Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som är gravida för andra gången

Skrivet av Fundersam
hur snabbt gick det att bli gravida denna gången? Och hur snabbg gick det förra gången. Vi tänkte försöka att bli gravida och en vännina sa en sak som jag inte tror stämmer. Hon påstår att man blir gravid lika lätt (eller svårt) alla gånger man blir gravid. Förra gången blev jag gravid på första gången och enligt henne ska jag alltså bli det igen. Vad tror ni om hennes påstående?
Svar på tråden: Ni som är gravida för andra gången

Det tror jag inte...

Skrivet av  Sassa med Nils-03 + Semlan v.28
Det går ju inte att förutsäga på det viset, och då skulle det ju inte finnas ett "fenomen" som heter sekundär barnlöshet i så fall. För oss tog det två månader efter uppehåll efter mitt utomkveds innan vi blev gravida med Nils. Fem månader tog det att bli gravida med Semlan.
 

Näää

Skrivet av  Ida & Toritrollet
det tror jag inte alls på så tillvida att det ska bli lättare och lättare. Däremot är det konstaterat att man på HÄST har lättare att få till dräktighet om man betäcker direkt på första brunsten efter fölning. Hur det går att översätta på folk har jag ingen aning om, men det är iaf vad jag lärt mig under de år jag pysslat med sådan avel.
 

Absolut inte

Skrivet av  Maria med Fredrik
det beror på så många faktorer - allmäntillstånd, stress, medicinering och en massa andra saker som bättre pålästa kan.
Ibland dröjer första barnet, men det finns även de som får vänta lääänge på andra, tredje osv. Och för en del går det på en gång! Bästa sättet är nog att inte låsa fast sig alltför mycket vid EXAKT när man vill att barnet ska komma. Lite får man lämna åt naturen! ; )
 

Jag undrar jag om

Skrivet av  Frida med Natanael + bf 26/7
stress verkligen kan spela någon roll. Jag kanske är lite extra känslig för sådana påståenden som ofta ju haglar över ofrivilligt barnlösa - "slappna av", "sluta tänk på det", "skaffa hund" osv osv så löser det sig av sig själv. Att det skulle finnas någon psykologisk orsak bakom svårigheter att få barn är nog högst högst tveksamt. Tänker på alla våldtäkter som leder till gravidtet (förmodligen är kvinnan inte i särskilt god psykisk form), alla barn som blir till i svältländer där förmodligen varken psyke eller hälsa är i god form och alla människor som mår psykiskt dåligt på en massa olika sätt och som ändå blir gravida. Nej jag vet inte om jag köper den förklaringen. Möjligen kan ägglossningen utebli om man är ordentligt stressad, men det finns det ju möjligheter att gå och kolla hos en fertilitetsklinik.
Dröjer andra barnet mer än ett år kan det vara bra att söka hos en fertilitetsklinik, eftersom detta med sekundär barnlöshet inte är helt ovanligt. Fast oftast kan man säkert räkna med att nästa barn kommer när det kommer - det är ju egentligen rätt otroligt att det någonsin blir några barn när man tänker på allt som ska klaffa!
 

Jag har ju

Skrivet av  Maria med Fredrik
inget egentligt belägg för det utom hörsägen. JAg menade inte att trampa på några tår. : )
 

Ingen fara!!

Skrivet av  Frida med Natanael + bf 26/7
jag bara funderade lite. Tog absolut inte illa upp av det du skrev!
/Frida
 

Min erfarenhet

Skrivet av  Bibbi m Juni 0307 + 3 söner
Ettan blev till på första försöket.
Jag blev med en tvåa på första försöket, men det blev ett tidigt missfall. Se´n blev tvåan jag fick behålla till på 6:e försöket.
Trean blev till på andra försöket (första medvetna, slarvade bara första gången och blev sugen) :o)
Fyran tog 4 försök!

Lycka till!

Själv hoppas jag att jag inte är gravid nu när min mens är 1 vecka försenad! Hormonspiralens snören är kvar, och mensen ska ju bli konstig med hormoner...men jag oroar mig ändå. Pia69 - skratta inte!! ;o)
 

Första försöket

Skrivet av  Lena med Wilma
Ähuuum vi har egentligen aldrig försökt få barn... det har blivit så pga "slav" faktiskt.

Med Wilma missade vi kondomen en gång och så blev jag gravid.
Nu med tvåan "slarvade" vi igen och jag blev gravid direkt.
 

stämmer inte

Skrivet av  Charlotte m Benjamin-03 och Flingan bf 28/4
på oss i alla fall.

Med Benjamin tog det 18 månader att få till graviditeten.
Den här gången gick det på första försöket. Hade bara hunnit få en mens innan jag var gravid igen.
Enligt min Bm så är det lättare att bli gravid andra gången för då "vet" kroppen hur man gör.
 

Nä...

Skrivet av  Johanna m. Elvira03 & bf 050729
Köper inte hennes påstående. Med Elvira blev jag gravid direkt, jag och sambon hade bara träffats i 2 veckor när hon blev till och med LillBönan tog det sig på det 7:e försöket.
 

stämmer inte

Skrivet av  Nette
Det där påståendet stämmer överhuvudtaget inte. En del mänskor är mer fertila än andra och har lätt att bli gravida alltid, andra är infertila och har alltid svårt - som din väninna sade. Men sen finns det hur många som helst som blir gravida lätt som en plätt första gången, men sedan har svårt andra gången (sekundär infertilitet). Massor med faktorer spelar in där, bland annat åldern för med varje år sjunker fertiliteten hos kvinnor.

För kvinnor med PCOS som t ex jag kan det gå tvärtom, dvs det blir lättare att bli gravid efter att man har varit gravid en gång eftersom PCOS:en kan lindras och till och med normaliseras. Man kan alltså ha svårt att bli gravid första gången, men sen bli gravid hur lätt som helst andra gången.

Lycka till med babyproduktionen!
 

Vill bara säga...

Skrivet av  Lillan med Carl -03
att det var ett jättebra svar! Precis så är det ju, utan om och kring!
 

Artiklar från Familjeliv