Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad behöver man till nyfödd baby?

Skrivet av Badi
Hej,

Jag behöver lite hjälp med hur mycket kläder (antal ombyten, typ av plagg mm.) man behöver till en liten nyfödd som är beräknad till 4/10.

Vilken/vilka storlekar?
Är det skillnad på kvalitet/märken?
Viktiga saker att tänka på?

Som ni kanske förstår är jag total novis på området och behöver verkligen era tips.

/B
Ps. vi har tillgång till egen tvättmaskin/torktummlare.

Svar på tråden: vad behöver man till nyfödd baby?

Jag köpte

Skrivet av  Linda & Filippa 5/9-01
neutrala färger, typ vitt, ljusgult, ljusgrönt osv, eftersom vi inte visste vad det skulle bli för sort.

Handlade mest på H&M, och Lindex, där får man mest för pengarna till så små barn, eftersom de växer ur sina kläder så snabbt.

Köp mest i strl 56, men även några plagg i strl 50, om det är så att 56 är lite för stort i början.

Det jag tyckte var bäst till en nyfödd var:
* långärmad body (3-4st)
* mjuka byxor _utan_ fot (2-3 st)
* strumpor (strl 10/12, 1-2 st)
* Pyjamas (1-2 st)
* babytrosa
* T-shirt

på tex H&M´s babyavd. finns det så man kan köpa 2-pack body, trosa mm.

Tänk på att köpa kläder som är lätta att dra över huvudet, antingen att det finns tryckknappar på axeln, eller omlottskuren ringning. Små bebisar gillar inte att dra en trång tröja över huvudet!

Köp bodys!!!!

Skrivet av  Mia
Det är det ultimata babyplagget! Vi investerade i en del små tröjor också och det visade sig vara ganska dumt, de bara korvar sig och åker upp på ryggen när man bär barnet. En body håller allt på plats! Mjuka långa bomullsbyxor är också en bra investering.

I övrigt är storlek 50 ganska onödigt, jag skulle satsa på 56, eftersom de växer ur kläderna så otroligt fort nu i början.

Fast...

Skrivet av  marikaL
...för de riktigt små tycker jag omlottröjorna är bäst, faktiskt. Och så bra trosor/underbyxor till. Och givetvis små mjuka trikåbyxor.

Sen köpte jag bara 56 när jag fick äldsten, och det var alldeles för stort (föddes i v37), så det kan vara bra att ha några små töjbara plagg som räcker från strl 50-56. :)

Inte helt lätt :)

Skrivet av  marikaL
Först vid tredje-fjärde barnen började jag veta lite grand om vad som är bra första tiden... *s*

Men mina tips för kläder till nyföding (sen får man ju fylla på med kläder allt eftersom när man vet sorten och vilka kläder man vill ha till den lill*):
- omlottröjor (att lägga under bäbisen och sen bara knyta runt, behöver inte lyfta och greja och trä över huvudet)
- små trikåtrosor att hålla omlottröjan och blöjan på plats
- små trikåbyxor
- bodysar är heller aldrig fel, funkar ju både separat, till småbyxorna eller till en klänning över
- små sockar till kalla fötter om det är kallt
- ett par hjälmmössor (beroende på årstid förstås, men jag har velat skydda dem från drag + att den mesta värmen dunstar iväg via huvudet när de är så små)

Pyjamas är kanske lite onödigt till de minsta, men det kan ju vara mysigt att klä den lill* i till natten.
Och sen sparkbyxor, små klänningar och andra tillbehör kan man ju ha lite av också om man vill.

Antal kläder... tja, alla mina pojkar (3 st) har varit kräkbarn, så det har krävts MÅNGA ombyten. Men sånt vet man ju aldrig i förväg...

Jag

Skrivet av  Helena
tycker att HM och Lindex är utmärkta första affärer. Ofta får man mycket kläder som är lite mer speciella. Följande behövs enligt mig:

1 body stl 50
3 bodys stl 50/56
1 body stl 56

3 par byxor utan fot stl 50/56

ett par sockor

babyhjälm

fleeceoverall eller 2 delad set för utomhus bruk

2 pyjamasar

1 sparkbyxa utan fot

tossor att ha utomhus

bomullskofta

Färg är en smaksak, det finns ofta mycket fint i grått och naturvit. Personligen gillar jag starka färger och köpte mycket grönt och orangt som jag tycker är neutralt.
Övrigt går att inhandla efter någon vecka när allt har lugnat ner sig:)

Jag gillar

Skrivet av  Mmaria Bf 18/2-04
omlottbodyn från POP. (slipper krångel att dra över huvud men ändå ha en HEL sak närmast kroppen..dvs slipper glipor som blir av två delat.

Känn att tyget är mjukt och elastiskt. Köpte några saker till förra babyn som var hur hårt som helst= användes aldrig.

Min dotter kunde aldrig ha storlek 50, 56 en KORT period medan sonen kunde ha 56 länge och 50 på BB ungefär.
Så mitt råd är att köpa 6bodys i 56, kanske 62 om det är en liten storlek. (har flera bodys som är olika i storlek enligt lapp men är lika stora på bebben;.)

Långkallingar, småmössa att ha på inne och under utemössan.

Hehe gamla handdukar att slänga på axeln där bebben ligger...som kräkuppsamlare. (om du får en duttare)

Har man tvättmaskin i hemmet tycker åtminstone inte jag att man behöver tokköpa kläder för första tiden..det är inte så långt att gå och kasta in en tvätt i maskinen ;.) värre då man bor i hyreshus och måste ner i en källare.
(glöm inte att använda Sensitive tvättmedel första tiden..åtminstone mina kidds fick eksem av tvättmedlet vi hade ;.(

Vet inte om du fick någon hjälp av mig *S* men men..

en handfull med bodies..finns med omlott i neutral stil på POP. Långkallingar för att värma knytet, småhandskar/vantar, mössa, overall och söta dressar/klänningar. (sistnämda brukar komma från bekanta/släktingar/och jobbiga vänner :-))