Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken spjälsäng ska ni ha?

Skrivet av Lilla g v27
Vi lånade en säng förra gången och ska därför köpa en ny i sommar. Men vilken?! Läste i senaste Vi föräldrar att bara 2 av de sängar de testade blev godkända (Gulliver från Ikea och Nina från Kaxholmen). Fast då har de ju inte testat allt som finns på marknaden förstås. Vi funderar lite på att köpa en med sänkbar långsida, någon som tycker att det är bra här? Eller det kanske man bara har användning för så länge barnet ligger i det översta läget? De sängarna kostar ju det dubbla och jag undrar om det lönar sig eller om man ångrar sig sen?
Svar på tråden: Vilken spjälsäng ska ni ha?

DIKTAD spjälsäng från IKEA. *imt*

Skrivet av  Sassa v31
***
 

Här med *imt*

Skrivet av  Siv v. 26+1 (bf 29/7)
...
 

Denna gång

Skrivet av  mie
vet jag inte om vi ska ha någon spjälsäng men förra gången hade vi en som var jättebra.

Den kunde man dels höja och sänka sängbotten på och dels kunde man höja och sänka ena långsidan. Det är egentligen bara när barnet ligger på NEDERSTA läget som man använder den där långsidan men då är den jättebra, speciellt om man har ett lite tyngre barn.

Vi ställde dock spjälsängen intill vår säng och tog bort långsidan helt. Botten satte vi i samma läge som vår säng så att sängarna kom i jämnhöjd. På så vis låg han liksom hos mig men ändå i egen säng!
Funkade finfint här!

Jag tror vi hade en gulliver, vet att den var från IKEA iaf.

Lycka till!

/mie
 

Så smart!

Skrivet av  Lilla g v27
Det där hade jag aldrig kunnat räkna ut själv! Visste inte att man KUNDE ta bort hela långsidan. Det låter ju faktiskt som en toppenbra lösning. I början får babyn sova i dubbelsängen men sen vill jag göra som du gjorde. Tusen tack för tipset!
 

hehe

Skrivet av  mie
Ja men kolla då första att det GÅR att ta bort hela långsidan!

Det är väl inte tänkt att man ska göra så men den blev inte skranglig av det. Vi fick liksom lägga hela sängen ner och sedan dra bort långsidan, den var fäst i "skåror" längs med sidostolparna. Ni får helt enkelt sticka till IKA och mixtra!

Annars tycker jag oxå att det är en kanonsmart lösning för när bebisen vaknar på natten så sträcker man bara ut armen och drar den bebisen till sig och ammar eller gosar, dessutom har du full koll hela tiden och behöver inte vara rädd att lägga dig på h*n.

/mie
 

samma här

Skrivet av  Maria bf 15/7
gjorde oxo så, funkade bra.
 

Köpte i helgen

Skrivet av  Jenny bf 10/7
Köpte Gulliver i helgen så det var ju himla tur att den var godkänd då :) Ville egentligen inte ha vit men det var hyfsat pris och min sambo ville ha vit (tror att han hade det när han var liten) och för mig spelade det inte så jättestor roll. Sängen kändes iaf stabil och bra. Har inte packat upp den än, det är ju inte så bråttom :)
 

Den är...

Skrivet av  Lilla g v27
...snygg tycker jag. Lite nostalgisnygg helt enkelt!
 

ja det är väl det sambon tycker också ;) imt

Skrivet av  Jenny bf 10/7
.
 

Vi börjar med vagga

Skrivet av  Eva v.29
eftersom jag och mina systrar har legat i den. Sedan köper vi nog en spjälsäng ifrån IKEA. Våra vänner har spjälsäng från IKEA och de fungerer mycket bra.
 

Fin tradition...

Skrivet av  Lilla g v27
...att ha en familjevagga. Bra att veta att Ikeas sängar är bra (älskar Ikea!) och jag har sett att de även har fått in vaggor där i hyfsad prisklass. Vaggor är kanske påväg tillbaka eftersom Ikea är så trendkänsligt...?
 

Ja, kanske

Skrivet av  Eva v.29
är vaggor på väg tillbaka. Det känns som en mysig tradition att fortsätta med *glad och skratt*.

Barn gillar att bli "vaggade till sömns" och på en spjälsäng kan man sätta "gungknoppar". Vet inte vad de heter, men tror att man kan få tag i dom på Babyland/Babyproffsen.

Lycka till med sängköpandet!
 

vyssan lull

Skrivet av  mie
heter knopparna du tänker på!

/mie
 

Får liksom syrran ha

Skrivet av  Kattarina m Alexandra2 år. Bf 30/7
den jag hade när jag var liten. ser inte det som nödvändigt att köpa nåt som redan finns :D Och sen har mamma sparat min gamla babysitter med så den kommer även bebisen få ha. Liksom bärsele...:)
 

Min egen gamla...

Skrivet av  Lillan BF 1/7
VET att den tydligen inte är lika "säker" som dagens spjälsängar, eftersom spjälorna sitter lite glesare, men jag ska ha den i alla fall ;-)

Sedan har jag en gammal utdragssäng som jag ska köpa lite längre madrass till, så kan jag ha den lite senare...
 

Brio basic lux

Skrivet av  Therese bf 6/7
eller hette den Brio basic lyx? Nåväl, gillade den skarpt. Tycker sängarna på IKEA är så små, tycker det är snyggare med lite större sängar, som har bredare spjälor (inte runda smala). Men det är ju en smaksak!! Har inte hört så mycket om sängen, så om ngn vet ngt - skriv gärna!
 

den har vi till Novalie-

Skrivet av  Filippa & Novalie 1/8-02+ v29 (bf 9/7)
den är kononbra!! gillar oxå lite större sängar =)
 

Vi ska också ha DIKTAD från IKEA. :-) imt

Skrivet av  Mrs. Anderson v.26
.
 

Vi ska ha Gulliver

Skrivet av  LinaJo bf16/7
har vi tänkt. Vilken tur att just den blev godkänd! Fast först ska vi ha sambons gamla vagga.
 

Samma som färra gången...

Skrivet av  Tina
Stokkes ovala i körsbär. Fast lillen lär ju sova mycket hos oss. Vi trivs med den sängen.
 

Först vagga...

Skrivet av  Pikaboo
sedan Gulliver från IKEA....
 

Jag gillar

Skrivet av  Maarija bf 2/7
de med sänkbar sida. Det underlättar när man ska lyfta ur bebbe och man måste ju tänka på sin egen rygg oxå! Hade det förra gången och ska ha det nu med.