Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frukt och grönsaker?

Skrivet av Mrs Anderson med Matilda
Vad ger ni era barn?
tycker att det börjar kännas lite trist med morot, ärtor och gurka
och i fruktväg blir det kiwi, banan, päron, druvor, psysalis, ananas...
Några fler idéer?
Svar på tråden: Frukt och grönsaker?

Jaadu,

Skrivet av  Becka med Selma 11/7-03 + 2 till
tack för påminnelsen, för Selma äter nog rätt lite frukt i varje fall trot jag. Äppelbitar gnager hon på, mycket annat som kiwi och banan tycker hon är äckligt verkar det som. Päron går ju också bra, men inte apelsin eller nått sånt. Än i varje fall.

Grönsaker äter hon nog mer av, men messt som kokt eftersom jag kokar lunch åt henne skilt varje dag ännu. Rå morot gnager hon på.
Men som kokt till lunch äter hon det mesta; majs, broccoli, blomkål, bönor, palsternacka, ärter m.m.
 

Kom på att...

Skrivet av  Becka med Selma 11/7-03 + 2 till
Selma alltså äter rätt lite färsk frukt, men varje dag äter hon nog 2 små burkar med fruktpure från 4mån. och uppåt, till efterrätt och mellis, hon gillar dem så mycket, har inte kunnat sluta med dem än.
Speciellt gillar hon mango, eller mango blandat med aprikoser och ananas, exotiska frukter.
Och så gillar hon blåbär blandat med hallon, bär alltså.
 

Jag ger

Skrivet av  Ida & Toritrollet
i princip allt till Toria. Hon har inte visat sig vara överkänslig mot någonting så jag matar in det mesta, hon ääääälskar frukt och grönt så det är bara att lägga på tallriken så försvinner det först. :)
 

Viggo gillar sallad

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
alltså i betydelsen blandning av grönsaker med dressing på. Med olja.vinäger och örtsalt blir till och med isbergssallad gott tycker han så jag brukar anstränga mig och göra ordentliga sallader med avocado, isbergssallad, tomat, gurka, paprika mm. Sedan har vi gott om djupfrysta grönsaker i frysen som jag stoppar i det mesta. Kokar jag pasta häller jag alltid i lite ärter/majs/paprika eller annan blandning. Sedan har vi ju ofta andra grönsaker till som sparris, brysselkål, broccoli plus alla grönsaker man häller i maten som krossad tomat i köttfärssås mm. Vitkålssallad (pizzasallad) är också en hit enligt Viggo. Det är ju inte alltid han äter så himla mycket, men genom att alltid erbjuda honom så får han ju i sig lite av varje.

Frukt blir lätt lite enkelspårigt eftersom Viggo tycker bäst om äpple och banan, men jag resonerar som så att man nog inte behöver så väldigt mycket variation ändå. Jag tror att han ibland äter apelsin på dagis och mandarinklyftor har han faktiskt ätit en hel del i jul. Jag tycker att det låter som att Matilda äter en hel del olika sorters frukt så där kan du nog vara lugn.

mvh,
Susanne
 

Tomat

Skrivet av  Sassa med Nils-03 + Semlan v.28
är något Nils älskar!! Han inmundigar allt i fruktväg så länge det inte är brunprickiga bananer. De hamnar på golvet istället. ;-) Köper Mango när det är billigt ohc det älskar han. Det blir att han äter det vi äter...
 

Här blir det också mest

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
äpple, banan, vindruvor, melon ( när det finns)i fruktväg. Grönt blir det mest majs, gurka, ärtor men dom klagar inte än och jag är bara glad att dom får i sig något i gröntväg.
 

broccoli

Skrivet av  Erika m Thea
är en av theas favvisar, men det blir tyvärr inte varje dag, "gunka" är största favioriten, morötter är kul att knapra på och gott om de är kokta, rå tomat går inte alls men i matlagning är det helt ok. i fruktväg är bara äpple och vindruvor helt ok.
 

ger allt

Skrivet av  Nette
som ungen inte är allergisk för (citrus, jorgubbar, aprikoser). Varierar vad han tycker om, ibland älskar han avokado ibland vill han inte se åt det, samma med banan och allt annat också. Mango brukar göra succé, även färks ananas, men fikon gillas nästan aldrig.
 

allt som vi äter

Skrivet av  Åsa m Klara
Vi äter mycket vegetariskt så ugnsgrillade grönsaker är populära-paprika,svamp, och rödlök små tomater osv

Ni verkar äta mer varierad frukt än vi men fruksallad på alla möjliga frukter,vi älskar melon(=jag och Klara alltså)
 

Artiklar från Familjeliv