varje kväll-ofta så har hon nu somnat inom 30 min. Men vi ligger med henne i sängen tills hon somnat för det funkar inte att försöka lämna henne själv..

kan även tillägga att dom flesta dagar sover inte Jennifer middag nu längre..
likaså försöker vi göra samma saker varje kväll, tala om att ni är det läggdags, byta blöja, på med pyjamas, välling, tandborstning sen in i säng, läsa en eller två böcker-säga åt henne att nu släcker vi lampan och sover..

kämpa på bara...ge er sjutton på att det ska funka! kanske hon sover lite för länge på dagen (om hon sover middag vill säga)..

verkar som många med barn i våran ålder har problem med sömnen eller läggningen, så jag tror det hör till den åldern, men vi får väl bara bita ihop så blir det nog bättre med tiden!

men som sagt, rutiner är bra!

oj..långt och svamligt blev detta..
 

Artiklar från Familjeliv