Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var köpa regnponcho till flicka i rullstol?

Skrivet av CS
Min flicka vill absolut inte ha regnbyxor på sig för "det är det ju ingen annan som har". Men hon blir ju så himla blöt på benen när det regnar eftersom hon ju sitter ned. Jag vill köpa en regnponcho i strl 122 som fungerar i rullstol dvs som går ned ordentligt över hela benen. Har hört med habiliteringen men de hade inga bra tips. Någon som kan ge tips om detta? Bor i Göteborg
Svar på tråden: Var köpa regnponcho till flicka i rullstol?

Har samma fundering!

Skrivet av  Maria L
Min kille sätter iofs på sig regnkläder, men rullstolen blir ju sååå himla blöt! Jag har sett vuxna som har regnskydd till rullstol, men flickan kanske vill har något tuffare. Kan det funka med regnskydd man har när man cyklar? Det finns ju såna som är lite tältliknande, med hål för huvudet liksom. Det låter inte klokt *fniss*, hoppas du förstår vad jag menar. Det kanske går att sy om ett sånt så det får rätt längd.

I väntrummer på hab har jag bläddrat i katalog från en firma som säljer specialdesignade kläder för rullstolsburna. Det var ett tag sen jag såg till den. Vi ska dit en sväng imorgon så jag kan leta lite och se om jag hittar den.

Jag har även funderat på att sy själv. Stoff och Stil säljer regnklädestyg.

Om du kommer på någon bra lösning eller hittar något färdigt i butik, kan du väl skriva en rad!

Lycka till!!


 

Har sett...

Skrivet av  Lene m Tilda010209+3 till*Innerjoin*
...i tunn kvalitet på Rusta, säkert ingen bra kvalitet men de kostar nog en 20:a kanske, så du kunde ju köpa
några stycken...
Fanns på www.engelssons.se, för jägare men det var ingen bild, och den kostade 595:-..
 

Har sökt lite

Skrivet av  Immimi
Det verkar svårt att hitta till barn - vuxenstorlek blir kanske lite stort på henne? Hittade den här sidan:
http://www.algonet.se/~sitting/capekid.htm
Men det var inte regnkläder utan mer skydd mot kylan (plus att det var väldigt dyrt...). Hur gammal är hon? Min son är 7 år och drar storlek 128 och han använder fortfarande regnkläder i skolan. Kanske Abekos regnset kan vara något? De ser ju mer ut som överdragsbyxor än galonisar, min erfarenhet är att de funkar väldigt bra emot regn: www.abeko.se (köps på Coop Forum bl a).
 

Habiliteringen/arbetsterapephten

Skrivet av  Personlig assistent
borde verkligen ha koll på såna saker.
Här i Sthlmsområdet skriver de iallafall ut åkpåse på remiss, regnskyddet minns jag ej om det är på remiss.
Mitt jobbarn har regnskydd som täcker från topp till tå inkl luva, men det ser rätt handikappigt ut liksom. Din dotter kanske vill ha nåt mer tufft?
Finns det nåt elevhem för handikappade barn i er stad? Ring o hör med dem, personal har all möjlig erfarenhet.
El kanske föreningen FUB vet.
 

Men...

Skrivet av  Petra
vi har fått våra genom HAB......
 

Svar

Skrivet av  Karin
Jag har i och för sig en i vuxenstorlek men de brukar finnas på vanliga sportaffärer och är väl tänkt för oss cyklande men du kanske kan korta av den till bra längd?
 

Arbetsterapeuten svarar

Skrivet av  Skrållan
Kan inte ge ngt bra svar egentligen, Jobbar inte inom habilitering så utbudet för barn vet jag inte.
Det brukar gå hitta regnponschos lite här o där i vanliga butiker. Har själv en regnkape till ungarna som de brukar ha då de sitter i cykelkärran. ¨
Fick tag i den på en bytardag, men jag antar att sånt finns säkert i vanliga barnklädesaffärer eller sportaffärer.

Annars finns det en firma som heter "Sitting feather", tyvärr en norrlandsfirma,som säljer kläder specialdesignade för rullstolsburna. Om de ej har små storlekar så kanske de kan tipsa om ngn firma som har.
Tel 0941-104 64
 

Artiklar från Familjeliv